Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Har coronavirus fået 38 procent af amerikanerne til at droppe Corona-øllen?

Faktatjek 6. mar 2020  -  6 min læsetid
This describes the image
Foto: Victor Ruiz Garcia/Ritzau Scanpix/Reuters

 

 

Bemærk: Denne artikel, som undersøger en påstand, der relaterer til coronavirus-pandemien er mere end 24 timer gammel. Situationen udvikler sig løbende. Faglige vurderinger og data, der var rigtige for nogle dage eller uger siden, kan have ændret sig eller ikke længere være retvisende. Derfor er det vigtigt at have for øje, hvornår denne artikel er udgivet.

 

 

 

 

38 procent af amerikanerne vil ikke købe Corona-øl på grund af coronavirus

Der står ingen steder i den undersøgelse, adskillige medier refererer til, at 38 procent af amerikanerne ikke vil købe Corona-øl. I stedet står der, at 38 procent af 737 øldrikkende amerikanere under ingen omstændigheder vil købe Corona-øl, men det betyder ikke, at det kan generaliseres til den samlede befolkning.

Der står heller intet om, at den manglende lyst til den mexicanske øl skyldes coronavirus, som flere medier ellers også skriver. Der kan være mange forskellige forklaringer på, at 38 procent af de adspurgte ikke vil købe øllen, eksempelvis at de ikke kan lide den.

 

 

Ovre på den anden side af Atlanterhavet er de så bekymrede for coronavirus, at hele 38 procent af amerikanerne "under ingen omstændigheder" kunne finde på at købe den mexicanske øl Corona.

Det skriver flere amerikanske medier, heriblandt CNN, på baggrund af en undersøgelse foretaget af det amerikanske PR-bureau 5W Public Relations. I Danmark har Berlingske (her i arkiveret version) refereret undersøgelsen, som også er blevet delt forskellige steder på sociale medier.

Men man kan ikke bruge PR-bureauets undersøgelse til at konkludere, at mere end en tredjedel af amerikanerne ikke vil røre Corona-øl som en konsekvens af coronavirusudbruddet.

"Det kan godt være rigtigt, at 38 procent af amerikanerne ikke vil købe Corona-øl, men det ved vi ikke på baggrund af den her undersøgelse," siger Kim Mannemar Sønderskov, der er professor på Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet og forfatter til flere bøger om statistisk analyse.

Han bakkes op af Frederik Hjorth, der er adjunkt på Institut for Statskundskab på Københavns Universitet, hvor han blandt andet forsker i amerikansk politik og meningsdannelse.

"Man kan ikke på baggrund af det, der står om undersøgelsen, konkludere, at 38 procent af amerikanerne ikke vil købe Corona-øl som resultat af coronavirus," siger han.

Artiklen fortsætter under billedet

CNN's tweet om artiklen, der omtaler undersøgelsen, gik viralt og har sammenlagt fået mere end 90.000 retweets og likes. (Foto: Skærmbillede fra Twitter)

Fire procent nok mere retvisende

Problemet er ifølge de to forskere, at det ikke er til at vide, om undersøgelsen er repræsentativ – altså dækker en bred del af den amerikanske befolkning – fordi PR-bureauet ikke giver mange oplysninger om, hvem der har deltaget i undersøgelsen.

Når undersøgelsen ikke er repræsentativ, kan man ikke konkludere, at resultaterne står nogenlunde mål med den generelle befolknings holdning til Corona-øl. Men det har flere medier altså alligevel gjort.

"Det er helt tydeligt, at mange mediers udlægning af undersøgelsen har en del tilbage at ønske. De har ikke belæg for påstanden," siger Frederik Hjorth.

Men det stopper ikke her. Nogle medier begår også den brøler at koble de 38 procent til coronavirus specifikt, men det står der intet om i den noget sparsomme pressemeddelelse om undersøgelsen.

"Det står sort på hvidt i det, vi ved om den her undersøgelse, at 38 procent af respondenterne ikke vil købe Corona-øl af enhver årsag. Så det behøver ikke være på grund af coronavirus. Det kunne eksempelvis være, at de simpelthen bare ikke kan lide smagen," siger Frederik Hjorth.

Artiklen fortsætter under billedet

Frederik Hjorth er adjunkt på Institut for Statskundskab på Københavns Universitet, hvor han blandt andet forsker i amerikansk politik og meningsdannelse. (Foto: Zarko Ivetic)

I undersøgelsen står også, at blandt de adspurgte personer, der i forvejen drikker Corona-øl, vil kun fire procent nu undlade at drikke den. Det meget lavere tal er sandsynligvis mere retvisende end de 38 procent, som mange medier har gengivet.

"Det er nok mere præcist end de 38 procent, men vi ved stadig ikke, om de fire procent, der normalt drikker Corona, er holdt op med det på grund af virussen," siger Kim Mannemar Sønderskov.

Mangelfuld information og dårlige spørgsmål

Men det er ikke kun mediernes gengivelse af undersøgelsen, der er problematisk. Undersøgelsen i sig selv har også mangler.

