Nordisk Film Biografer er under massivt angreb fra svindlerne
Så er den gal igen. Nordisk Film Biografer er i den grad under angreb af fupkonkurrencer, som TjekDet også tidligere har skrevet om. Nu er der endnu en falsk facebookside, der misbruger Nordisk Film Biografers navn. I et opslag på den falske side kan du angiveligt vinde biografbilletter.
"KONKURRENCE! Vind 2 x biografbilletter (Alt betalt). Træt af vintermørket og den kedelige stemning, den bringer med sig? Så kan du glæde dig til, vi afholder en giveaway hver dag til og med d. 1/12 med ovennævnte præmie," lyder det i opslaget.
Alt du skal gøre for at deltage er at like opslaget og tagge den person, du gerne vil have med i biografen.
Opslaget har i skrivende stund delt mere en 140 gange og fået 2.500 reaktioner. Opbygningen af opslaget minder meget om tidligere fupkonkurrencer, men nu begynder svindlerne også at udnytte folks samvittighed. De skriver nemlig, at hver gang opslaget får en deling, så får Hus Forbi en donation.
"Du kan også være med til at hjælpe hjemløse gennem vinteren, da vi donerer 5 kr. pr. deling til Hus Forbi," står der blandt andet i opslaget.
Artiklen fortsætter under billedet.
Det falske opslag opfordrer både til at deltage i konkurrencen og til at dele opslaget, hvorefter personerne bag vil donere 5 kroner til Hus Forbi pr. deling.
Nordisk Film Biografer: Det er frustrerende
Det er altså langt fra første gang, at Nordisk Film Biografer bliver misbrugt i svindelkonkurrencer. Denne gang har de selv advaret mod dem på deres rigtige facebookside vel at mærke.
"ADVARSEL! Vi kan desværre konkludere, at der igen er falske SMS'er, mails og Facebooksider i omløb med tilbud/konkurrencer om billige/gratis biografbilletter med mere, som udsendes i vores eller vores biografers navn. Dette har INTET med Nordisk Film Biografer at gøre og er et svindelnummer," skriver Nordisk Film Biografer i et opslag.
Artiklen fortsætter under billedet.
Nordisk Film Biografer advarer selv imod de mange fupkonkurrencer og andre former for svindel i et opslag på Facebook.
Nordisk Film Biografer udtrykker også i et svar til TjekDet, at de er ved at være trætte af svindelnumrene.
"Det pågældende Facebook-opslag er svindel og ikke noget, som Nordisk Film Biografer står bag. Vi har ikke på noget tidspunkt haft en konkurrence, hvor vi donerer til Hus Forbi" skriver direktør for Nordisk Film Biografer Danmark, Casper Bonavent, til TjekDet og fortsætter:
"Vi kan desværre se, at der er mange falske SMS’er, mails og facebooksider i omløb med tilbud og konkurrencer om billige eller gratis biografbilletter. Det er helt vildt frustrerende og desværre utrolig svært at dæmme op for. Vi gør alt, hvad vi kan for at sætte en stopper for disse svindelnumre, og vi opfordrer vores gæster til at slette falske beskeder og undgå at klikke på nogen links."
Casper Bonavent opfordrer desuden folk til at være opmærksom på, hvor de ser konkurrencerne henne.
"Når det gælder falske Facebookopslag, opfordrer vi folk til at følge vores egen Facebookside og kun forholde sig til opslag, der kommer derfra. Alt andet er fup og svindel," skriver han.
Expert er også ramt
Det er ikke kun Nordisk Film Biografer, der er ramt af en fupkonkurrence på Facebook. Elektronikkæden Expert bliver også misbrugt i en falsk konkurrence på det sociale medie. Men her er det ikke biografbilletter, der er på spil. Det er derimod en spritny iPhone, der bliver sat på højkant. Man skal bare tagge en ven og dele opslaget - og vupti - så er man med i konkurrencen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Opslaget sætter en ny Iphone på højkant, men det er det rene fup og fidus.
