Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Flere biografer misbruges i falske konkurrencer på Facebook

Faktatjek 25. jul 2019  -  5 min læsetid
Tjekdet

"Vind en biograftur for 2!"

Sådan lyder flere fupopslag, der lige nu bliver delt på Facebook.

Sommerferien er højsæson for biograffilm, og netop derfor er det også højsæson for svindlere, der forsøger at lokke facebookbrugere til at deltage i falske konkurrencer om biografbilletter.

Flere biografer under Nordisk Film, Bio Langeland, Kino Ros Torv, Scala Holstebro, Scala Svendborg, Cinema Center, Kinorama Sønderborg og Panorama Fredericia er blevet misbrugt i "sommerkonkurrencer", hvor facebookbrugerne bliver opfordret til at deltage ved at skrive "Tillykke" i kommentarfeltet. Herefter bliver de så kontaktet i en privat besked på Facebook.

 

 

De falske konkurrencer er blot et par dage gamle, men flere tusinde facebookbrugere har allerede været inde og kommentere. Alene den falske konkurrence fra Nordisk Film Herning har fået over 1000 kommentarer fra håbefulde facebookbrugere.

Og det er ikke så mærkeligt, at mange falder i fælden. Konkurrencerne ligner til forveksling de tusindvis af ægte konkurrencer man kan finde på Facebook, hvor virksomheder udlover biler, fjernsyn eller et års forbrug af kakaomælk for at få så stor eksponering på sociale medier som muligt.

Svindlerne har også oprettet falske facebooksider, som ligner de rigtige biografers facebooksider, og som de falske konkurrencer bliver slået op på.

De "ramte" biografer er opmærksomme på svindlen og har på deres facebooksider været ude og advare folk mod at deltage i konkurrencerne.

 

 

Nordisk Film advarer også mod svindlen på deres hjemmeside, hvor man bestiller billetter. Ifølge Nordisk Film er det for at gøre flest mulige biografgængere opmærksomme på svindlen.

 

 

Fupmagerne er ude efter kontooplysninger

I den falske konkurrence bliver du bedt om at dele og like opslaget, skrive ordet "tillykke" i kommentarfeltet og give tilladelse til at blive kontaktet på Facebooks chatfunktion Messenger.

"Med hensyn til persondatalovgivningen, vil du blive sendt en besked på Messenger, efter du har skrevet "tillykke", om du vil give os samtykke til, at vi må kontakte dig på Messenger, såfremt du skulle vinde - så hold øje med din indbakke!" lyder det i opslaget.

Og det er netop her, det går galt. Du bliver nemlig bedt om mere end dit samtykke. Det fortæller en læser, der gerne vil være anonym, og som kom til at kommentere på det falske opslag i håbet om at vinde en tur i biografen.

"Jeg så et opslag på Facebook fra Nordisk Film, hvor tre af mine venner havde kommenteret for at vinde gratis biografbilletter. Og det havde jeg da også lyst til," fortæller hun.

"Det var den sædvanlige måde at tilmelde sig, hvor jeg bare skulle skrive ‘tillykke’ i kommentarfeltet, og så var jeg med i konkurrencen. Det lød meget plausibelt, og jeg tænkte slet ikke over, at der kunne være noget snyd involveret."

Læseren fortæller, at hun egentlig helt glemte konkurrencen – indtil hun et par dage efter blev kontaktet på Messenger.

"I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter - og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo, der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud."

Ifølge læseren er det her det går helt galt. Hendes kort virker angiveligt ikke.

"Jeg indtastede mine kortoplysninger, men fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke".

Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som vores læser og hendes kæreste indtastede.

"Jeg skrev så tilbage i beskeden på Messenger, at betalingen ikke fungerede, og om jeg kunne betale på en anden måde. Da der ikke var kommet noget svar dagen efter, opdagede jeg, at både opslaget og facebooksiden var væk, hvorefter jeg så kontaktede min bank og fik spærret mit og min kærestes kort."

