Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Borgmester anbefaler letbane med ikke-eksisterende økonomisk gevinst

Faktatjek 16. mar 2018  -  2 min læsetid
This describes the image

Da Gladsaxe Kommune skulle stemme om millard-projektet "Hovedstadens Letbane," fik de denne anbefaling fra borgmester Trine Græse (S):

"Alle rapporter siger, at det her er en samfundsøkonomisk god investering. Så derfor vil jeg anbefale, at vi vedtager den indstilling, der ligger her i dag," sagde Trine Græse til kommunalbestyrelsesmødet.

Men det er der ingen rapporter, der har fastslået - tværtimod. Det fastslår DR2-programmet Detektor i et faktatjek.

Trine Græse refererer til et notat fra konsulentfirmaet Copenhagen Economics og en rapport fra analysefirmaet Incentive, men hverken notatet eller rapporten siger noget om, hvorvidt Hovedstadens Letbane er en samfundsøkonomisk god investering. Det siger både Martin H. Thelle og Thomas Odgaard, der er henholdsvis managing director i Copenhagen Economics og direktør i Incentive.

Exceptionel dårlig investering

Hvis man vil vurdere den samfundsøkonomiske betydning af projektet, bør man ifølge professor på Økonomisk Institut på Københavns Universitet, Mogens Fosgerau, læse rapporten "Udredning om Letbane på Ring 3." Rapporten er udarbejdet af de 11 involverede kommuner, Region Hovedstaden og Transportministeriet, og det vurderes, at letbanen vil give et samfundsøkonomisk underskud på 8,3 milliarder kroner over de først 50 år.

"Det er en exceptionel dårlig samfundsøkonomisk investering. Selv hvis man fik letbanen gratis, vil man ikke have lyst til at sige ja til projektet, hvis man kun baserede sig på den samfundsøkonomiske beregning," siger Mogens Fosgerau, der er ekspert i transportprojekters betydning for samfundsøkonomien.

Og ifølge Mogens Fosgerau er Trine Græses påstand dermed ikke korrekt.

"Det kan man ikke sige. Det er helt entydigt lodret forkert," siger Mogens Fosgerau til Detektor.

Trine Græse: Det er min holdning

Trine Græse, der også er formand for de 11 letbanekommuner, medgiver, at rapporterne ikke viser, at letbanen vil give et samfundsøkonomisk overskud. Men ifølge hende er det på grund af regnemetoden:

"Det skyldes den måde man har valgt at lave de samfundsøkonomiske beregninger på ved den slags projekter. Rapporten (udredningen fra 2013, red.) siger også, at der er nogle samfundsøkonomiske sidegevinster, som ikke bliver indregnet," siger Trine Græse til Detektor.

Ifølge Trine Græse bør man altså indregne de økonomiske sidegevinster.

"Den måde man har lavet den slags beregninger på, traditionelt, gør, at man ikke kan sige det sådan. Men hvis man regner sidegevinsterne med, så er det min holdning, at så er det samfundsøkonomisk en god investering," siger hun.

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet

Opdateret 3. dec 2021