Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Undgå at blive fuppet i fupmager, der vil have snablen i din bankkonto

Guides 28. jun 2019  -  5 min læsetid
This describes the image
Foto:
Skrevet af: Thomas Hedin

Svindlerne ved, du holder fri og har bedre tid til for eksempel at tjekke de sociale medier, og hver sommer forsøger de at stikke snablen ned i din bankkonto med tilbud på luksusvarer, falske konkurrencer eller andre fupnumre, som umiddelbart kan virke ganske troværdige. Men der er en hel del simple råd, der kan klæde dig bedre på til at gennemskue, om du er ved at blive taget ved næsen.

Lad os først se på nogle af de typiske svindelnumre, der florer i sommerperioderne.

En klassiker er en sms, der forsøger at lokke dig til at udlevere dine bankoplysninger, fordi du angiveligt har feriepenge til gode. Og hvem kunne ikke godt bruge et par ekstra kroner til at forsøde feriedagene.

 

 

Sms’en er allerede nu i omløb, hvor afsenderen angiveligt er "BorgerDK" – et navn, der minder om hjemmesiden www.borger.dk, der er borgernes officielle indgang til kontakt med de danske myndigheder. Men sms’en indeholder også et link, der tydeligvis peger i en helt anden retning. I eksemplet på billedet hedder linket https://sdeal.net/bVc. Det er dit første advarselssignal om, at der er noget galt, og du derfor bør slette telefonbeskeden.

Hvis du ønsker at tjekke, hvorvidt du har feriepenge tilgængelig til udbetaling, bør du altid tjekke via den officielle hjemmeside på www.borger.dk/feriekonto. Myndigheder, banker og offentlige instanser vil kun i sjældne tilfælde sende et direkte link til en hjemmeside over sms, oplyser Forbrugerrådet Tænk.

En anden ferieklassiker er gode tilbud til feriedestinationer – typisk i form af falske digitale gavekort. Her udvælger svindlerne gerne nogle attraktioner, som danskerne gerne besøger under deres ferie. Sidste sommer måtte for eksempel Legoland advare mod en falsk konkurrence på Facebook, hvor du bare lige skulle svare på tre korte – og i nogen grad mærkværdige - spørgsmål, og derefter ville du blive belønnet med fem gratis billetter til forlystelsesparken til en samlet værdi af næsten 1.900 kroner. Men konkurrencen var fup.

Både Djurs Sommerland og Fårup Sommerland har været misbrugt i lignende fupnumre.

 

 

Også her var linket et klart signal om, at der var noget galt. Klikkede man på linket i opslaget på Facebook, havnede man slet ikke på Legolands hjemmeside www.legoland.dk, men derimod nogen gange "legoland-dk.net" eller "http://legoland.com-usx.com".

I det hele taget har forlystelsesparker været et yndet offer blandt svindlerne. For eksempel har Fårup Sommerland og Lalandia ufrivilligt måtte lægge navn til falske konkurrencer.

Med mindre du har egen bil eller tager på cykelferie, så indebærer en sommerferie ofte, at du skal ud at flyve. Og det er svindlerne også ganske godt klar over. Derfor kan du enten på Facebook, på mail eller sms støde ind i tilbud fra luftfartsselskaber, der er alt for gode til at være sande.

Både Norwegian og SAS har i flere omgange måtte advare om falske konkurrencer, der blandt andet lokkede med gratis flybilletter, fordi de fejrede "kundens taknemmelighed uge!" – hvad det så end betyder.

Og lad os så tage et sidste eksempel. Svindlerne er selvfølgelig også klar over, at mange formodentlig er interesserede i at få fat i luksusvarer til absolut lavpris. Derfor bombarderes du måske ofte med mails og opslag på sociale medier, der lokker med uhørt lave priser på for eksempel Ray Ban-solbriller. I øjeblikket cirkulerer en falsk annonce, der faldbyder rabatter på helt op til 90 procent. Lyder det for godt til at være sandt? Så er det netop det, der er tilfældet.

De falske annoncer spredes vidt og bredt på Facebook af brugere, der slet ikke aner, at de er med til at udbrede svindlen.

 

 

Der er typisk tale om fupwebshops. I bedste fald får du en dårlig kopi, og i værste fald bliver dine kreditkortoplysninger misbrugt.

 

 

Ved blot at have nogle ganske få råd i baghovedet, vil du ofte let hurtigt kunne gennemskue et fupnummer – om det er på sociale medier, sms, mail eller en webbutik:

  1. Brug din sunde fornuft! Først og fremmest er det vigtigt at forholde dig kritisk til det tilbud eller budskab, du præsenteres for. Er det for eksempel luksusvarer til helt uhørt lave priser? Så er der nok noget galt. Bliver du bedt om at indbetale nogle penge for eksempelvis en pakke, du aldrig har bestilt, så er der nok også noget galt.
  2. Mærkeligt sprog! Er en mail, sms eller hjemmeside fyldt med stavefejl eller underlige sproglige formuleringer? Størstedelen af fupbutikkerne får oversat al tekst af en computer. Derfor er fupbutikker og svindelmails fulde af sprogfejl og sjove formuleringer.
  3. Tjek links og www-adresserne! Er du rent faktisk på vej til – eller er du nu også på – for eksempel Legolands hjemmeside? Svindlere bruger ofte www-adresser, der ligner en ægte adresse, men der vil alligevel en lille forskel. Og den være nem at overse. For eksempel er Legolands rigtige adresse www.legoland.dk. Men i et tidligere svindelnummer havde fupmagerne oprettet adressen legoland.com-usx.com.
  4. Kig dig omkring på hjemmesiden! Falske webbutikker eller hjemmesider med fupkonkurrencer ser ofte ikke særlig professionelle ud. Ofte er de halvtomme, der er oplyses ikke postadresser, telefonnumre, emailadresser eller cvr-numre, links virker ikke, og hvis de virker, så sendes du videre til andre hjemmesider.
  5. Hvad siger andre? Det er altid en god ide at være kritisk overfor webbutikker, du ikke kender. TjekDet advarer hyppigt om svindelnumre. Det samme gør Forbrugerrådet Tænk. Du kan også tjekke en webbutik på Trustpilot og se, om andre har anmeldt butikken.

 

 

 

 

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler.

 

 

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet

Opdateret 21. dec 2020