Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Google har fundet russisk-støttede politiske reklamer rettet mod USA

Indsigt 9. okt 2017  -  2 min læsetid
This describes the image
Foto:
Skrevet af: Thomas Hedin

Internetgiganten Google har for første gang fundet tydelige beviser på, at russiske konti har købt sig adgang til annoncer på virksomhedens platforme. Angiveligt med det formål at påvirke det amerikanske præsidentvalg sidste år. Det skriver den amerikanske avis Washington Post, der har talt med anonyme kilder, der er involveret i Googles kortlægning.

Kilderne oplyser til avisen, at de foreløbige undersøgelser viser, at annoncer for titusindvis af dollars kan spores tilbage til russiske ophavsmænd, hvor formålet var at sprede misinformation på blandt andet YouTube og på Google-søgemaskinens hjemmeside. Google har det største online-reklame-netværk i verden, og YouTube er verdens største video-streaming-tjeneste.

Google har tidligere forsøgt at nedtone rygterne om russisk annoncering på selskabets platforme. Så sent som i sidste måned sagde en talskvinde, at "selskabet altid monitorerer for misbrug eller overtrædelse af vores forretningsbetingelser, og vi har ikke set beviser på, at disse typer af annoncekampagner har kørt på vores platforme."

Den igangværende undersøgelse kom efter ikke mindst politisk pres, hvor de amerikanske teknologivirksomheder blev kraftigt opfordret til at finde ud af, hvorvidt Rusland har brugt de sociale medier, købt annoncer og brugt andre digitale værktøjer i forsøget på at påvirke præsidentvalget og det amerikanske samfund generelt.

Indtil nu er det især Facebook, der har været genstand for kritik og beskyldninger om at lægge platform til russisk misinformation. Og forleden meddelte Facebook da også, at selskabet formoder at omkring 3.000 annoncer blev betalt med ’russiske penge’, og at regeringer og netværk har brugt det sociale medie til at påvirke den politiske debat og vælgere på en måde, der kan have haft en effekt på resultatet af det seneste præsidentvalg i USA.

Nogle af annoncerne var rettet mod præsidentkandidaterne, mens andre angiveligt havde til formål at skabe splittelse mellem amerikanerne ved at puste til en anti-indvandrer-stemning og racehad.

En amerikansk efterretningstjeneste konkluderede i øvrigt i januar i år, at den russiske præsident Vladimir Putin rent faktisk havde forsøgt at blande sig i præsidentvalget til fordel for Donald Trump.

Google er endnu ikke færdig med sine analyser, der blandt andet involvere data, som Facebook har udleveret, oplyser de anonyme kilder til Washington Post.

Den 1. november afholdes en høring i den amerikanske kongres, hvor repræsentanter for Google, Facebook og Twitter skal redegøre for russiske forsøg på misinformation.

Google har ikke ønsket at kommentere avisens oplysninger.

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet
Opdateret 12. aug 2020