Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Ny fupkonkurrence forsøger igen at lokke med bluetooth-højtalere

24. mar 2020 -
6 min læsetid
This describes the image
Foto:
Skrevet af: Peter Rolsted

"Trænger du også til god lyd i hjemmet under karantænen?"

Sådan lyder det lokkende budskab i en konkurrence på Facebook, hvor HiFi Klubben sætter en Sonos One bluetooth-højttaler på højkant.

Der er et bare et stort problem med konkurrencen. Den er et fupnummer.

Selv om facebooksiden med lodtrækningen faktisk bærer HiFi Klubbens navn, så er siden svindel. Det bekræfter Karsten Birkelund, HiFi Klubbens direktør for e-handel, i en mail til TjekDet.

"Baseret på det vedhæftede screenshot, så vil jeg mene, at det er en falsk konkurrence," skriver han.

Og det er ikke første gang, at virksomheden ufrivilligt lægger navn til fupkonkurrencer.

"Det sker jo desværre af og til, eftersom alle og enhver kan oprette en side ved navn 'HiFi-klubben' – som desuden er stavet forkert – på Facebook," lyder det fra Birkelund.

Er man i tvivl om, hvorvidt en konkurrence er ægte, så har direktøren et ret simpelt råd.

"Vi må bare henstille til, at kunderne selv forholder sig kritisk til konkurrencer og opslag på facebook.'

Det er der heldigvis også mange, som gør, skriver Birkelund:

"Der findes desværre ikke digitale værktøjer, som kan overvåge Facebook for den slags falsk marketing, så vi er prisgivet, indtil kunderne reagerer, eller vi selv opdager det. Det er jo et stort, digitalt anarki, som hersker – men heldigvis bliver det meget ofte moduleret af brugerne selv."

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan ser opslaget med fupkonkurrencen ud på Facebook. Konkurrencen er slået op på en falsk side i dag. (Foto: Skærmbillede fra Facebook)

Pludselig skulle vinderen betale portoen

Den falske konkurrence opfordrer brugerne til at like opslaget og tagge en ven, hvis de vil have chancen for at løbe med højtaleren.

"Vinderen vil blive kontaktet direkte i indbakken," står der ordret i opslaget.

Den fremgangsmåde har svindlere brugt adskillige gange tidligere i andre fupkonkurrencer. Og bliver du kontaktet for eksempel over Facebooks chatfunktion Messenger efter at have deltaget i en konkurrence, skal du være meget påpasselig.

Det kan nemlig få alvorlige konsekvenser for din privatøkonomi. Vi har tidligere fortalt om en læser, der gerne vil være anonym, og som kom til at kommentere på et falsk opslag i håbet om at vinde en tur i biografen.

"Jeg så et opslag på Facebook fra Nordisk Film, hvor tre af mine venner havde kommenteret for at vinde gratis biografbilletter. Og det havde jeg da også lyst til," fortæller hun.

"Det var den sædvanlige måde at tilmelde sig, hvor jeg bare skulle skrive ‘tillykke’ i kommentarfeltet, og så var jeg med i konkurrencen. Det lød meget plausibelt, og jeg tænkte slet ikke over, at der kunne være noget snyd involveret."

Læseren fortæller, at hun egentlig helt glemte konkurrencen – indtil hun et par dage efter blev kontaktet på Messenger.

"I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter - og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo, der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud."

Ifølge læseren er det her, det går helt galt. Hendes kort virker angiveligt ikke.

"Jeg indtastede mine kortoplysninger, men fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke."

Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som vores læser og hendes kæreste indtastede.

"Jeg skrev så tilbage i beskeden på Messenger, at betalingen ikke fungerede, og om jeg kunne betale på en anden måde. Da der ikke var kommet noget svar dagen efter, opdagede jeg, at både opslaget og facebooksiden var væk, hvorefter jeg så kontaktede min bank og fik spærret mit og min kærestes kort."

Ifølge læseren var der heldigvis ikke hævet nogle penge endnu. Alligevel vil hun dog overveje det en ekstra gang, inden hun deltager i flere konkurrencer i fremtiden.

"Fremover vil jeg lægge mærke til, om jeg bliver bedt om at indtaste kortoplysninger – og så lade være," siger læseren, der er lettet over, at det var billige lærepenge.

Flere advarselstegn at holde øje med

Der er flere ting, du kan holde øje med, hvis du ikke vil gå i svindlernes fælde. Bagmændene opretter en facebookside med samme navn som den side, de udgiver sig for. Men når de opretter en ny side, så vil der ofte være meget få facebookbrugere, der "synes godt om" siden eller følger den.

Den falske HiFi Klubben-side har for eksempel kun 35 følgere. Og det er i sagens natur mærkværdigt, at en kendt virksomhed ikke kan tiltrække flere danskere til deres side. Kigger vi på HiFi Klubbens rigtige side, så har den da også over 68.000 følgere.

Man kan desuden se, at den falske side er oprettet 23. marts, altså samme dag, som den falske konkurrence er blevet sat i verden. Men HiFi Klubbens ægte facebookside har over ti år på bagen. Den blev oprettet 2. oktober 2009, oplyser Facebook i en boks lige under opgørelsen over sidens antal følgere.

Netop den oplysning er altid værd at holde øje med. Falske kopier af andre virksomheders facebooksider er som regel oprettet kort tid før – ofte samme dag - at opslaget med en fupkonkurrence er slået op.

Ofte er der kun et enkelt opslag på den falske side, nemlig det der indeholder konkurrencen, men denne side forsøger at se mere troværdig ud.

Fupmagerne har nemlig brugt tid på at kopiere flere opslag fra HiFi Klubbens rigtige facebookside.

Men man kan som regel regne ud, at siden er fup, hvis der er kommet mange opslag ud samme dag, som ingen har reageret på. Dette er tilfældet for denne falske side.

Artiklen fortsætter under billedet

Til venstre ser man HiFi Klubbens rigtige opslag, som udkom 7. februar, og som har 131 likes, 11 kommentarer og 4 delinger. Til sammenligning udkom den falske sides opslag (til højre) samme dag, som konkurrenceopslaget blev lagt op. Og ingen har reageret på billedet. (Foto: Screenshots fra Facebook)

Har du meldt dig på banen som deltager i fupkonkurrencen, kan du måske nå at tage flugten, hvis du sletter din kommentar og delingen af opslaget.

Og er du allerede kommet til at udlevere dine kontooplysninger til svindlerne, så bør du omgående kontakte din bank eller spærre dit kort i netbanken.

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler.

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet
Opdateret 12. aug 2020

Vil du vide mere?