Ifølge læseren var der heldigvis ikke hævet nogle penge endnu. Alligevel vil hun dog overveje det en ekstra gang, inden hun deltager i flere konkurrencer i fremtiden.

"Fremover vil jeg lægge mærke til, om jeg bliver bedt om at indtaste kortoplysninger – og så lade være," siger læseren, der er lettet over, at det var billige lærepenge.

Vind et fjernsyn!

Men selv om det ikke skorter på svindelkonkurrencer på Facebook, der er ude på at lænse din bankkonto, så findes der også masser af rigtige konkurrencer, hvor der faktisk er en præmie på højkant. Og her behøver man ikke frygte at få fravristet dine kortoplysninger – selvom det dog ikke altid er helt "gratis."

Du er sikkert stødt på den type af konkurrencer på Facebook, hvor en virksomhed - for eksempel Føtex, Elgiganten eller den lokale bilforhandler - udlodder et fjernsyn, en bil eller et års forbrug af kakaomælk. Det eneste, du skal gøre for at være med i lodtrækningen, er at ‘like’ virksomhedens side, dele opslaget om konkurrencen på din tidslinje og/eller tagge dine venner i opslagets kommentarfelt.

Og medmindre konkurrencen altså er rendyrket fup - ligesom i tilfældet med Nordisk Film - risikerer du ikke noget ved at medvirke i den type konkurrencer. Her handler det nemlig om eksponering for virksomhederne.

Det fortalte Anette Høyrup, der er seniorjurist ved Forbrugerrådet Tænk, sidste gang vi skrev om, hvorfor man bliver bedt om at dele, like og kommentere.

"Det er ren markedsføring for de her virksomheder. Det handler om at gøre opmærksom på sit brand på Facebook. Og virksomhederne kommer ud til flest brugere ved at få så mange likes, delinger og kommentarer som muligt på deres konkurrencer," sagde hun.

Se dig selv på en Hollywoodplakat!

Sagen er dog en lidt anden, når det kommer til Facebooks mange quizzer, tests og konkurrencer – dem, der for eksempel kan fortælle dig, hvilket job du får i fremtiden, hvilken karakter fra Friends du er, eller at du har mulighed for at vinde en iPhone.

Men selvom folkene bag de tests ikke prøver at lokke kontooplysninger ud af dig, så laver de heller ikke konkurrencerne for dine blå øjnes skyld.

"Ofte er at formålet at få en liste over kontakter, som kan anvendes til at sende målrettet markedsføring," siger Vang Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

Og det gøres ved at lokke samtykke ud af internetbrugerne.

 

 

Vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

 

 

"Typisk foregår det sådan, at du deltager i en konkurrence ved at løse en opgave eller svare på nogle spørgsmål. Og så skal du udfylde kontaktinformationer, herunder e-mailadresse, så du kan modtage gevinsten. Og så til allersidst skal du sige ja til, at du gerne vil modtage målrettet markedsføring," siger han og fortsætter:

"Og på det tidspunkt er man så langt i processen, at man er mere tilbøjelig til at sige ja til det".

Ifølge Vagn Jelsøe kan de e-mailadresser, som er indsamlet gennem konkurrencen, så sælges videre til virksomheder, der kan sende reklamer til dem. Så selv om man ikke slipper sine kontooplysninger, er det altså ofte ikke helt "gratis" at deltage.

Forbrugerrådet Tænk har udviklet app’en ‘Mit digitale selvforsvar’, som sender advarsler om trusler på nettet. Her kan du inden for den sidste måned se advarsler mod svindel mails og sms’er, der udgiver sig for at være fra bl.a. Elgiganten, Netto og Norwegian, og som lokker med gevinster i konkurrencer.

Har du allerede meldt dig på banen som deltager i fupkonkurrencen, kan du måske nå at tage flugten, hvis du sletter din kommentar og delingen af opslaget.

Vil du også advares mod fup og spam på Facebook? Så følg vores facebookside Viralspiralen.

 

 

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler.

 

 

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet

Opdateret 20. dec 2023

Vil du vide mere?