Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Endnu en omgang falske biografkonkurrencer snører danskere

Faktatjek 15. aug 2019  -  5 min læsetid
This describes the image
Foto:
Skrevet af: Thomas Hedin

Det skete før sommerferien, der var adskillige eksempler i løbet af juli måned, og nu sker det igen. Endnu en biograf advarer mod en falsk konkurrence på Facebook.

Seneste er det vejlegensiske Lido Biograferne og Ikast Bio, som på deres facebooksider rejser det rødeflag overfor facebooksider, der kalder sig henholdsvis Ikast Biograf og Lido Biograferne. Og på begge falske facebooksider finder man opslag med konkurrencer, der har lokket adskillige danskere til tasterne.

"Vind en biograftur for 2! Lido Biograferne fylder år! - og det fejrer vi med en konkurrence! Vi udlodder 10 gavekort, til 10 heldige vindere," hedder det ordret i opslagene med konkurrencen.

Alt, man skal gøre, er, at skrive tillykke i kommentarfeltet, tagge en ven, synes godt om opslaget, og så lige dele det med alle facebookvennerne. I skrivende stund har mindst 500 gjort det ene, andet og tredje i håbet om at vinde billetterne.

Men det hele er spildt arbejde. Konkurrencen er nemlig falsk og Lido Biograferne har intet med det at gøre.

På Lido Biografernes rigtige facebookside skriver biografen kort og godt, at siden med konkurrencen er falsk. Og Ikast Bio næsten det samme, nemlig at "beskeden er fup".

 


Sådan ser opslaget med den falske konkurrence ud. Over 100 personer havde reageret på opslaget cirka to timer opslaget var lagt på nettet.

Som nævnt er det langt fra første gang, at svindlere forsøger at fuppe sig til kontakt med facebookbrugerne. Advarselstegnene er ellers mange. Lad os kigge på svindlernes udgave af Lido Biografernes facebookside.

Den falske side har mistænkeligt få følgere, nemlig kun 33 personer. Lido Biografernes rigtige facebookside har derimod 8.500 følgere.

Og opslaget med den falske konkurrence er det eneste opslag på den falske side, hvilket igen er typisk for falske facebooksider. De oprettes hurtigt og lukkes næsten lige så hurtigt - enten af svindlerne eller af Facebook. Derfor bruger fupmagerne ikke tid på at pynte deres falske side med flere opslag eller billeder.

Og kigger man nøje efter, oplyser Facebook faktisk, at siden er oprettet i går. Netop den oplysning er altid værd at holde øje med.

Masser af biografer misbrugt

Tidligere er flere biografer under Nordisk Film, Bio Langeland, Kino Ros Torv, Scala Holstebro, Scala Svendborg, Cinema Center, Kinorama Sønderborg og Panorama Fredericia blevet misbrugt i "sommerkonkurrencer", der er helt identiske med den, som Lido Biograferne nu lægger navn til.

Også Palads Teateret Frederikshavn, Kosmorama Haderslev og Atlas Biograferne, der ikke er en del af Nordisk Film, måtte i sidste måned ufrivilligt lægge navn til falske konkurrencer.

Og i disse timer har facebooksiden GO DREAM DK Oplevelsesgaver, der har over 14.000 følgere, lige nu følgeskab af en søsterside på Facebook, der også hedder GO DREAM DK Oplevelsesgaver. Men den side har til gengæld kun syv følgere. Og der er kun et enkelt opslag på siden, nemlig den selv samme falske biografkonkurrence.

Konkurrencerne ligner til forveksling de tusindvis af ægte konkurrencer, man kan finde på Facebook, hvor virksomheder udlover biler, fjernsyn eller et års forbrug af kakaomælk for at få så stor eksponering på sociale medier som muligt.

Derudover promoverer svindlerne fupkonkurrencerne på falske facebooksider, som ligner de rigtige biografers facebooksider. Typisk hedder siderne det samme.


Det er ikke ligefrem opfindsomhed, der præger svindlerne. Teksterne og billederne i de mange opslag med falske konkurrencer er stort set ens hver gang. Herover er det et billede af konkurrencen, som Nordisk Film lagde navn til i sidste måned.

Fupmagerne vil snyde dig til at betale

I den falske konkurrence bliver du ud over at skrive "Tillykke" bedt om at dele og like opslaget samt give tilladelse til at blive kontaktet på Facebooks chatfunktion Messenger.

"Med hensyn til persondatalovgivningen, vil du blive sendt en besked på Messenger, efter du har skrevet "tillykke", om du vil give os samtykke til, at vi må kontakte dig på Messenger, såfremt du skulle vinde – så hold øje med din indbakke!" lyder det i opslaget.

Og det er netop her, det går galt.

Du bliver nemlig bedt om mere end dit samtykke. Det fortæller en læser, der gerne vil være anonym, og som i sidste måned 'deltog' i en falsk biografkonkurrence i håbet om at vinde en tur i biografen.

Du kan læse hele hendes historie her, men i korte træk blev hun bedt om at indtaste sine kortoplysninger for at betale ‘op imod’ ti kroner for fragt. Det gjorde hun, fordi betalingssiden lignede Nordisk Films, men hun fornemmede alligevel hurtigt, at noget var galt.

Derfor fik hun spærret sit kort, uden der blev trukket noget på det, men så heldig har andre "vindere" måske ikke været.

Er du allerede faldet i fælden og har oplyst dine kreditkortoplysninger til svindlerne, bør du omgående kontakte din bank.

Vil du også advares mod fup og spam på Facebook? Så følg vores facebookside Viralspiralen.

 

 

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret om digitale trusler.

 

 

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet

Opdateret 12. apr 2021

Vil du vide mere?