Både Kim Mannemar Sønderskov og Frederik Hjorth understreger, at de ikke kan sige med sikkerhed, at undersøgelsen er decideret uholdbar, fordi der er så sparsom information i 5W Public Relations' pressemeddelelse. Men det i sig selv er også et faresignal.

"Helt generelt, hvis man laver en meningsmåling, vil jeg mene, man har pligt til at oplyse, hvad man har gjort. For uanset hvad man selv vil bruge den til, kan andre jo samle den op, og derfor bør det altid være gennemskueligt, hvordan data er indsamlet," siger Kim Mannemar Sønderskov.

Den betragtning er Frederik Hjort enig i.

"Det eneste, der står i pressemeddelelsen, er, at de har spurgt 737 amerikanske øldrikkere over telefon. Det er ikke en kæmpe stikprøve, men det er egentlig sobert nok til at arbejde med. Det er til gengæld betænkeligt, at de ikke har oplyst, hvordan de her respondenter er udtrukket," siger han.

TjekDet har spurgt 5W Public Relations om yderligere information om deres undersøgelse. Men PR-bureauet er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

Artiklen fortsætter under billedet

Kim Mannemar Sønderskov er professor på Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet og forfatter til flere bøger om statistisk analyse. (Foto: Ingrid Marie Fossum)

Til gengæld har de reageret på en henvendelse fra det amerikanske faktatjekmedie Politifact. PR-bureauet oplyser intet om, hvordan de 737 øldrikkere er blevet udtrukket, men de er gået med til at udlevere spørgsmålene, de har stillet. De vil imidlertid ikke udlevere de svar, de har fået.

Øldrikkerne blev blandt andet spurgt, om Corona-øllen er relateret til coronavirus, og det spørgsmål blev fulgt op med spørgsmålet, om de i lyset af coronavirus planlægger at stoppe med at drikke øllen. Og den fremgangsmåde er problematisk, påpeger begge danske forskere.

"Der bliver i spørgsmålene nærmest indikeret, at det ville være forkert at drikke øllen, så selv om folk måske gerne vil drikke den, kan de føle sig presset til at svare, at de ikke vil, fordi der bliver lagt op til det i spørgsmålene," siger Kim Mannemar Sønderskov, der suppleres af Frederik Hjorth:

"Det er det, man i surveys kalder demand effect, hvor nogle respondenter foranlediges til at svare det, de tror, at undersøgelsen ønsker, de skal svare. Det giver et forkert billede."

Berlingske beklager

Blandt danske medier har Berlingske viderebragt den tvivlsomme amerikanske undersøgelse. I en artikel skriver dagbladet, at "man blandt andet har spurgt 737 øldrikkende amerikanere ind til deres forbrug af Corona-øl. Her kunne man konkludere, at 38 procent af de adspurgte »under ingen omstændigheder« vil drikke en Corona-øl grundet virusudbruddet."

Chefredaktør på Berlingske, Mette Østergaard, erkender blankt, at undersøgelsen aldrig skulle være nået ud til mediets læsere.

"Undersøgelsen er ikke solid nok, så den skulle vi ikke have viderebragt. Så simpelt er det, og den fejl beklager vi naturligvis," siger hun til TjekDet.

Mette Østergaard tilføjer, at Berlingske af princip ikke ændrer i brødteksten i deres artikler, så de har i stedet bragt en længere rettelse to steder i artiklen, ligesom rubrik (overskrift, red.) og underrubrik er ændret. De har også lavet en ny artikel, der opridser sagen.

Her kan du se, hvordan Berlingskes artikel oprindeligt så ud.

 

 

Adskillige medier i ind- og udland har den seneste tid berettet, at salget af Corona-øl er faldet betragteligt, efter coronavirusudbruddet indtraf. Men ifølge virksomheden bag den mexicanske øl, Constellation Brands, er det ikke tilfældet.

Det skriver de i en pressemeddelelse 28. februar.

I den står der faktisk, at salget er steget med fem procent i USA i den seneste fireugers-periode, som sluttede 16. februar. Derfor ærgrer det direktør i Constellation Brands, Bill Newlands, at budskabet om det dalende salg spredes.

"Det er ekstremt beklageligt, at den seneste misinformation om virussens (covid-19, red.) påvirkning af vores virksomhed har cirkuleret i både traditionelle medier og på sociale medier, uden det er blevet undersøgt eller valideret," siger han i pressemeddelelsen og fortsætter:

"Modsat mange af vores konkurrenter er vores ølsalg næsten udelukkende målrettet det amerikanske marked. Vores virksomhed har ikke stor tilstedeværelse på internationale markeder som det kinesiske, der har været hårdest ramt af situationen."

Påstanden om det faldende Corona-salg kunne man også læse i Berlingske, og det kalder chefredaktør Mette Østergaard for en klar fejl.

"Vi har ikke belæg for at sige, at salget er gået ned på grund af coronavirus. Vi kan se, at aktiekurserne er negativt påvirket, men vi kan ikke sige, at salget er faldet. Så den rubrik (overskrift, red.) har vi ikke dækning for," siger hun til TjekDet.

Berlingske har nu ændret artiklens rubrik og underrubrik og bragt en rettelse både i toppen og bunden af artiklen. Du kan se originalartiklen her.

 

 

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet

Opdateret 20. dec 2023