Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Bill Gates har ikke købt milliarddyr superyacht

11. feb 2020 -
3 min læsetid
This describes the image

Bill Gates har købt en brintdrevet superyacht til 4,4 milliarder kroner.

Kilde: Flere danske og udenlandske medier.

Bill Gates har ikke købt den brintdrevne superyacht Aqua. Yachten er indtil videre blot et koncept udfærdiget af det hollandske designfirma Sinot Yacht Architecture & Design. Sinot oplyser på sin hjemmeside, at Aqua ikke er solgt, og at firmaet ikke har nogen form for forretningssamarbejde med Bill Gates og hans repræsentanter.

Microsoft-stifter Bill Gates køber superyacht til 4 milliarder kroner. Sådan har man de seneste dage kunnet læse i flere udenlandske og danske medier. Blandt andet på Berlingske og Mandesager.dk.

På Facebook har Mandesager.dks opslag med historien opnået omkring 3.000 kommentarer, delinger og reaktioner.

Yachten er designet af den hollandske virksomhed Sinot Yacht Architecture & Design og bærer navnet Aqua. Den findes indtil videre kun som koncept, men skal ifølge designet blive 112 meter lang og kunne drives af brint.

Artiklen fortsætter under billedet.

Mandesager.dk har som et af mange danske og udenlandske medier bragt den forkerte historie om Microsoft-stifterens milliardkøb. (Foto: Skærmbillede af Mandesager.dk)

Designet af den brintdrevne yacht blev præsenteret i september 2019 ved Monaco Yacht Show, der er en årlig messe for luksusyachter.

Men Bill Gates har ikke købt den luksuriøse yacht. Det skriver designfirmaet bag på sin hjemmeside under overskriften "Aqua er ikke solgt!".

Her dementerer Sinot de mange artikler, der har påstået det modsatte, og kalder dem "faktuelt forkerte".

Artiklen fortsætter under billedet.

"Aqua er ikke solgt!" Designfirmaet bag yacht-konceptet dementerer de mange forkerte historier. (Foto: Skærmbillede fra Sinot.com)

"Sinot har ikke noget forretningssamarbejde med hr. Gates (eller hans repræsentanter) af nogen art," skriver designfirmaet på hjemmesiden.

"Aqua er et koncept under udvikling og er ikke blevet solgt til hr. Gates," står der videre.

Danske medier retter

Chefredaktør på Mandesager.dk, Peter Frøkjær, er overrasket over, at historien viste sig at være forkert.

"Vi har historien fra et amerikansk medie, som vi har stor tillid til. Det er et meget respektabelt medie, så vi vurderede, at historien var sand. Jeg er overrasket over, at den ikke passer," siger han til TjekDet.

Har I tænkt jer at rette artiklen?

"Ja, nu hvor det er kommet frem, at Bill Gates ikke har købt yachten alligevel, så retter vi naturligvis artiklen."

Artiklen fortsætter under billedet

På Facebook har Mandesager.dks opslag med historien opnået omkring 3.000 kommentarer, delinger og reaktioner. Opslaget er nu rettet.

Mandesager.dk har rettet sin artikel, så det fremgår, at "Bill Gates ikke har bestilt superyacht til 4,4 milliarder". Mediets facebookopslag med historien er også rettet.

"Vi beklager, at vi troede på denne historie. Som flere andre danske medier, er vi simpelthen blevet narret," kan man nu læse i artiklen på Mandesager.dk.

Også Berlingske, der ligeledes bragte den forkerte historie, har rettet sin artikel. Overskriften er rettet, så den i stedet for "Bill Gates køber luksuriøs yacht til fire milliarder" nu hedder "Bill Gates skulle bruge milliarder på luksuriøs yacht – men historien holdt ikke".

"I en tidligere udgave af denne artikel fremgik det, at Bill Gates havde købt den luksuriøse yacht Aqua. Dette er ikke korrekt. Berlingske beklager fejlen," skriver Berlingske.

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet
Opdateret 12. aug 2020