Om os

TjekDet er hele Danmarks politisk uafhængige faktatjekmedie. Vi faktatjekker påstande i den offentlige debat og korrigerer eller nuancerer, hvor der er behov for det. Opgør med misinformation og desinformation har været TjekDets hovedfokus, siden mediet første gang så dagens lys i november 2016. Her kan du læse mere om os, få indblik i, hvordan vi arbejder, vores økonomiske grundlag, og hvem der står bag mediet.

Vision og mission

Redaktionen

Ejerforhold

Bestyrelsen

Vedtægter

Sådan faktatjekker vi

Etisk regelsæt

Fejl og fakta

Statistik over faktatjek

TjekDet har samarbejde med Facebook – sådan fungerer det

Økonomi

Ledige stillinger


Vores vision og mission

Vores mål er at kvalificere den offentlige debat og styrke den demokratiske samtale ved at sikre, at begge dele foregår på et så oplyst grundlag som muligt - fri for misinformation, desinformation og fake news.

Alle kan i dag komme til orde på de sociale platforme. Det har resulteret i en udvidelse af demokratiet og en demokratisering af ytringsfriheden, men det har også gjort det muligt for alle og enhver at konstruere sin egen udgave af sandheden, manipulere med den og sætte falske påstande i omløb, som spreder sig med lynets hast.

Et demokrati er sårbart, hvis den politiske debat bliver et eldorado for manipulation, fordrejning og misbrug af fakta. I den politiske kamp har nuancerne en tendens til at forsvinde i jagten på at fange en modstander på det forkerte ben.

Hvem hjælper så den almindelige mediebruger med at navigere i strømmen af oplysninger, udsagn og påstande i en tid, hvor nyheder ikke kun er noget, vi får gennem de professionelle nyhedsmedier med et medieansvar, men i lige så stor grad fra de sociale platforme?

Oftest findes der ikke kun én udlægning eller ét entydigt svar på forskellige problemstillinger. Det kan med andre ord være svært at skulle konkludere, om et udsagn er ’sandt eller falsk’. Disciplinen “faktatjek” er således ikke kun en ”rigtigt eller forkert ”-disciplin. Det kan også handle om at give nuancerne. 

Derfor lancerede Ugebrevet Mandag Morgen i 2016 det nyhedsbårede faktatjekmedie TjekDet. I dag er TjekDet et selvstændigt medie, der er ejet af Foreningen TjekDet - National portal for bekæmpelse af fake news.

Vi tager en beslutningstagers eller samfundsdebattørs påstand på ordet. Og vi tjekker en oplysning, der vedholdende cirkulerer i den offentlige debat. Ikke mindst på de sociale platforme.

VISION
 

TjekDet er sat i verden for at styrke den demokratiske samtale i Danmark og bidrage til oplysning og indsigt i spredningen af falske eller urigtige påstande på de digitale platforme.
 

MISSION
 

TjekDet vil være et nationalt samlingspunkt for borgere, fagpersoner, forskningen og medier mv., der aktivt vil medvirke til en kritisk og nuanceret tilgang til indholdet og kommunikationen på de digitale platforme.
 

AKTION
 

TjekDet faktatjekker og afslører derigennem misinformation, desinformation og malinformation, uanset hvem der er afsender bag en udbredt påstand.
 

TjekDet bidrager til undervisning, forskning og journalistisk virksomhed gennem projekter og oplysningsaktiviteter, der styrker mediebrugerens kildekritiske færdigheder. 
 

TjekDet leverer desuden et opdateret overblik over relevante uddannelsesmaterialer og forskning om misinformation, desinformation og malinformation
 

VÆRDIER
 

Nærvær - vi prioriterer og formidler historier, der har relevans for danskernes hverdag og indsigt til deres rolle som deltager i den demokratiske debat.
 

Troværdighed - vi fremlægger de væsentlige nuancer, ser en påstand fra flere sider og beskriver kilders eventuelle interessekonflikter
 

Transparens - læserne skal kunne genskabe vores research og have dybdegående overblik over vores organisations opbygning og finansiering
 

Uafhængighed - vi tager ikke politisk stilling og påtager os ikke aktiviteter eller handler på en måde, der kan skabe tvivl om vores uafhængighed og upartiskhed.

I april 2021 blev TjekDet et samlende univers for nyheder, information og viden om misinformation og fake news. Det er gratis tilgængelig for alle. Vi forener adgangen til daglige faktatjek, overblikket over forskningsinitiativer på området, forskellige oplysningsinitiativer, relevante materialer om misinformation på nettet og giver en nem og hurtig indgang for undervisere til oplysninger og materialer om falske nyheder.

Vi skriver eller anbefaler artikler, der analyserer og sætter den offentlige debat i større perspektiv, samt fortæller om tendenser og udviklingen inden for misinformation og desinformation. 

Vi søger kun og modtager kun finansiering, der på ingen måde kan eller vil kompromittere eller influere på mediets redaktionelle uafhængighed. I tilfælde hvor mediet har modtaget direkte eller indirekte støtte fra for eksempel virksomheder, personer eller fonde, oplyses dette i foreningens redegørelse om det økonomiske grundlag. TjekDet er udpeget som tredjeparts-faktatjekker for Facebook i Danmark. Også dette samarbejde sker uden redaktionel indblanding fra det sociale medie. Læs mere om samarbejdet her.