Men det er slet ikke Expert, der står bag konkurrencen. Det skriver Anders Gøtje, der er marketing manager i Expert, i en mail til TjekDet.
"Det er desværre en fupkonkurrence. Siden er allerede anmeldt til Facebook, så vi håber at den snart bliver fjernet, så der ikke er nogen der bliver snydt i vores navn," skriver han.
Expert peger desuden på, at der er en god måde, hvor man kan se, om der er tale om den rigtige facebookside.
"Man kan altid se, om det er vores officielle facebookside ved, at vi har et blåt flueben ved siden af vores profilbillede," skriver han.
Svindlerne vil tømme din bankkonto
I kommentarsporet er der dog i skrivende stund ikke noget, der tyder på, at facebookbrugere er blevet kontaktet af personerne bag opslagene på de to sider. Sådan er det dog langtfra altid. Faktisk prøver de ofte at få fingre i konkurrence-deltagernes kreditkortoplysninger.
I denne artikel, hvor Nordisk Film var udsat for flere svindelkonkurrencer, talte TjekDet med en af de danskere, der dengang var tæt på at hoppe i fælden.
"Jeg så et opslag på Facebook fra Nordisk Film, hvor tre af mine venner havde kommenteret for at vinde gratis biografbilletter. Og det havde jeg da også lyst til," fortæller en TjekDet-læser, efter at hun har deltaget i svindelkonkurrence, der kontaktede de angivelige vindere via Facebook Messenger.
"Det var den sædvanlige måde at tilmelde sig, hvor jeg bare skulle skrive ‘tillykke’ i kommentarfeltet, og så var jeg med i konkurrencen. Det lød meget plausibelt, og jeg tænkte slet ikke over, at der kunne være noget snyd involveret."
Egentlig glemte hun efterfølgende alt om konkurrencen – indtil hun et par dage efter blev kontaktet på Messenger.
"I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter – og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo, der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud."
Ifølge læseren er det her, det går helt galt. Hendes kort virker angiveligt ikke.
"Jeg indtastede mine kortoplysninger, men fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke."
Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som vores læser og hendes kæreste indtastede.
"Jeg skrev så tilbage i beskeden på Messenger, at betalingen ikke fungerede, og om jeg kunne betale på en anden måde. Da der ikke var kommet noget svar dagen efter, opdagede jeg, at både opslaget og facebooksiden var væk, hvorefter jeg så kontaktede min bank og fik spærret mit og min kærestes kort."
Ifølge læseren var der heldigvis ikke hævet nogle penge endnu.
Den samme opskrift følges hver gang
Der er heldigvis håb forude, hvis du synes, at det er svært at skelne en falsk facebookkonkurrence fra en ægte. Der er nemlig en række punkter, der går igen, når svindlerne prøver at lokke dig til at deltage i en fupkonkurrence.
Bagmændene opretter først en facebookside, der ofte har fuldstændig samme navn som den virksomhed, der er udpeget som offer. I dette tilfælde hedder den falske side dog blot Nordisk Biograf. Og derefter laver fupmagerne opslaget med konkurrencen og sætter hele værket i omløb på det sociale medie.
Det er nemt at falde i fælden, hvis ikke man kigger sig for. Advarselstegnene er dog mange. Lad os kigge på svindlernes udgave af Nordisk Film Biografers facebookside.
Den falske side har mistænkeligt få følgere, nemlig kun 167 personer i skrivende stund. Nordisk Film Biografers rigtige facebookside har derimod et stykke over 200.000 følgere.
Og kigger man nøje efter, oplyser Facebook faktisk, at siden kun har nogle få dage på bagen. Den er oprettet i fredags. Netop den oplysning er altid værd at holde øje med. Langt de fleste virksomheders facebooksider har flere år på bagen. Nordisk Film Biografers side er oprettet for otte år siden. Falske kopier af andre virksomheders facebookside er som regel oprettet kort tid før - ofte samme dag - opslaget med en fupkonkurrence er slået op.
Vil du også advares mod fup og spam på Facebook? Så følg vores facebookside Viralspiralen.
Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet