Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Endnu en falsk konkurrence: Wupti udlover ikke tre iPhones

Faktatjek 23. mar 2020  -  5 min læsetid
This describes the image
Skrevet af: Peter Rolsted

"For at sprede noget glæde til folket i disse dage, har vi valgt at afholde en konkurrence. Og hvad spreder mere glæde end et giveaway?"

Sådan lyder det lokkende budskab i en konkurrence på Facebook, hvor netbutikken Wupti.com sætter tre iPhone 11 Pros på højkant.

Der er et bare et stort problem med konkurrencen. Den er et fupnummer.

Selv om facebooksiden med lodtrækningen faktisk bærer Wuptis navn, så er siden svindel.

"Det er ikke vores konkurrence," fastslår Kasper Reggelsen, der er pressechef hos Salling Group, der ud over for eksempel Bilka, Føtex og Salling også ejer Wupti.com.

Og det er langtfra første gang, at virksomheden lægger ufrivilligt navn til fupkonkurrencer.

"Vi ser det af og til, at svindlere udnytter og misbruger vores brands – blandt andet Føtex, Netto, Bilka og Wupti – til at lave nogle konkurrencer. Det oplever vi og vores kolleger i detailbranchen desværre i ny og næ," fortalte Kasper Reggelsen til TjekDet i forbindelse med et andet svindelopslag fra samme side.

Er man i tvivl om, hvorvidt en konkurrence er ægte, så har pressechefen et ret simpelt råd.

"Vi henviser vores kunder til, at man altid kan finde information om de konkurrencer, vi har kørende, enten på vores hjemmeside eller på vores facebookside."

Artiklen fortsætter under billedet.

 

 

 

 

Sådan ser opslaget med fupkonkurrencen ud på Facebook. Konkurrencen er slået op på en falsk side 21. marts (Foto: Skærmbillede fra Facebook)

Pludselig skulle vinderen betale portoen

Den falske konkurrence opfordrer brugerne til at kommentere opslaget, hvis de vil have chancen for at løbe med en af højttalerne.

"De fire vindere af konkurrencen vil kontaktes direkte via Messenger," står der ordret i opslaget.

Den fremgangsmåde har svindlere brugt adskillige gange tidligere i andre fupkonkurrencer. Og bliver du kontaktet for eksempel over Facebooks chatfunktion Messenger efter at have deltaget i en konkurrence, skal du være meget påpasselig.

Det kan nemlig få alvorlige konsekvenser for din privatøkonomi. Vi har tidligere fortalt om en læser, der gerne vil være anonym, og som kom til at kommentere på et falsk opslag i håbet om at vinde en tur i biografen.

"Jeg så et opslag på Facebook fra Nordisk Film, hvor tre af mine venner havde kommenteret for at vinde gratis biografbilletter. Og det havde jeg da også lyst til," fortæller hun.

"Det var den sædvanlige måde at tilmelde sig, hvor jeg bare skulle skrive ‘tillykke’ i kommentarfeltet, og så var jeg med i konkurrencen. Det lød meget plausibelt, og jeg tænkte slet ikke over, at der kunne være noget snyd involveret."

Læseren fortæller, at hun egentlig helt glemte konkurrencen – indtil hun et par dage efter blev kontaktet på Messenger.

"I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter - og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo, der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud."

Ifølge læseren er det her, det går helt galt. Hendes kort virker angiveligt ikke.

"Jeg indtastede mine kortoplysninger, men fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke."

Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som vores læser og hendes kæreste indtastede.

"Jeg skrev så tilbage i beskeden på Messenger, at betalingen ikke fungerede, og om jeg kunne betale på en anden måde. Da der ikke var kommet noget svar dagen efter, opdagede jeg, at både opslaget og facebooksiden var væk, hvorefter jeg så kontaktede min bank og fik spærret mit og min kærestes kort."

Ifølge læseren var der heldigvis ikke hævet nogle penge endnu. Alligevel vil hun dog overveje det en ekstra gang, inden hun deltager i flere konkurrencer i fremtiden.

"Fremover vil jeg lægge mærke til, om jeg bliver bedt om at indtaste kortoplysninger – og så lade være," siger læseren, der er lettet over, at det var billige lærepenge.

Flere advarselstegn at holde øje med

Der er flere ting, du kan holde øje med, hvis du ikke vil gå i svindlernes fælde. Bagmændene opretter en facebookside med samme navn som den side, de udgiver sig for. Men når de opretter en ny side, så vil der ofte være meget få facebookbrugere, der "synes godt om" siden eller følger den.

Den falske Wupti-side har for eksempel kun 42 følgere. Og det er i sagens natur mærkværdigt, at en kendt virksomhed ikke kan tiltrække flere danskere til deres side. Kigger vi på Wupti.coms rigtige side, så har den da også over 22.000 følgere.

Man kan desuden se, at den falske side er oprettet 20. marts, altså samme dag, som den første falske konkurrence er blevet sat i verden, og kun én dag før konkurrencen om de tre iPhones. Men Wupti.coms ægte facebookside har over ti år på bagen. Den blev oprettet 22. februar 2009, oplyser Facebook i en boks lige under opgørelsen over sidens antal følgere.

Netop den oplysning er altid værd at holde øje med. Falske kopier af andre virksomheders facebooksider er som regel oprettet kort tid før – ofte samme dag - at opslaget med en fupkonkurrence er slået op.

Derudover er der kun et enkelt opslag på den falske side, nemlig det der indeholder fupkonkurrencen. Også det er typisk for de falske sider. Siderne lukkes nemlig hurtigt af enten svindlerne selv eller Facebook. Derfor bruger fupmagerne ikke tid på at pynte deres falske side med flere opslag eller billeder.

Den falske side er heller ikke udstyret med Facebooks blå verificeringsbadge – et lille blåt flueben ud for virksomhedens navn. Det er til gengæld Wupti.coms rigtige side.

Artiklen fortsætter under billedet

Mange virksomheders facebooksider har et lille blåt flueben ved siden af deres navn. Det har Wuptis rigtige facebookside (til venstre på billedet herover) også. Men det har den falske Wupti-side ikke (til højre på billedet herover). Tegnet betyder, at Facebook bekræfter, at siden rettelig tilhører den person eller virksomhed, som den giver sig ud for.

Med verificeringsbadget bekræfter Facebook, at facebooksiden rent faktisk tilhører den person eller virksomhed, som den giver sig ud for. Det er dog ikke alle facebooksider, der får det blå v-tegn – heller ikke selvom de er ægte og opfylder Facebooks regler.

Har du meldt dig på banen som deltager i fupkonkurrencen, kan du måske nå at tage flugten, hvis du sletter din kommentar og delingen af opslaget.

Og er du allerede kommet til at udlevere dine kontooplysninger til svindlerne, så bør du omgående kontakte din bank eller spærre dit kort i netbanken.

 

 

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler.

 

 

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet

Opdateret 20. dec 2023

Vil du vide mere?