Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Par, der fandt ud af, de er tvillinger, er tilsyneladende en falsk historie

18. apr 2017 -
2 min læsetid
This describes the image
Skrevet af: Thomas Hedin

Netmediet Mississippi Herald kunne i sidste uge fortælle om et ægtepar, som havde svært ved at få børn, og derfor gik i IVF-behandling.

I den forbindelse fik de lavet en DNA-test, der afslørede, at de var tvillinger.

Ifølge Mississippi Herald var de begge blevet bortadopteret til hver sin familie, da de var små.

Historien blev citeret af flere aviser verden over. Blandt dem var også danske.

Flere medier har efterfølgende forsøgt at faktatjekke historien, og de når alle frem til samme resultat, nemlig at historien er opdigtet. Blandt andet den britiske avis The Mirror har forgæves forsøgt at komme i kontakt med Mississippi Herald. Der er ingen kontaktinformationer på hjemmesiden - hverken telefonnummer, fysisk adresse eller en emailadresse. The Mirror har talt med en redaktør ved avisen Mississippi Sun-Herald, der har eksisteret siden 1884, som oplyser, at de kun kender Mississippi Herald som et fiktivt medie, der pludselig dukkede op på internettet forleden.

Artiklen om ægteparret bringer en række citater, men nævner ikke navne på kilder, ligesom der heller ikke fremgår et navn på journalisten, der har skrevet historien. Mississippi Herald har tidligere skrevet andre "vilde" historier, som for eksempel manden, der blev seksuelt forført af en hest. Det er i øvrigt ikke første gang, at artiklen om ægteparret dukker op. For et år siden kunne man læse en næsten identisk udgave af historien på et andet angiveligt netmedie. Men her foregik historien i en helt anden by. Også et af de ældste amerikanske faktatjeksites snopes.com har tjekket historien.

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet
Opdateret 12. aug 2020