Biograf-fupkonkurrencer hærger igen på nettet
De danske biografsale vil snart igen byde på film på det store lærred. I hvert fald har de nu fået det grønne lys fra politikerne på Christianborg til at åbne igen efter coronakrisen betød lukkede døre og sorte skærme i salene. Det har fået biograferne til at faldbyde konkurrencer og store rabatter, fremgår det af flere opslag på Facebook.
Blandt andet Kino.dk, der er ejet af Nordisk Film Biograferne og CinemaxX, og som formidler salg af biografbilletter til 41 danske biografer, er klar med et tilbud, der næsten er for godt til at være sandt: "90% RABAT PÅ BIOGRAF GAVEKORT!" står der blandt andet i opslag.
Og Næstved Bio og Kino Ros Torv i Roskilde er angiveligt også så glade over at kunne slå dørene op igen, at de udlodder gavekort i konkurrencer.
Men slagtilbuddene og konkurrencerne er netop for gode til at være sande. Forsøger du at få fingre i gavekortet, skal du ikke regne med at se, hverken dine penge eller billige biografbiletter. Hverken Kino.dk, Bio Næstved eller Kino Ros Torv står bag tilbuddene, advarer de på deres facebooksider.
"Lige nu misbruger nogle svindlere kino.dks navn til at lave en ulovlig fup-konkurrence her på Facebook, hvor de udlodder bl.a. billige biografbilletter. Konkurrencen har intet med os at gøre - og vi tager stærkt afstand fra disse svindlere," skriver Kino.dk i et opslag på deres facebookside.
Virksomheden oplyser samtidig, at de har anmeldt siden og konkurrencen. De opfordrer også facebookbrugerne til at anmelde opslaget, som er slået op på en facebookside, der har samme navn som Kino.dk. Men mens navnet på Kino.dk's (rigtige) side er skrevet "Kino.dk", har svindlerne døbt deres side "Kino·dk". På den falske side svæver punktummet mellem de to ord.
Artiklen fortsætter under billedet
Det er ikke første gang, at Kino.dk misbruges i opslag om falske biograftilbud ud. Her er eksempel, der er omkring en måned gammelt. Fupmagerne misbruger Kino.dk's navn, men ser man godt efter, kan man se, at punktummet på svindlernes side svæver - der står nemlig "Kino·dk". (Foto: Skærmbillede fra Facebook).
Din bankkonto er i fare
Og Kino.dk er ikke ene om at være udsat for svindelopslag om konkurrencer eller nærmest uhørte tilbud. I øjeblikket huserer der også falske konkurrencer, der har Nordisk Film Biografer som afsender.
Der er en enkelt forskel på svindelnumrene. Mens fupopslagene om Nordisk Film Biograferne præsenteres som en konkurrence, hvor kun de første 300, der tilmelder sig, angiveligt kan få fingrene i de fiktive gavekort, så behøver man ikke skynde sig nær så meget i forhold til de billige gavekort, som Kino.dk udlodder. Her skriver fupmagerne nemlig ikke noget om, hvor mange gavekort der er i bunken.
Fupopslagene har til gengæld en anden ting til fælles. I alle opslagene fremgår det nemlig, at man skal huske at ændre sine profilindstillinger, så profilen bliver offentlig, "da vi ellers ikke kan kontakte dig med tilbuddet," fremgår det.
Og det er netop, hvad svindlerne gerne vil - have fat i dig hurtigt på Facebook. En TjekDet-læser har tidligere fortalt, hvordan hun blev kontaktet og bedt om at oplyse sine kreditkortoplysninger. For at få sin gevinst i en falsk biografkonkurrence, skulle hun nemlig have tilsendt præmien med posten, og portoen skulle hun selv betale med sit kreditkort.
