Facebook har ikke sat en deadline for brug af dine billeder, og de tvinger dig ikke til kun at se opslag fra de samme 25 venner

Fup og spam 25. jan 2023  -  7 min læsetid
This describes the image
Påstandene i to gamle kædebreve på Facebook blandes sammen i et nyt og forvirrende formuleret brev. Foto: Andrii Yalanskyi/Shutterstock
  • Nyt kædebrev vækker i øjeblikket opmærksomhed på Facebook

  • Men indholdet i kædebrevet er faktisk slet ikke nyt, men en sammenblanding af to forkerte påstande, der tidligere har løbet som en steppebrand i hvert sit kædebrev

  • Kædebrevet, der deles lige nu, siger blandt andet (fejlagtigt), at du skal dele en juridisk tekst, hvis du vil forbyde Facebook at bruge dine billeder til for eksempel markedsføring

  • Samtidig slås det fast, at det sociale medie kun viser dig opdateringer fra omkring 25 af dine facebookvenner

Skrevet af: Thomas Hedin

“Glem ikke, at i morgen starter den nye Facebook (aka... nyt navn, META) regel, hvor de kan bruge dine billeder. Husk, deadline i dag!!!” 

Sådan lyder indledningen i et kædebrev, der i øjeblikket cirkulerer på Facebook, hvor man samtidig opfordres til omgående at dele en tekst, der angiveligt forbyder det sociale medie at gøre brug af billederne.

Kædebrevet ‘afslører’ også, at Facebooks nye algoritme vælger de samme få personer - omkring 25 - som kan læse brugernes indlæg. Hvad ophavsmanden egentlig mener med den sætning, er måske umiddelbart uklart. Men tilsyneladende vil man ved at dele kædebrevet kunne manipulere med algoritmen ved at dele teksten og på den måde se endnu flere venner fra de 'virtuelle' venner.

Teksten i kædebrevet er i det hele taget rodet og svær at finde hoved og hale i. Men faktisk har der tidligere cirkuleret to forskellige kædebreve, hvor det ene fortalte om den “nye facebookregel”, mens det andet handlede om, hvordan en ændring i det sociale medies algoritme nedprioriterer opslag fra dine venner. Dét kædebrev, der deles af mange lige nu, er altså en sammenblanding af de to gamle.

Men begge påstande er stadig ikke rigtige. Du kan i øvrigt slet ikke stille krav til Facebook om, hvad de ikke må bruge dine tekster og billeder til.

Artiklen fortsætter under billederne


Deadline passeret flere gange

Lad os begynde med at se på påstanden om den nye regel, som altså hævdes at træde i kraft i morgen. 

Påstanden opstod første gang i 2012, hvor et viralt rygte antydede, at Facebook ville ændre brugernes rettigheder for deres indhold, så for eksempel dine billeder ikke længere kun kunne ses af vennerne. Dengang meddelte Facebook, at rygtet ikke havde noget på sig.

"Du har måske set et opslag, der beder dig kopiere og indsætte en meddelelse for at bevare kontrollen over de ting, du deler på Facebook. Tro ikke på det. I vores vilkår står der tydeligt følgende: Du ejer alt det indhold og alle de oplysninger, du slår op på Facebook, og du kan bestemme, hvordan indholdet og oplysningerne skal deles, gennem dine privatindstillinger og applikationsindstillinger. Det er sådan, det fungerer, og det har ikke ændret sig," skriver Facebook.

Til gengæld vil det sociale medie fortsat bruge alt, hvad du skriver og lægger op på din profilside, til at lære dig bedre at kende. På den måde kan Facebook blandt andet vise dig reklamer, som formodes at have din interesse.

Ligesom de tidligere versioner af kædebrevet om ændringen i algoritmen, omtaler også det aktuelle kædebrev en deadline - nemlig i dag. Da opslaget har cirkuleret længe, så må deadline logisk nok være overskredet indtil flere gange. Alligevel er intet sket.

‘Juridisk tekst’ uden virkning

Kædebrevet indeholder også noget, der kan ligne en ‘juridisk’ tekst. Hvis man deler den tekst på sin profilside, så må det sociale medie angiveligt ikke dele ud af for eksempel brugerens billeder, tekster og chatbeskeder.

“Jeg giver ikke Facebook tilladelse til at dele noget af mit, som jeg har sat på deres side. Billeder, nuværende eller tidligere opslag, telefonnumre eller e-mails. Absolut intet må bruges i nogen form uden min skriftlige tilladelse eller verbale samtykke,” lyder den 'juridiske' tekst.

Men du kan dele teksten alt, hvad du vil. Faktum er, at du ikke kan bruge den til at forhindre Facebook i at bruge dine data til for eksempel kommercielle formål.

