Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Facebook vil trække annoncørerne bag politiske reklamer frem i lyset

Indsigt 28. jun 2018  -  2 min læsetid
Tjekdet

Facebook er klar med et nyt digitalt redskab, der tydeligt vil fortælle Facebookbrugerne, hvem der står bag reklamer med politisk indhold. Det skal gøre det nemmere at gennemskue for eksempel falske nyheder, der forsøger at påvirke den offentlige debat.

Facebooks nye tiltag vil betyde, at det på reklamer med politisk indhold tydeligt vil fremgå, hvem der har betalt for reklamen. Sådan lød det fra Richard Allan, der er Facebooks underdirektør for offentlig politik i Europa, ved demokratikonferencen 'Copenhagen Democracy Summit' i sidste uge.

"Facebookbrugerne kan klikke på et mærkat og komme ind i et arkiv, hvor de kan se, hvem der står bag og betaler for de politiske reklamer. Dermed bliver det nemmere at kontrollere annoncørerne," sagde Richard Allan.

Det ny værktøj bliver afprøvet forud for det amerikanske midtvejsvalg til efteråret.

Copenhagen Democracy Summit var arrangeret af tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen og havde fokus på, hvordan teknologi i fremtiden kan understøtte demokrati, ytringsfrihed og cybersikkerhed.

Værn mod falske nyheder

Tiltagene vidner om, at blandt andet Facebook spiller en vigtig rolle i spredningen af politiske reklamer på sociale medier op til demokratiske valg.

"Reklamefolk prøver hele tiden at finde på nye og smartere måder at få deres budskab ud på. Det er oftest en god ting, da det holder demokratiet i live, men det medfører også en risiko for misbrug," sagde Richard Allan i sit oplæg.

Og det er lige netop misbrug af Facebook til politiske kampagner med falsk indhold, som det sociale medie ønsker at imødegå. Det sker gennem samarbejde med blandt andet myndigheder i en række lande. Det kan for eksempel være i forbindelse med valg.

Men for at landene skal kunne regulere politisk indhold på Facebook, kræver det indsigt i, hvem der står bag.

"Man kan ikke regulere noget, som man ikke kan se. Så for at have mulighed for at regulere noget, er man nødt til at have gennemsigtighed," sagde Richard Allan.

Våben mod russisk indblanding

Den nye gennemsigtighed gælder også for det sociale medie Instagram, som er ejet af Facebook.

Indsamlingen af politiske annoncer til arkivet begyndte den 7. maj i år, og annoncerne bliver gemt i op til syv år.

Facebooks stifter og direktør, Mark Zuckerberg, har tidligere præsenteret tiltagene uden at lægge skjul på, at det handler om at forhindre situationer som under det amerikanske præsidentvalg i 2016, hvor russere købte annoncer på det sociale medie.

"Disse ændringer vil ikke rette op på alting, men de vil gøre det meget sværere for hvem som helst at gøre, hvad russerne gjorde under valgkampen i 2016, hvor de brugte falske konti og sider til at lave reklamer," skriver Mark Zuckerberg i et opslag på Facebook.

Sidste år annoncerede Facebook også andre tiltag, der skal forhindre, at fremmede magter og falske nyheder kan påvirke udfaldet af demokratiske valg.

LÆS OGSÅ: Rusland har gjort Vestens frihed til sit våben

LÆS OGSÅ: Fake news er ikke problem i Danmark – men misinformation er

LÆS OGSÅ: Kampen mod løgnen er endnu hverken tabt eller vundet

LÆS OGSÅ: Facebook blæser til kamp mod falske nyheder i Danmark

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet
Opdateret 20. dec 2023