Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

PR-stunt: Norsk ø stoppede tiden, og verdenspressen bed på

27. jun 2019 -
4 min læsetid
This describes the image
Skrevet af: Malthe Sommerand

Historien om Sommarøy, der ville afskaffe begrebet tid, er ikke sand. Kommunikationschef i Visit Norway, Marianne Mork, kalder den over for TjekDet en "konstruktion," der skulle sætte fokus på Nordnorge som turistdestination.

I den falske historie, der gik verden rundt, fik man ellers fortalt, at Sommarøy ligger i Tromsø Kommune nord for polarcirklen, og derfor bliver det ikke mørkt fra midt maj til ultimo juli. Lokalbefolkningen havde således angiveligt fået den ide at fjerne begrebet tid. Der blev endda udsendt en pressemeddelelse, da repræsentanter for de 321 øboer på et møde i byrådet underskrev en anmodning om status som tidsfri zone:

"Når man bor i Nordnorge, giver det ikke mening at snakke om sommertid, sengetid, spisetid eller nogen anden form for tid. Om sommeren går solen ikke ned i 69 dage, og man har ikke brug for at vide, hvad klokken er, siger initiativtager Kjell Ove Hveding i pressemeddelelsen, der er udgivet af turistbureauet, Visit Norway via Ritzau.

Artiklen fortsætter efter billedet

PR-billede (fotograf: Jøran Mikkelsen)

Et billede siger mere end ...

Pressemeddelelsen blev delt med et billede (ovenfor), der fortalte hele historien: På bolværket til broen, der fører over til øen, var der opsat armbåndsure, der skulle symbolisere, at når man havde passeret broen, var man i tidsfri zone.

Norske medier, danske medier som Politiken, TV2 og Jyllands-Posten og internationale medier som CNN, The Guardian og Time Magazine skrev om det lille ø-samfund, der ville afskaffe tid, og flere af dem bragte også billedet.

Initiativets facebookside Time-Free Zone lagde også en video på det sociale medie, hvor øboerne poserede med t-shirts påtrykt et ødelagt ur. Videoen er i skrivende stund set af mere end 200.000 mennesker.

Artiklen fortsætter efter videoen

Men idéen var altså en løgn. Beboerne på den nordlige norske ø har ikke planer om at skrotte begrebet tid. De fleste medier, der bragte historien, har da også efterfølgende trukket historien tilbage og beklaget.

Den norske turistindustri har sammen med det statsstøttede PR-bureau, Innovasjon Norge, brugt omkring en halv million norske kroner på at udbrede historien. Bureauet havde kontaktet den lokale øbo Kjell Ove Hveding og fik ham med på stuntet.

Kjell Ove Hveding skriver i en mail til TjekDet, at han ikke lader sig gå på af, at bureauet nu bliver kritiseret for at sprede falske historier.

"Beklager, at vi har delt vores historie fra Sommarøy og Nordnorge, om hvordan vi lever og ønsker at leve. Hvis der er nogen, der vil kalde det fake news, så lever vi med det."

"Det beklager vi."

Turistindustrien har været særdeles engagerede i PR-stuntet om den norske ø. Sammen med Innovasjon Norge udsendte Visit Norway og Nordnorges Turistorganisation NordNorsk Reiseliv en pressemeddelelse, der nærmest praler med, hvordan historien gik verden rundt, og opnåede omtale i 1.479 forskellige medier.

Efterfølgende begyndte tilbagerulningen, og i går (onsdag, red.) måtte Innovasjon Norge så beklage.

Marianne Mork, kommunikationschef hos Visit Norway, siger til TjekDet, at de med historien om øen uden tid ønskede at skabe en kampagne om midnatssolen:

"Det var budskabet. Men der har været udfordringer med den måde, vi har lavet kampagnen på. Vi har ikke været tydelige nok på vores rolle i vores kommunikation. Det beklager vi," siger Marianne Mork og slår fast, at historien er en konstruktion:

"Sammen med et reklamebureau konstruerede vi en historie om et samfund i Nordnorge, som vil søge om at blive tidsfri zone. Vi tog kontakt til Sommarøy, som kunne lide ideen og har omfavnet den med stor entusiasme."

Potentielt har den "konstruerede historie" nået 1,22 milliarder mennesker, og analyseselskabet Meltwater vurderer, at denne udbredning ville have kostet 11,3 millioner amerikanske dollars.

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet
Opdateret 12. aug 2020