Vores læsere er sandhedsjægere

Vi kan kun nå vores mål med din hjælp. Vi sidder klar til at tjekke en påstand, et udsagn eller et budskab, du har hørt eller set i den offentlige debat. Og har du endda researchet på sagen, modtager vi også meget gerne dit materiale.

Vi ønsker derfor at involvere alle læsere i processen, og opfordrer til at hjælpe os med at øge kvaliteten af den offentlige debat ved at faktatjekke. Tip os på mailadressen: tip@tjekdet.dk eller via vores særlige tip-formular.

Vi vurderer nøje hvert enkelt tip, herunder hvorvidt disse opfylder vores etiske og generelle redaktionelle retningslinjer for, hvornår vi vil og kan faktatjekke en påstand. Er de nødvendige krav ikke opfyldt, vil redaktionen afstå fra at faktatjekke påstanden.

Du kan læse mere om disse krav her.


Redaktionen

This describes the image

Thomas Hedin
Direktør, chefredaktør
th@tjekdet.dk

Thomas har i de seneste år beskæftiget sig journalistisk med informationsforureningen af den offentlige debat, og han deltager løbende som foredragsholder i seminarer og debatter om misinformation og desinformation. Han har været med til at etablere TjekDet, da det gik i luften i 2016 som Danmarks eneste faktatjekmedie. Har tidligere været ansat på Radioavisen, TV-Avisen, Berlingske og Ugebrevet Mandag Morgen som blandt andet redaktør for fagredaktioner.

This describes the image

Steen Jensen
Indholdsredaktør
sj@tjekdet.dk

Steen er uddannet journalist fra DMJX. Han forestår den daglige ledelse af redaktionens arbejde og prioriterer, hvilke påstande, vi skal tage under luppen. Opgaven med at undre sig og kontrollere fakta er for Steen én af de vigtigste publicistiske opgaver i en tid, hvor misinformation og desinformation trives i den offentlige debat. Han har mange års erfaring i undersøgende journalistik, herunder som chef for DR Dokumentar og Kontant på DR1. Han har blandt andet vundet Cavlingprisen sammen med kollegaer for serien ”I Skattely”.

This describes the image

Morten Ro
Engagementsredaktør
mrj@tjekdet.dk

Når du skriver til os med undren eller input, vil det ofte være Morten, der svarer tilbage. Det er nemlig hans opgave at sørge for, at vores journalistik er så relevant og tilgængelig som muligt for alle, der læser med. Derfor er han altid nysgerrig på idéer og forslag, som du sidder med som læser. Morten har en kandidatgrad i medievidenskab og har arbejdet med journalistik i 15 år. Han har tidligere været nyhedsredaktør på TV 2 News samt underviser og rådgiver for en række danske og internationale medier.

This describes the image

Alexander Tobias Nordahl Lund Jensen
Videograf
atnl@tjekdet.dk

Alexander læser en kandidatgrad i informationsstudier på Københavns Universitet. Her har han specialiseret sig inden for platforme og onlinekultur. Med en dyb interesse for dataetik og misinformation, bringer Alexander værdifulde kompetencer til TjekDets redaktion. Ud over sin akademiske baggrund er han en habil indholdskreatør, og han har en stor personlige interesse for at formidle kritisk tænkning og oplyse om misinformation i videoformat på de sociale medier.

This describes the image

Andreas Søndergaard Petersen
Journalist
as@tjekdet.dk

Andreas har haft sin gang på redaktionen som faktatjekker siden 2019. Først som studentermedhjælper og siden sommeren 2020 som fuldtidsansat. Han er uddannet journalist fra Roskilde Universitet med historie som supplerende fag. Hans loyalitet sættes ugentligt på prøve som fan af de kongeblå fra Lyngby og de djævlerøde fra Manchester, og når han slukker tv'et i raseri, køler han gerne af med en bog om Margrethe 1. eller en cykeltur i lycra.

This describes the image

Andreas Oved Askjær Rasmussen
Journalist
aoar@tjekdet.dk

Andreas har været faktatjekker hos TjekDet siden juni 2017. Andreas arbejder med resten af TjekDet-holdet på at luge ud i usandheder og misforståelser i den offentlige debat. Han har en bachelorgrad i Nordisk sprog og litteratur og Samfundsfag fra Aarhus Universitet og en kandidatgrad i journalistik fra Syddansk Universitet.

This describes the image

Daniel Greneaa
Journalist
dga@tjekdet.dk

Daniel har en bachelorgrad i Kommunikation fra Roskilde Universitet, og han er er uddannet journalist ved Syddansk Universitet. Han har som personligt mål at støve så meget smuds væk fra den offentlige debat som muligt, så vi kan diskutere vores verden ud fra et oplyst grundlag. Der er ikke nogen grund til at diskutere verden ud fra et fejlbefængt syn, mener han. Daniel har været en del af redaktionen siden august 2019.

This describes the image

Eva Clemens
Videograf
ec@tjekdet.dk

Eva er videograf og researcher og har til daglig fokus på at producere videomateriale til sociale medier. Hun forestår den journalistiske bearbejdning af kollegernes faktatjek, så det kan formidles visuelt. Desuden bistår hun med at researche indhold til faktatjek. Ved siden af sit arbejde er hun i gang med bacheloruddannelsen på Film og Medievidenskab på Københavns Universitet. Hun har tidligere arbejdet med video til sociale medier, og hun synes det er sjovt at gennemskue og følge diverse TikTok og Instagram trends.

