Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

SAS misbruges i falsk konkurrence på Facebook

Faktatjek 17. aug 2017  -  1 min læsetid
Tjekdet
Skrevet af: Thomas Hedin

Det skandinaviske flyselskab SAS misbruges i et svindelnummer, som skal få vilkårlige Facebookbrugere til at tro at de har vundet flybilletter.

For at deltage - i den falske konkurrence - skal du dele opslaget og synes godt om. Det strider klart imod Facebooks regler for konkurrencer, skriver CSIS Security Group A/S, der er en virksomhed, som overvåger sikkerhedstrusler på nettet.

Klikker man på linket, der følger med opslaget, bliver man opfordret til at svare på en række umiddelbart ligegyldige spørgsmål, hvis man vil have et lod i konkurrencen.

Men om SAS overhovedet står klar med gratis flybilletter, skal man ikke forvente. SAS har nemlig intet med konkurrencen at gøre.

Men hvad er målet så? Det har CSIS Security Group at bud på. Bagmændene forsøger at lokke folk til, og derved opnå en sværm af "synes godt" om. De kan fordeles til andre tiltag på et senere tidspunkt til for eksempel kommercielle formål. Når man deler og liker opslaget, så kan bagmændene sende meddelelser til Facebookbrugerne. Det er ikke første gang, at lignende falske konkurrencer florerer på det sociale medie.

Mens vi her på TjekDet ikke tidligere har set SAS misbrugt i den sammenhæng, så har flyselskabet optrådt i lignende falske konkurrencer blandt norske Facebookbrugere. th

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet

Opdateret 20. dec 2023