Artiklen fortsætter under billedet
Tidligere på ugen dukkede indtil flere fupkonkurrencer op for Nordisk Film Biografer. Så snart Facebook blev opmærksom på fupnummeret, blev siderne fjernet. Men alle kan jo oprette facebooksider, så nogle timer senere havde svindlerne oprettet nye - også i Nordisk Film's navn. (Foto: Skærmbilledet fra Facebook)
Da hun forsøgte at indtaste sine kortoplysninger, var der en fejl på siden, hvor hun skulle gøre det, og pludselig var facebookopslaget væk, mens der var radiotavshed hos svindlerne. Heldigvis nåede kvinden at spærre sit kort, inden hendes konto blev lænset.
Og der er lignende eksempler, hvor intetanende danskere pludselig står med en tom konto, efter de har betalt et lille beløb i forsendelse til det, der viste sig at være svindel.
Flere tegn på fup, du kan holde øje med
Der er flere ting, der afslører, at konkurrencerne og tilbuddene ikke er lavet af de virksomheder, som de giver sig ud for at være.
For det første har de falske facebooksider ofte meget få følgere. Kino.dk's rigtige facebookside har næsten 70.000 følgere. Facebooksiden, der misbruger Kino.dk's navn, har i skrivende stund kun otte.
For det andet kan du holde øje med, hvornår en facebookside er blevet oprettet. Det sociale medie oplyser nemlig på alle sider, hvornår siden er blevet oprettet. Mange vil formodentlig vide, at Kino.dk har eksisteret i over ti år. Deres facebookside er da også oprettet i 2009. Anderledes forholder det sig med den falske Kino.dk-side, der er oprettet den 20. maj i år.
For det tredje er det også en god ide at løbe ned over en facebookside og tjekke, hvilke og hvor mange opslag der er slået op på siden. Falske facebooksider har som regel meget få opslag. Ofte er det kun det ene opslag med den falske konkurrence eller tilbud.
For det fjerde kan du også kigge efter Facebooks blå verificeringsbadge – et lille blåt flueben ud for virksomhedens navn. Med verificeringsbadget bekræfter Facebook, at facebooksiden rent faktisk tilhører den person eller virksomhed, som den giver sig ud for. Det er dog ikke alle facebooksider, der får det blå v-tegn – heller ikke selvom de er ægte og opfylder Facebooks regler. Hvor Nordisk Film Biografers facebookside faktisk bærer det blå badge, er det ikke tilfældet for Kino.dk. Men du kan som nævnt ikke i alle tilfælde regne med, at en side er falsk, bare fordi den ikke har det blå badge.
Artiklen fortsætter under billedet
Nordisk Film Biografers rigtige facebookside (til højre) bruger et rødt logo og er desuden udstyret med Facebooks blå verificeringsbadge. Den falske side (til venstre) bruger Nordisk Films sorte logo og har ikke fået det blå flueben af Facebook.
For det femte skal alle alarmklokker ringe, hvis du bliver bedt om at udlevere dine privatoplysninger - som for eksempel kreditkort- eller NEM-ID-oplysninger - over internettet. Med mindre du er helt sikker på, hvem du er i kontakt med, så hold oplysningerne for dig selv. I øvrigt ville du næppe blive bedt om at betale for at få en præmie.
Det sjette gode råd er ret simpelt. Hvis præmien i en konkurrence eller et tilbud lyder for godt til at være sandt, så er det nok også tilfældet.
Hvis du allerede har kommenteret fupkonkurrencen med et "ja tak", kan du måske slippe for at høre fra bagmændene, hvis du sletter din kommentar.
Er du allerede kommet til at udlevere dine kontooplysninger til svindlerne, så bør du omgående kontakte din bank eller spærre dit kort i netbanken.
Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler.
ARTIKLEN ER OPDATERET 28. MAJ 2020 KL. 12:57: Falsk konkurrencer, der hævdes at have henholdsvis Bio Næstved og Kino Ros Torv som afsendere, er tilføjet artiklen.
Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet