Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Dansk bank advarer sine kunder mod falske hackeropkald

Faktatjek 15. nov 2017  -  2 min læsetid
Tjekdet
Skrevet af: Thomas Hedin

Danmarks fjerdestørste bank, Sydbank, advarer nu på Facebook mod falske medarbejdere, der kontakter danskere og udgiver sig for at ringe fra banken IT-supportafdeling.

De vil lige hjælpe med et teknisk problem. Og det kan de løse, hvis modtageren af opkaldet giver ‘supportmedarbejderen’ onlineadgang til computeren.

"Problemet, de vil ‘hjælpe’ med, er typisk på kundernes computer eller internetmodem. De udgiver sig for at være fra vores tekniske support og vil derfor have adgang til kundernes computer," skriver Sydbank i advarslen.

Reelt er der formodentlig tale om hackere. Hvis de får onlineadgang til folks computer, kan det i sidste ende for eksempel resultere i en flået bankkonto.

Personerne, der ringer op, taler flere sprog. Nogle taler engelsk, nogle med indisk accent, mens andre taler svensk, oplyser Sydbank.

Microsoft hyppigt misbrugt

Både Microsoft og dansk politi har flere gange tidligere advaret mod svindelnummeret, hvor personer, der udgiver sig for at ringe fra Microsoft, forsøger at få kontrol over andres computere. Blandt andet har Fyns Politi tidligere berettet, at de i en periode modtog anmeldelser fra danskere, der var blevet ringet op, hvoraf mindst en var gået i fælden og havde mistet omkring 1.000 kr.

Svindlerne ringer både fra danske og udenlandske telefonnumre, og det er ofte Microsoft, der ufrivilligt må lægge navn til opkaldet. Formålet er altid at fravriste penge.

"Det hele går ud på at narre penge fra folk ved at få dem til at indbetale penge for at slippe af med en påstået virus på deres computer. Svindlerne er dygtige, for det lykkes dem desværre ofte at få folk til at hoppe på limpinden," oplyste vicepolitiinspektør Jørgen Andersen fra Fyns Politi i en pressemeddelelse sidste år.

Pensionist hygger sig med telefonfis

Der er dog gudskelov mange, der hurtigt fanger, at de er ved at blive lokket på glatis. Det gælder blandt andet Tove Kjær-Hansen, der gerne bruger en smule tid af sit otium på at tage fusen på svindlerne. Det berettede hun for to år siden om til DR.

Hun modtog gennem flere år opkald fra engelsktalende personer, der udgav sig for at ringe fra Microsoft. I begyndelsen lagde hun bare røret på, men da opkaldene blev ved, tog hun skeen i den anden hånd. Nu indledte hun lange samtaler med svindlerne. Hendes personlige rekord - dengang DR talte med hende - var en time og 16 minutter, hvorefter svindleren opgav sit forehavende.

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet

Opdateret 20. dec 2023