This describes the image

Franja Ørgård Retbøll
Journalistpraktikant
fra@tjekdet.dk

Franja læser en bachelor i journalistik på Syddansk Universitet. I den forbindelse er hun journalistpraktikant på TjekDet. Hun har valgt at bruge den sidste del af uddannelsen på at dygtiggøre sig inden for disciplinen faktatjek. Med sin insisterende nysgerrighed og respekt for læsernes forskellige interesser, vil hun bidrage til en demokratisk offentlig samtale, der først og fremmest hviler på et oplyst grundlag. Hun har en forkærlighed for den nære historie, der engagerer og giver læserne en fornemmelse af nærvær.

This describes the image

Kalle Thue Gregersen
Journalist
ktg@tjekdet.dk

Kalle er journalist. Han har en kandidatgrad i medievidenskab fra Aarhus Universitet. Kalle bruger meget tid på at følge den offentlige debat og på sociale medier, hvor han mener, at nyhedsstrømmen godt kan flyde over med misinformation og vilde påstande. En rengøring er nødvendig, så borgerne kan blive oplyst på et faktuelt grundlag, er hans vision.

This describes the image

Nathalie Damgaard Frisch
Journalist
ndf@tjekdet.dk

Nathalie har været en del af TjekDet-holdet siden august 2020. Hun har en bachelorgrad i statskundskab ved Københavns Universitet og er cand.mag. i journalistik fra Syddansk Universitet. Nathalie har tidligere haft ansættelse som freelanceskribent, illustrator og grafisk designer samt studenterjournalist på Uniavisen på Københavns Universitet. I dagligdagen er hun ikke kun travlt med at faktatjekke, men er løbende også involveret i forskellige eksterne undervisningsprojekter, der har til formål at styrke den kildekritiske sans.

This describes the image

Søren Engelbrecht
Journalist
se@tjekdet.dk

Søren er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har desuden en cand.public. fra Syddansk Universitet, hvor han specialiserede sig i tværkulturelle studier, antropologisk metode og narrativitet. Han har gennem en længere periode leveret freelanceartikler til TjekDet, ligesom han også har været tilknyttet flere nationale dagblade som freelancer. Men i 2022 blev han en fast del af redaktionen. 

This describes the image

Theis Fischer Brandt
Journalist
tfb@tjekdet.dk

Theis har en bachelorgrad i Historie fra Københavns Universitet og en kandidat i Journalistik fra Syddansk Universitet. Med tyngde i sin historiefaglige baggrund elsker han at dykke ned i kilderne og adskille sandt fra falsk - og ikke mindst opdage nuancer. Ofte kan du finde ham langs de danske kyster i et par waders, hvor han kobler af fra internettets mange påstande.

This describes the image

Zakaria Hameed
OSINT-specialist
zak@tjekdet.dk

Zakaria har særlig ekspertise inden for såkaldt Open Source Intelligence (OSINT). Det handler kort fortalt om at kunne bruge avancerede digitale redskaber til at indsamle og analysere for eksempel et billede, en video eller lignende, ved hjælp af åbne kilder på nettet. Herunder også om en tekst, billede eller video er skabt med kunstig intelligens. Zakaria har en bachelor i informationsstudier fra Københavns Universitet, og han har en certificering som OSINT-specialist fra McAfee Institute.

Tidligere medarbejdere siden 2021:

• Bastian Vedsted Eggert, journalist
• Belkisa Selmani, journalist
• Matilde Vestergaard Laursen
• Nikolaj Rodkjær Kristensen, journalist
• Sarah Falsing, videograf
• Vu Nguyen, journalist

Ønsker du at tippe redaktionen om en påstand, du mener bør faktatjekkes, kan du skrive til os på tip@tjekdet.dk.


Ejerforhold

TjekDet er et medie, der er uafhængig af politiske og økonomiske interesser. Indtil juli 2020 var TjekDet ejet af Mandag Morgen ApS. I dag er mediet ejet af den  selvstændige og uafhængige non-profit organisation Foreningen TJEKDET - National portal for bekæmpelse af fake news

Foreningen har ikke til formål at generere økonomisk overskud til en virksomhed, person eller gruppe af personer. Alle midler skal bruges til at drive og udvikle mediets drift.

Foreningens uafhængighed reguleres blandt andet af vedtægternes §4 og §5. Desuden henvises til redegørelsen for foreningens økonomi grundlag.

Foreningens cvr-nummer er 41425695.

Du kan læse mere om foreningens økonomiske grundlag her.

Generelle forespørgsler kan rettes på emailadressen kontakt@tjekdet.dk eller på telefonnummer 93 89 12 44.


Bestyrelsen

Foreningens øverste ledelse udgøres af en bestyrelse, der er bredt sammensat af personer fra institutioner, der på forskellige måder arbejder med misinformation og desinformation. 

Bestyrelsen udgøres af:

• Lisbeth Knudsen, bestyrelsesformand. Strategidirektør hos Altinget og Mandag Morgen. Initiativtager til etableringen af TjekDet i 2016.

• Claus Hjorth, sekretariatschef, Rådet for Digital Sikkerhed

• David Nicolas Hopmann, professor ved Center for Journalistik og Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet.

• Jens Grund Pedersen, prorektor ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX).

• Kasper Damgaard Johansen, gymnasielærer, Nærum Gymnasium, bestyrelsesmedlem i FALS (Foreningen af Lærere i Samfundsfag).