"Det er bare en pseudo-tekst og en gimmick," sagde Anette Høyrup, der er seniorjurist i Forbrugerrådet, da TjekDet for år tilbage forelagde hende den gamle version af kædebrevet, hvor budskabet også tog en viral rundtur.

Kan du ikke lide lugten i bageriet, så må du gå

Når man opretter en profil på Facebook, skal man acceptere en lang række af betingelser, og det er disse betingelser – og kun dem – der gælder. Og de betingelser er meget vidtgående. Bryder man sig ikke om dem, så må man lade være med at bruge Facebook.

"Facebook har jo den her meget brede adgang til at bruge hvad som helst fra den enkelte bruger til hvad som helst. Og det er jo ikke bare, hvad du selv lægger op af tekst og billeder, men også hvad du ’liker’, hvad du skriver i chatbeskeder, og hvem du er venner med. Også alle de fodspor, du sætter uden for Facebook, giver brugerne det sociale medie lov til at bruge," sagde Anette Høyrup til TjekDet i 2018.

Hun henviser til, at Facebook placerer en cookie-fil på brugernes PC. Og den fil indsamler oplysninger om, hvad brugeren søger på i for eksempel Google, og hvilke hjemmesider - uden for Facebook - brugeren klikker sig ind på. Og det er grunden til, at reklamerne på Facebook ofte vedrører noget, som brugeren tidligere har søgt oplysninger om på internettet.

Facebook viser dig ikke kun opslag fra de samme 25 venner

Det nye kædebrev fortæller som nævnt også, at Facebook ikke har sat en begrænsning, så du kun ser, hvad en bestemt gruppe af venner deler. Den påstand har også cirkuleret på det sociale medie i flere år og på mange sprog. Men også det er forkert. 

Det er rigtigt, at Facebook for år tilbage lavede en række ændringer i sin algoritme. Men de ændringer havde til formål at vise dig flere opslag fra venner og færre opslag fra virksomheder som for eksempel danske medier.

Påstanden om den frit opfundne begrænsning kom, efter Facebooks, der i dag ejes af selskabet Meta, stifter og direktør Mark Zuckerberg den 12. januar 2018 lancerede nye store ændringer af det sociale medies algoritme. Fremover skulle facebookbrugerne have mere - med stifterens ord - "informativt og underholdende indhold" fra vennerne, der skaber "samtaler og meningsfulde interaktioner mellem mennesker". Og som en konsekvens af det mål ser facebookbrugerne nu flere opdateringer fra venner og familie – og altså ikke færre, som det aktuelle opslag hævder.

Facebook skeler nu mindre til, hvornår dine venner har lagt et opslag på nettet. Det væsentlige er ikke så meget, om et opslag er nyt. Derimod viser dit nyhedsfeed nu først og fremmest opslag fra dine venner, som andre af dine venner ’synes godt om’, deler eller kommenterer.

Det betyder også, at du bliver mødt af opslag, der kan være flere dage gamle, mens nyere opslag måske først dukker op senere i dit nyhedsfeed.

Samtidig bliver du i dag præsenteret for færre opslag fra for eksempel medievirksomheder, organisationer og foreninger.

Derfor står der “DEL IKKE. Kopiér og indsæt”

Kædebrevet indeholder også en opfordring til, at man ikke bruger Facebooks dele-knap til at sprede budskabet, men i stedet kopierer teksten med musen, og indsætter den på sin egen facebookside. Og det er der en ret enkel årsag til.

Når du kopierer teksten med computerens mus og indsætter teksten manuelt på din egen side, så vil den eller de personer, der oprindeligt skrev det falske opslag, ikke kunne spores. Samtidig sikrer den opfordring, at det falske opslag ikke sådan uden videre kan fjernes fra Facebook.

Hvis 5.000 brugere deler en sådan advarsel med deleknappen, så forsvinder opslaget hos alle, hvis den oprindelige forfatter til opslaget sletter det.

Hvis Facebook konstaterer, at opslaget indeholder en falsk historie, kan mediet meget let rense budskabet ud, fordi en facebookmedarbejder blot skal finde den person, der første gang delte opslaget med deleknappen, og slette det.

Med andre ord: Bliver det oprindelige opslag slettet, så forsvinder det hos alle, der siden har delt det med deleknappen. Det sker til gengæld ikke, hvis alle følger opfordringen til at kopiere teksten over i et opslag på egen væg. På den måde kan opslaget blive ved med at løbe rundt på Facebook.

Billeder, kommentarer, interesser, kontaktoplysninger, opslag og netværk. Har du styr på, hvilke personlige oplysninger, du gør tilgængelige for virksomheder, fremtidige arbejdsgivere eller andre, der ligefrem vil chikanere dig? Der er faktisk meget, du kan gøre for at gøre dine offentlige oplysninger på Facebook private. Læs om mulighederne ved at klikke her.

Opdateret 25. jan 2023

Vil du vide mere?