Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Fase 3: Den demokratiske samtale

Artikel 28. sep 2021  -  1 min læsetid
Tjekdet
Foto: Foto: RODNAE Productions / Redigering: Nathalie Damgaard Frisch

I har nu både lavet vildledende historier og faktatjekket dem.  

Nu skal I diskutere, hvilke konsekvenser spredningen af mis-, des- og malinformation kan have for vores samfund. 

1: DEN DEMOKRATISKE SAMTALE

Se de to videoer nedenfor om tonen i debatten og den demokratiske samtale og løs derefter opgaverne.

 

 

Null

2: HISTORISKE PERSPEKTIVER PÅ MIS-, DES- OG MALINFORMATION

Op gennem historien er der mange eksempler på, hvorledes informationer er blevet fordrejet, forfalsket eller udeladt. Det har i nogle tilfælde haft store konsekvenser.

Her kigger vi nærmere på en stor begivenhed i Danmark under 2. verdenskrig, nemlig fejlbombningen af Den Franske Skole i 1945, der kostede 86 børn og 18 voksne livet. Begivenheden blev skelsættende for, hvordan danskerne så på sig selv i efterkrigstiden.

Du kan lytte til podcastepisoden herunder eller hos din foretrukne podcast-tjeneste.


 

 

 

Null

3: GAMLE OG NYE MEDIER OG DE FEM NYHEDSKRITERIER

Null

Opdateret 29. sep 2023