Du kan kontakte bestyrelsen på emailadressen bestyrelsen@tjekdet.dk.


Vedtægter

Vedtaget ved stiftende generalforsamling den 10. juni 2020 i København.

1. Navn

1.1 Foreningens navn er TJEKDET - national portal for bekæmpelse af fake news (herefter benævnt “Foreningen”). I forbindelse med Foreningens kommunikation kan Foreningen anvende et af bestyrelsen vedtaget binavn eller ”brand” som TjekDet.dk

2. Juridisk personlighed og status

2.1 Foreningen har status som juridisk person.

2.2 Foreningen er af ideel og alment velgørende karakter.

3. Hjemsted og adresse

3.1 Foreningens hjemsted er Københavns Kommune.

4. Formål og overordnede bestemmelser

4.1 Formål

Foreningens formål er at etablere og drive en national portal til bekæmpelse af misinformation, disinformation og fake news i det danske medie- og informationsmiljø.

TjekDet.dk har siden 2017 specialiseret sig i faktatjek og har opnået international certificering som faktatjek-institution og er medlem af det internationale netværk af anerkendte faktatjekinstitutioner (IFCN).

Med dannelsen af foreningen overgår ejerskabet af TjekDet.dk fra Mandag Morgen ApS til den nye forening med de rettigheder til navnet, domænet og tidligere produceret indhold til foreningen.

4.2 Økonomisk drift

Foreningen har ikke til formål at skabe økonomisk overskud til udlodning blandt sine medlemmer, og medlemmerne har intet krav herpå. 

Foreningens midler skal administreres med henblik på iværksættelse af aktiviteter til fremme af Foreningens formål på et økonomisk forsvarligt grundlag med principper om omkostningsbevidsthed og en effektiv udnyttelse af midler for øje. Foreningen hæfter efter de regler, der fremgår af punkt 12.

4.3 Aktiviteter

Til fremme af formålet skal Foreningen:

  • Etablere og drive en digital platform, som er egnet til opfyldelse af Foreningens formål.
     
  • Etablere og opretholde en administration og en redaktion, som er egnet til opfyldelse af Foreningens formål.
     
  • Indgå aftaler med partnere om ret til udnyttelse af indhold og øvrigt samarbejde med henblik på opfyldelse af Foreningens formål.
     
  • Samarbejde med universiteter, offentlige institutioner og civilsamfundsaktører m.v. om aktiviteter, som er egnet til opfyldelse af Foreningens formål.
     
  • De aktiviteter, der finansieres – helt eller delvis – via offentlige midler, må ikke udgøre ydelse af ulovlig statsstøtte.

4.4 Forholdet til andre sammenslutninger

Foreningen kan inden for sit formål og lovgivningen i øvrigt oprette, være ejer i, være medlem af eller observatør i andre sammenslutninger og/eller selskaber, der har samme formål som Foreningen.

5. Medlemsforhold

Bestyrelsen træffer beslutning om optagelse af Foreningens medlemmer.

5.1 Stiftende medlemmer

Som stiftende medlemmer af Foreningen regnes følgende:

  • Lisbeth Knudsen, chefredaktør Altinget/Mandag Morgen
     
  • David Nicolas Hopmann, ph.d., cand.scient.pol., professor, Center for Journalistik og Institut for Statskundskab, SDU
     
  • Claus Hjorth, sekretariatschef for Medierådet for Børn og Unge
     
  • Jens Grund, prorektor Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
     
  • Linda Bettina Petersen, Formand Foreningen Af Lærere i Samfundsfag (FALS)
     
  • Thomas Hedin, Redaktør, TjekDet.

5.2 Optagelse

5.2.1 Øvrige medlemmer
Som medlemmer af Foreningen kan bestyrelsen optage øvrige medlemmer med hvem Foreningen indgår aftaler om samarbejde og om udnyttelse af indhold med henblik på opfyldelse af Foreningens formål.

5.3 Medlemskontingent

Medlemmer af Foreningen betaler et medlemskontingent til Foreningen.

Medlemskontingentet betales forud og forfalder helårligt efter bestyrelsens nærmere bestemmelse. Betalingsforpligtelsen for det pågældende år består uanset udmeldelse eller eksklusion i løbet af året i medfør af vedtægternes punkt 15.

Medlemskontingentets størrelse besluttes af Foreningens bestyrelse. Medlemskontingentets størrelse vil fremgå af en til vedtægterne hørende protokol. Medlemskontingentets størrelse er på stiftelsesdatoen fastsat til 1.000 kr. årligt.

5.4 Medlemsrettigheder og pligter

Medlemmer udøver deres rettigheder gennem Foreningens generalforsamling og bestyrelse. Foreningens medlemmer hæfter ikke for Foreningens drift og projekter og får ved Foreningens ophør ikke del i resterende aktiver og/eller overskud og hæfter ikke for en resterende gæld.

Medlemmerne skal til enhver tid handle loyalt over for Foreningen samt dennes formål. 

Medlemmerne afstår fra på enhver måde at skade Foreningen eller dennes omdømme.

Bestyrelsen kan, hvis den finder det formålstjenligt, med simpelt flertal beslutte at tildele et medlem af Foreningen en advarsel, såfremt den skønner, at medlemmet handler til skade for

Foreningen eller i strid med dens formål eller lovgivningen i øvrigt, eller på anden måde undlader at efterleve de af medlemskabet følgende forpligtelser. Eksklusion, jf. punkt 15, er dog ikke betinget af tildeling af advarsel.

5.5 Støttebidrag til foreningen

Foreningen kan modtage støttebidrag af generel karakter eller målrettet støtte til bestemte typer af aktiviteter fra fonde, virksomheder, institutioner eller privatpersoner. Støttebidrag kan af hensyn til foreningens uafhængighed ikke overstige 200.000 kr. pr. giver.

Støttebidrag skal ikke forveksles med foreningens indtægtsdækkede aktiviteter eller ansøgte tilskud og fondsmidler til konkrete projekter.

6. Bestyrelsen

6.1 Sammensætning
Bestyrelsen består af tre til fem medlemmer samt to suppleanter.

Bestyrelsen vælges på Foreningens ordinære generalforsamling for ét år ad gangen.

Foreningens direktør/chefredaktør kan ikke vælges som bestyrelsesmedlem.

Udtræder et af generalforsamlingen valgt bestyrelsesmedlem, indtræder første suppleanten i bestyrelsen indtil Foreningens næste ordinære generalforsamling.

Bestyrelsesmedlemmer kan genvælges/genudpeges til hvervet som bestyrelsesmedlem. I tilfælde af et bestyrelsesmedlems varige forfald, indtræder en suppleant i dettes sted.

Ethvert bestyrelsesmedlem har taleret under bestyrelsens møder samt ret til at fremkomme med forslag til afgørelse, der fremmer Foreningens formål.

Hvert bestyrelsesmedlem har én stemme i bestyrelsen. Dette omfatter også formanden.

Bestyrelsen vælger af sin midte en formand.

Bestyrelsen ledes af bestyrelsens formand. Formandens opgave er at lede bestyrelsens møder samt påse, at bestyrelsen træffer afgørelse på et informeret grundlag. Formanden indkalder til bestyrelsesmøde, når der er behov herfor.

Formanden bør have redaktionel og ledelsesmæssig ekspertise samt indsigt i samfunds- og medieforhold.

Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden for bestyrelsen, herunder nærmere regler for møder i bestyrelsen. Forretningsordenen må ikke stride mod denne vedtægt. Tiltrædende bestyrelsesmedlemmer skal på førstkommende bestyrelsesmøde underskrive forretningsordenen.

6.2 Opgaver

Bestyrelsen har til opgave at varetage de overordnede retningslinjer for Foreningens virke med henblik på virkeliggørelse af Foreningens formål. Bestyrelsen forestår den overordnede ledelse af Foreningen samt tager stilling til dispositioner af usædvanlig karakter eller omfang. Bestyrelsen godkender desuden optagelse af nye medlemmer.

Bestyrelsen er beføjet til at træffe beslutning om ethvert forhold vedrørende Foreningen, som ikke er tillagt Foreningens generalforsamling i henhold til denne vedtægt.

Bestyrelsen skal tage stilling til, om Foreningens økonomiske stilling til enhver tid er forsvarlig i forhold til Foreningens drift. Bestyrelsen skal endvidere påse, at bogføringen og formueforvaltningen kontrolleres på en efter Foreningens forhold tilfredsstillende måde.

Bestyrelsen skal udarbejde og løbende ajourføre en strategi til fremme af Foreningens formål.

Bestyrelsen skal ansætte og kan afskedige Foreningens direktør/chefredaktør, herunder fastsætte direktørens/chefredaktørens ansættelsesvilkår.

Bestyrelsesmedlemmer modtager ikke honorar fra Foreningen.

Bestyrelsen kan tegne en sædvanlig bestyrelsesansvarsforsikring af passende størrelse. Tilsvarende forsikring tegnes for direktøren/chefredaktøren.

6.3 Bestyrelsesmøder og beslutninger

6.3.1 Bestyrelsesmøder generelt

Bestyrelsen holder møde mindst én gang i kvartalet på Foreningens hjemsted.

Herudover indkalder formanden bestyrelsen så ofte, formanden finder det fornødent. Indkaldelse sker med mindst 7 dages og højst 21 dages varsel, medmindre alle bestyrelsesmedlemmer giver samtykke til forkortet eller forlænget varsel. Ethvert medlem af bestyrelsen eller Foreningens direktør/chefredaktør eller revisor kan forlange, at formanden indkalder til møde, senest 14 dage efter anmodning herom er fremsat overfor chefredaktøren eller bestyrelsesformanden.

Indkaldelsen skal indeholde dagsorden for bestyrelsesmødet med samtlige de forslag, der skal behandles på bestyrelsesmødet. Sager, der ikke er sat på dagsordenen, kan kun afgøres på et bestyrelsesmøde, såfremt alle bestyrelsesmedlemmer samtykker deri. Forslag, der ønskes behandlet på et bestyrelsesmøde, skal være bestyrelsesformanden og de øvrige medlemmer af bestyrelsen i hænde med mindst 7 dages varsel.

Direktøren/Chefredaktøren er berettiget til at deltage i bestyrelsesmøder og skal deltage, såfremt bestyrelsen beslutter det, eller årsrapporten skal behandles på bestyrelsesmødet.

Direktøren/Chefredaktøren har taleret under bestyrelsesmøderne.

Revisor skal deltage i et bestyrelsesmøde, såfremt bestyrelsen beslutter det.

Bestyrelsen beslutter, i hvilket omfang andre – herunder suppleanterne – kan deltage i bestyrelsesmøder. Disse personer deltager i bestyrelsesmøderne med ret til at udtale sig, men uden stemmeret eller ret til at stille forslag.

