Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Kædebrev har ikke betydning for hvor mange Facebook-venner, du kan se opslag fra

Fup og spam 7. mar 2024  -  4 min læsetid
Tjekdet
Et velkendt kædebrev florerer igen på Facebook. Men har kædebrevets indhold noget på sig? Foto: Skærmbillede fra Facebook
  • Et kendt kædebrev er igen begyndt at sprede sig på Facebook. Ifølge kædebrevet  begrænser Facebook , hvor mange venner du ser opslag fra, så du kun ser de samme 25 venner i dit feed.

  • Begrænsningen kan undgås ved at kopiere en specifik tekst og slå den op på din egen væg, står der i kædebrevet.

  • Men påstanden har intet på sig, for kædebrevet har ingen indflydelse på Facebooks algoritme.

“Hej nye og gamle venner! Det er trist, at vi bliver nødt til at blive ved med at gøre dette for at dræbe reklamer og se vores venner.” 

Sådan lyder det i et kædebrev, som de seneste måneder igen er begyndt at florere på Facebook. Du er muligvis stødt på teksten i opslag fra dine venner og bekendte. Måske har du endda selv prøvet lykken ved at kopiere teksten og sætte den ind på din profil. 

Påstanden lyder, at Facebook har ændret i deres algoritme, så du nu kun ser opslag fra 25 forskellige venner på Facebook. Det gør samtidig, at du vil møde flere reklamer i dit feed. 

Budskabet i kædebrevet er, at du kan komme uden om ændringerne, hvis du kopierer teksten og sætter den ind på din egen facebook-væg. 

Men det passer ikke. Kædebrevet er ikke en unik vej til at se flere opslag fra dine venner eller slippe for reklamerne. Den almindelige bruger kan ikke ændre på Facebooks algoritmer. Det kan kun Facebook selv. Derfor gør det hverken fra eller til, om det falske kædebrev står på din væg.

Kædebrevet er ikke kun udbredt i Danmark, men trækker tråde til andre nordiske lande og til USA. 

Du kan herunder se forskellige eksempler på, hvordan opslagene kan se ud. De varierer til en vis grad, men det er alligevel tydeligt, at de er bygget op efter samme skabelon: 


Ifølge det amerikanske faktatjekmedie snopes.com, begyndte kædebrevene at dukke op for første gang i december 2017. Det er altså et ældre kædebrev, som igen har fået luft under vingerne. Der er løbende blevet tilføjet dele til opslaget, efterhånden som det har bredt sig.

Bliver du begrænset til at se opslag fra kun 25 venner?

Facebook har rigtigt nok lavet en opdatering af deres algoritme, som blev lanceret i januar 2018. Algoritmen er dog ikke indrettet til, at du kun får præsenteret opslag fra 25 venner. Tværtimod sikrer opdateringen, at du netop ser flere opslag fra dine venner og dermed færre reklamer for virksomheder.  

Algoritmen prioriterer samtidig opslag fra dine venner, som andre venner reagerer på. Dermed vil det ikke nødvendigvis være det nyeste opslag, der ligger øverst, men i højere grad de opslag fra venner, som andre venner har reageret på. Den prioritering kan du dog ændre i dine indstillinger på platformen. 

Kædebrevets påstand har altså ikke noget på sig, men er sandsynligvis opstået som rygte i forbindelse med Facebooks opdatering af algoritmen. 

Der findes en måde at slippe for reklamerne

Noget tyder på, at brugerne fortsat oplever at få mange reklamer, på trods af at Facebooks algoritme skulle begrænse dem. Det kan være en medvirkende årsag til, at mange deler  kædebrevet. 

Men ligesom kædebrevet ikke sikrer flere venner, sikrer det heller ikke færre reklamer. Hvis man vil have færre reklamer, må man gå andre veje. Der er to muligheder, du kan benytte dig af. De har dog begge deres fordele og ulemper. 

Den første mulighed er, at du kan fjerne annoncerne manuelt, efterhånden som du møder dem. Det tager tid, da det kræver, at du sletter annoncerne fra hver annoncør én for én. 

En anden mulighed er at betale sig fra reklamerne. I oktober 2023 skrev Meta i en pressemeddelelse, at det nu var muligt for europæiske brugere at købe et reklamefrit månedsabonnement til Metas platforme Facebook og Instagram. Det sparer dig for at fjerne annoncerne manuelt, men kræver til gengæld at du er villig til at betale mellem 10 euro (74,65 kroner) og 13 euro (97 kroner) alt efter hvilken enhed, du bruger. Det kan være grunden til, at mange forsøger sig med kædebrevet som alternativ metode.

Svindlerne lurer i kommentarsporet 

Umiddelbart er der ingen risiko ved at dele et kædebrev. Man bliver ikke med det samme ført til platforme, der vil forsøge at svindle dig. 

Alligevel lurer svindlerne. Det er ikke endeligt fastslået, hvordan svindlen specifikt fungerer, eller hvem, der har startet kædebrevet. Men der er en formodning om, at kædebrevet fungerer som et røgslør for svindlerne, der befinder sig på Facebook. Det har det svenske faktatjekmedie Källkritikbyran beskrevet i en artikel fra februar 2024

Gennem kædebrevene bliver det nemmere for svindlere at finde brugere, som kan være tilbøjelige til at lade sig manipulere. 

For når kædebrevet spredes, bliver det fulgt af potentielle svindlere, som kan finde frem til mulige ofre for deres svindel. Det foregår typisk i kommentarsporet for opslagene, hvor en falsk profil typisk tilbyder sin support på grund af mistanke om hacking. 

Hvis brugeren vælger at tage imod denne hjælp, vil de blive bedt om at dele deres oplysninger. Det kan svindlerne misbruge til eksempelvis økonomisk svindel. 

Når brugerne bliver opfordret til at kopiere teksten - i stedet for at bruge deleknappen skyldes det, at man dermed udvisker sporene fra kædebrevets oprindelige afsender. Når opslaget bliver kopieret bliver det sværere for Meta at lokalisere, hvor opslaget oprindeligt kommer fra. 

Hvis opslaget blev delt  via Facebooks dele-funktion, ville Meta også nemmere kunne fjerne det, fordi en sletning af det oprindelige opslag automatisk ville slette de senere delinger.

TjekDet har tidligere lavet en guide til, hvordan du kan spotte kædebreve og hjælpe med at bekæmpe dem

Hvis du kan lide vores artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her.

Opdateret 24. apr 2024