Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Tusindvis af facebookbrugere deler forkert grafik om politikeres pension

Faktatjek 30. apr 2019  -  3 min læsetid
This describes the image
Foto:

I øjeblikket løber en grafik rundt på Facebook, der udpensler forskellen på folkepensionen og politikernes folketingspension.

Ifølge grafikken, der har Danmarks Radios logo i nederste hjørne, får en folketingspolitiker med 11 års anciennitet hele 214.815 kroner udbetalt i pension om måneden. Folkepensionisten må tage til takke med sølle 110.388 kroner om året.

Dermed kan den pensionerede folketingspolitiker, blot fordi hun har siddet i Folketinget i 11 år, se 23 gange flere penge tikke ind på kontoen, end folkepensionisten kan.

I alt er facebookopslagene med den opsigtsvækkende grafik delt op mod 10.000 gange, og i teksten til et af opslagene lyder det forarget: "Janteloven har aldrig sagt mig ret meget, meeen dette er sgu ikke okay."

Men det passer slet ikke, at politikerne er så forgyldte, som opslaget hævder. Grafikken, der rigtignok stammer fra DR, er nemlig forkert. For i den oprindelige grafik havde DR ved en fejl skrevet "om måneden" i stedet for "om året," oplyser DR's nyhedschef Thomas Falbe.

Fejl med år på bagen

Grafikken med sammenligningen af folkepensionisten og den pensionerede politiker går helt tilbage til 20. april 2016, hvor DR publicerer den i en artikel på dr.dk. Og tallene i DR’s grafik og i grafikken i facebookopslaget er sådan set de sammen.

Men på ét punkt er grafikken i artiklen helt anderledes fra den, der lige nu cirkulerer for Facebook. For i DR’s artikel står, at den tidligere folketingspolitiker får udbetalt 214.815 kroner om året af staten – og altså ikke om måneden, som i grafikken i facebookopslaget.

Af den forkerte udgave får man altså det indtryk, at politikere får udbetalt langt mere i folketingpension, end det reelt er tilfældet.

 

 

DR lavede en fejl i grafikken (til venstre), da den blev lagt på nettet for tre år siden. Her fremgik det, at staten beriger tidligere folketingspolitikere med 214.815 kroner om måneden. Fejlen blev rettet en time efter den første version af grafikken var udgivet. Grafikken til højre herover er den version, der har ligget på DR's hjemmesiden siden 2016. Her fortælles den rigtige historie, nemlig at det oplyste beløb udbetales om året.

 

 

Og slår man op i de officielle satser for folketingspensioner, står det særligt klart, at det vidt delte facebookopslag indeholder en forkert grafik. På Folketingets hjemmeside kan man nemlig se, at egenpensionen for tidligere medlemmer af Folketinget igennem 11 år er nu på 18.857,80 kroner om måneden - altså 226.293,6 kroner årligt. Beløbet er dermed lidt højere, end da DR skrev artiklen i foråret 2016.

Men der er altså unægtelig et stykke vej op til de 214.816 kroner om måneden, som opslaget hævder.

Danmarks Radios nyhedschef, Thomas Falbe, forklarer, at DR lavede en fejl i den oprindelige grafik, men var hurtig til at rette den.

"Det viser sig, at vi har lavet en fejl i den første artikel. Grafikken bliver rettet inden for en time den pågældende dag, men den har altså floreret kortvarigt, indtil vi får det rettet," siger han til TjekDet.

I knap en times tid i løbet af den 20. april 2016 bliver DR's læsere altså præsenteret for helt forkert information. Det første facebookopslag, vi har kunnet finde, der indeholder den forkerte information, bliver dog først delt den 23. april 2016. Og på det tidspunkt havde DR's grafik været rettet i tre dage.

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet

Opdateret 12. okt 2021