Foreningen fører en revisionsprotokol. Tilførsler til revisionsprotokollen fremsendes af Foreningens revisor direkte til bestyrelsesmedlemmerne. En protokoltilførsel skal underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer. Ikke-tilstedeværende medlemmer har pligt til at underskrive revisionsprotokollatet umiddelbart efter det bestyrelsesmøde, hvor protokollatet underskrives af de øvrige bestyrelsesmedlemmer.

Over forhandlingerne i bestyrelsen skal der føres referat efter bestyrelsens nærmere bestemmelser. Kopi af referat fremsendes til bestyrelsens medlemmer med anmodning om, at der meddeles eventuelle bemærkninger inden for en fastsat frist. Referatet underskrives på førstkommende møde af samtlige tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.

Ikke-tilstedeværende medlemmer har pligt til at underskrive referatet umiddelbart efter det bestyrelsesmøde, hvor referatet underskrives af de øvrige bestyrelsesmedlemmer. Såfremt et bestyrelsesmedlem eller direktøren/chefredaktøren eller revisor ikke er enig i bestyrelsens beslutning, har denne ret til at få sin mening indført i referatet.

6.3.2 Beslutninger i bestyrelsen

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formanden og mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer er til stede. Beslutning må dog ikke tages, uden at så vidt muligt samtlige medlemmer har haft adgang til at deltage i sagens behandling.

Bestyrelsen træffer afgørelse ved simpelt flertal, medmindre vedtægterne foreskriver andet.

Ved “simpelt flertal” i denne vedtægt forstås et flertal af de fremmødte bestyrelsesmedlemmer.

I tilfælde af stemmelighed anses forslaget for bortfaldet.

Ved “kvalificeret flertal” i denne vedtægt forstås et flertal på to tredjedele af de fremmødte bestyrelsesmedlemmer.

7. Generalforsamling

7.1 Foreningens generalforsamling er Foreningens øverste myndighed.

7.2 Foreningen afholder ordinær generalforsamling én gang årligt inden 5 måneder efter udløbet af det foregående regnskabsår.

Foreningen kan afholde ekstraordinær generalforsamling efter bestyrelsens nærmere beslutning.

Foreningen skal endvidere indkalde til ekstraordinær generalforsamling inden 3 uger efter bestyrelsens modtagelse af en skriftlig begæring herom fra minimum en tredjedel af medlemmerne. Begæringen om indkaldelse af ekstraordinær generalforsamling skal være begrundet og skal angive det forslag, som de begærende medlemmer af Foreningen ønsker sat til debat og afstemning på den ekstraordinære generalforsamling.

7.3 Foreningens generalforsamlinger indkaldes skriftligt med mindst 2 ugers og højst 4 ugers varsel til Foreningens medlemmer og/eller ved annoncering på Foreningens hjemmeside.

7.4 Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal omfatte følgende punkter:

  1. Bestyrelsens beretning om Foreningens virksomhed i det foregående år.
     
  2. Fremlæggelse af Foreningens årsrapport for det forgangne regnskabsår til godkendelse og meddelelse af decharge til Foreningens bestyrelse og direktion.
     
  3. Valg af medlemmer af Foreningens bestyrelse og to suppleanter for dem.
     
  4. Eventuelle forslag fra bestyrelsen eller Foreningens medlemmer.
     
  5. Eventuelt.

7.5 Forslag fra Foreningens medlemmer til behandling på den ordinære generalforsamling skal, for at blive optaget på dagsordenen, være bestyrelsen i hænde senest den 1. marts i det pågældende år.

7.6 På Foreningens generalforsamlinger har hvert medlem en stemme.

7.7 Beslutninger på Foreningens generalforsamlinger kræver vedtagelse med (i) almindelig stemmeflerhed blandt de afgivne stemmer. Dog kræver beslutninger om ændring af Foreningens vedtægter og om Foreningens opløsning vedtagelse med mindst 3⁄4-dele af de af afgivne stemmer.

7.8 Foreningen kan anvende elektronisk dokumentudveksling samt elektronisk post i kommunikationen med Foreningens medlemmer i stedet for fremsendelse eller fremlæggelse af papirbaserede dokumenter. Hvert medlem af Foreningen er forpligtet til at påse, at Foreningen til enhver tid er i besiddelse af opdaterede oplysninger om det pågældende medlems elektroniske postadresse og eventuelle ændringer deri.

8. Foreningens administration

8.1 Direktør/Chefredaktør

Bestyrelsen udpeger og ansætter en direktøren/chefredaktøren for Foreningen.

Direktøren/Chefredaktøren varetager den daglige ledelse af Foreningen og skal derved følge de retningslinjer og anvisninger, som bestyrelsen har givet. Den daglige ledelse omfatter ikke dispositioner, der efter Foreningens forhold er af usædvanlig art eller af stor betydning.

Dispositioner af usædvanlig art eller af stor betydning kan kun foretage efter bemyndigelse fra bestyrelsen, medmindre bestyrelsens beslutning ikke kan afventes uden væsentlig ulempe for Foreningens virksomhed og/eller risiko for væsentligt tab. Bestyrelsen skal i så fald snarest muligt underrettes om den trufne disposition.

Direktøren/Chefredaktøren har ansvaret for:

  • at implementere bestyrelsens beslutninger efter dennes nærmere anvisning
     
  • at lede Foreningen i det daglige, jf., punkt 9.3
     
  • at Foreningens bogføring sker under iagttagelse af gældende regler herom, og at formueforvaltningen foregår på betryggende måde
     
  • at påse, at Foreningens aktiviteter udføres i overensstemmelse med relevante sikkerhedsmæssige forskrifter herom. I sammenhæng hermed skal direktøren/chefredaktøren sikre, at der tegnes behørig ansvarsforsikring for det ansvar, som foreningen påtager sig, herunder særligt i forhold til Foreningens aktiviteter, som måtte være risikable.

Under udførelsen af sit hverv skal direktøren/chefredaktøren i øvrigt iagttage den direktionsinstruks, som bestyrelsen har vedtaget, jf. punkt 6.2.

Bestyrelsen træffer på Foreningens vegne beslutning om indgåelse af ansættelsesaftale med direktøren/chefredaktøren ved simpelt flertal. Direktøren/chefredaktørens ansættelsesmæssige forhold, herunder løn, fastlægges nærmere ved aftalen.

9.2 Direktøren/chefredaktøren orientering og pligtmæssige indkaldelse af bestyrelsen

9.2.1 Direktøren/chefredaktørens orientering af bestyrelsen

Direktøren/chefredaktøren skal holde bestyrelsen orienteret om Foreningens status og udvikling samt øvrige væsentlige forhold på bestyrelsesmøderne. Herudover kan direktøren/chefredaktøren orientere bestyrelsesmedlemmerne ved udsendelse af skriftlig orientering, såfremt forholdet ikke kan afvente indkaldelse af bestyrelsesmøde.

Direktøren/chefredaktøren skal skriftligt orientere bestyrelsen om:

  • væsentlige forhold, der af Direktøren/chefredaktøren vurderes at være af særlig interesse for bestyrelsen
     
  • forhold, der er en følge af og/eller medfører væsentlige ændringer af de forudsætninger, der ligger til grund for de af bestyrelsen trufne beslutninger.

Direktøren/chefredaktøren skal endvidere på begæring herom af et bestyrelsesmedlem stille enhver oplysning om Foreningens virksomhed til rådighed for bestyrelsen, medmindre dette er i strid med ufravigelige bestemmelser i lovgivningen.

Direktøren/chefredaktøren skal stille de samme oplysninger til rådighed for alle bestyrelsesmedlemmer, således at bestyrelsesmedlemmerne er i besiddelse af de samme informationer om Foreningen.

Direktøren/chefredaktøren er forpligtet til at orientere bestyrelsesmedlemmerne om forhold vedrørende Foreningens virksomhed, som er af væsentlig økonomisk, politisk eller strategisk betydning, herunder om hændelser, der medfører større fravigelser i tidligere udmeldte forventede resultater, væsentlige ændringer i Foreningens strategi og beslutninger af stor strategisk rækkevidde.

Orientering kan ske på bestyrelsesmøder eller ved skriftlig orientering af bestyrelsesmedlemmerne.

Orientering skal så vidt muligt ske i så god tid, at bestyrelsesmedlemmerne får den fornødne tid til at forholde sig til den konkrete sag.

9.3 Redaktion

Direktøren/chefredaktøren er bemyndiget til at ansætte redaktionelle medarbejdere til opfyldelse af Foreningens formål, og administrative ressourcer til at varetage Foreningens bogholderi. Direktøren/chefredaktøren har ledelses- og instruktionsbeføjelse over sekretariatet og redaktionen.

10. Habilitet

10.1 Forvaltningslovens regler om inhabilitet, jf. § 3 i Lovbekendtgørelse 2014-04-22 nr. 433 med efterfølgende ændringer finder anvendelse på Foreningens bestyrelse, direktøren/chefredaktøren og redaktionen, med de ifølge forholdets natur fornødne tilpasninger.

10.2 Bestyrelsesmedlemmer har pligt til at underrette hinanden om ethvert forhold, som kan give anledning til at rejse en drøftelse af inhabilitet.

10.3 Direktøren/chefredaktøren har pligt til at underrette bestyrelsen om ethvert forhold, som
kan give anledning til at rejse en drøftelse af inhabilitet.

11. Tavshedspligt

11.1 Ved udførelsen af deres hverv er medlemmerne af bestyrelsen, direktøren/chefredaktøren, revisorer og andre med indseende i Foreningen underlagt tavshedspligt. Ubeføjet brud på tavshedspligten anses som en strafbar handling, jf. straffelovens § 152.

12. Tegningsret og hæftelse

12.1 Foreningen tegnes af direktøren/chefredaktøren og formanden for bestyrelsen i forening, eller af den samlede bestyrelse.

12.2 I følgende tilfælde tegnes Foreningen dog alene af den samlede bestyrelse:

  • salg og/eller pantsætning af fast ejendom
     
  • stiftelse af låne og/eller kreditmuligheder, herunder garantiforpligtelser.

12.3 Foreningen hæfter selv for egen optaget gæld og skal egenhændigt arbejde for at afvikle en eventuel gæld. Der påhviler ikke Foreningens medlemmer nogen hæftelse for de foreningen påhvilende forpligtelser.

12.4 For Foreningens erstatningsansvar, såvel inden for som uden for kontrakt, hæfter alene
Foreningen.

13. Revision og regnskab

13.1 Foreningens regnskabsår følger kalenderåret. Første regnskabsår løber fra stiftelsen til den 31. december 2020.

13.2 På førstkommende bestyrelsesmøde efter regnskabsårets udløb skal Foreningens årsrapport fremlægges og behandles. Til brug herfor skal udkast til årsrapport være bestyrelsesmedlemmerne i hænde senest 14 dage før afholdelsen af det bestyrelsesmøde, hvorunder årsrapporten skal behandles. Ved Foreningens ophør skal der endvidere udarbejdes et ophørsregnskab.

13.3 Foreningens årsregnskab eller ophørsregnskab med tilhørende beretning skal før det bestyrelsesmøde, hvorunder rapporten skal vedtages, være revideret af en revisor valgt af bestyrelsen.

13.4 Revisor skal være statsautoriseret eller registreret, jf. Lovbekendtgørelse 2016-09-09 nr. 1167 om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder med efterfølgende ændringer. 

Revisor vælges for et regnskabsår ad gangen med mulighed for genvalg. Revision foretages i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, således som dette begreb er fastlagt i § 3 i rigsrevisorloven, jf. Lovbekendtgørelse 2012-01-19 nr. 101 om revisionen af statens regnskaber m.m.

13.5 Ved revisionen efterprøves, om regnskabet er rigtigt, og om de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med love, Foreningens formål og vedtægt, andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Der foretages endvidere en vurdering af, hvorvidt der er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af midlerne og ved Foreningens drift.

13.6 Revisor kan til enhver tid forlange indsyn i Foreningens regnskabsbilag og formuebeholdning og skal gøre bestyrelsen opmærksom på eventuelle uregelmæssigheder i så henseende.

13.7 Revisor skal ved revision af årsregnskabet eller ophørsregnskabet føre en revisionsprotokol. I revisionsprotokollen indføres en beretning om, hvilket revisionsarbejde der er udført, samt alle væsentlige forhold, der har givet anledning til bemærkninger.

13.8 Fratræder revisor, skal bestyrelsen udpege en ny revisor senest 14 dage efter, at fratrædelse er meddelt Foreningen.

13.9 Direktøren/chefredaktøren eller den person som opgaven er delegeret til, indkasserer Foreningens indtægter og betaler de af bestyrelsen godkendte regninger. Han/hun fører kassebog over samtlige indtægter og udgifter i en sådan form, at Foreningens øjeblikkelige økonomiske stilling altid kan aflæses heri.

13.10 Foreningens regnskaber kan udleveres til gennemgang af Rigsrevisor efter rigsrevisorlovens § 4, stk. 1, nr. 2, jf. § 6.

14. Ændring af vedtægt

14.1 Vedtægten kan kun ændres efter beslutning herom på en generalforsamling med den i pkt.7.7 anførte majoritet.

15. Udmeldelse og eksklusion

15.1 Udmeldelse af medlemmer skal ske skriftligt til direktøren/chefredaktøren med et varsel på mindst 3 måneder til udløbet af et regnskabsår. Bestyrelsen kan dog dispensere fra dette varsel.

15.2 Direktøren/chefredaktøren kan indstille til bestyrelsen, at den ekskluderer et medlem, der ikke opfylder de af medlemskabets forpligtelser, eller som handler til skade for Foreningen. Beslutning herom kan indbringes for førstkommende bestyrelsesmøde, hvor bestyrelsen efter høring af medlemmet træffer endelig afgørelse ved enstemmighed.

16. Ophør og opløsning

16.1 Foreningen opløses efter samme fremgangsmåde som ved vedtægtsændring.

16.2 Ved Foreningens ophør skal ethvert resterende overskud og aktiver i Foreningens formue efter fyldestgørelse af Foreningens forpligtelser anvendes til et formål, der efter bestyrelsens nærmere beslutning opfylder Foreningens formål. Aktiver kan realiseres efter bestyrelsens nærmere bestemmelse herom.

17. Tvister

17.1 Nærværende vedtægt er undergivet dansk ret.

17.2 Såfremt der opstår en uoverensstemmelse i forbindelse med nærværende vedtægt, skal de pågældende parter med en positiv, samarbejdende og ansvarlig holdning søge at indlede forhandlinger med henblik på at løse tvisten. Såfremt der ej heller herved opnås nogen løsning, skal parterne søge at opnå enighed om i fællesskab at udpege en uafhængig og sagkyndig mægler, der kan mægle og komme med ikke-bindende forslag til tvistens løsning.

17.3 Når det i andet afsnit beskrevne har været forsøgt, skal enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med denne vedtægt, afgøres endeligt ved voldgift efter “Regler for behandling of voldgiftssager ved Det Danske Voldgiftsinstitut”.

17.4 Voldgiftsretten udpeges af Voldgiftsinstituttet i overensstemmelse med ovennævnte regler.

Klageren kan i sit klageskrift komme med forslag til sin voldgiftsdommer, mens indklagede i sit svarskrift kan komme med forslag til sin voldgiftsdommer. Den tredje voldgiftsdommer, der er voldgiftsrettens formand, bringes i forslag af Det Danske Voldgiftsinstitut, medmindre parterne inden udløbet af fristen for indklagedes svar i fællesskab foreslår en formand.

17.5 Stedet for voldgift er aftalt til København.

17.6 Processproget for skrifter såvel som for den mundtlige forhandling er dansk.

18. Underskrifter af bestyrelsesmedlemmer

18.1 Ved denne vedtægts undertegning bekræfter bestyrelsesmedlemmerne bestyrelsens beslutning om, at denne vedtægt skal være gældende for Foreningen.