Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Falsk iPad-konkurrence lokker hundredvis af facebookbrugere i portofælde

17. feb 2020 -
5 min læsetid
This describes the image
Foto:

"Står du og ønsker noget lækkert til dig selv, så er en iPad det helt rigtige."

Sådan lyder det i et opslag på Facebook, som elektronikkæden Elgiganten tilsyneladende står bag.

Opslaget er tydeligt angivet som en konkurrence, hvor der udloddes hele tre iPad Pro, der "har et stilrent design, er nem at have med overalt, og er hurtigt som et lyn". For at komme i betragtning til præmien skal man i kommentarsporet blot skrive, hvem man vil dele præmien med, og så vil tre heldige vindere blive udvalgt.

Indtil videre har over 1.000 facebookbrugere kommenteret opslaget siden fredag, og mange af disse skriver håbefuldt, hvem de vil dele præmien med, hvis de vinder.

Men faktisk skal de ikke håbe på at "vinde". Konkurrencen er nemlig det rene fup og har intet med Elgiganten at gøre, oplyser Frederik Danvig, der er Elgigantens kommunikationschef, til TjekDet.

"Der er tale om det rene fup og svindel, hvor it-kriminelle misbruger vores navn og logo til at forsøge at snyde folk. Siden har intet med Elgiganten at gøre, og vi gør alt, hvad vi kan, for at få disse svindelsider lukket i en fart, og vi opfordrer også alle, der støder ind i dem, til at anmelde det både til Politiet og Facebook selv, så siderne kan blive lukket ned hurtigst muligt," skriver han i en mail og tilføjer:

"Et generelt råd er, at hvis noget synes for godt til at være sandt, så er det ofte også det. Derudover kan man kende Elgigantens officielle Facebook-side ved det blå flueben ud for navnet, der indikerer, at siden er officiel og verificeret af Facebook."

Artiklen fortsætter under billedet

Opslaget med den falske konkurrence er delt tæt på 800 gange, og flere end 1.000 facebookbrugere har kommenteret det siden fredag. (Foto: Skærmbillede fra Facebook)

Langt fra første gang

Det er desværre set en hel del gange før, at Elgigantens navn og logo misbruges af svindlere på Facebook.

To gange siden maj sidste år har TjekDet afdækket, hvordan elektronikvirksomheden fremgår som afsender af en fupkonkurrence på Facebook, og mindst én gang har virksomheden også måtte lægge navn til falske SMS’er og mails.

For blot to måneder siden var det en anden elektronikkæde, Power, der i to tilfælde blev brugt i et svindelnummer, og så sent som i sidste uge kunne Nordisk Film se sit navn blive misbrugt i en falsk konkurrence i anledning af valentinsdag.

Power, der i to tilfælde blev brugt i et svindelnummer, og så sent som i sidste uge kunne Nordisk Film se sit navn blive misbrugt i en falsk konkurrence i anledning af valentinsdag.

Fælles for fupkonkurrencerne er, at bagmændenes fremgangsmåde er stort set den samme hver gang. Der oprettes en falsk facebookside i en kendt virksomheds navn, og på siden laves et opslag, der udlodder præmier.

Artiklen fortsætter under billedet

Flere facebookbrugere kommenterer håbefuldt den falske konkurrence, og faktisk er kvinden, hvis mand er gået bort, en af de "heldige" vindere. Det fremgår af opslagets kommentarspor, hvor svindlerne har kontaktet hende. (Foto: Skærmbillede fra Facebook)

Dem kan man vinde, hvis man skriver noget i opslagets kommentarfelt, og så vil de heldige vindere blive kontaktet direkte i en privat besked på Facebook. Men derfra kan det gå rigtig galt.

TjekDet har tidligere fortalt, hvordan en vinder af en falsk Nordisk Film-konkurrence blev bedt om at betale et lille beløb for forsendelse af præmien. Da hun forsøgte at indtaste sine kortoplysninger, var der en fejl på siden, og pludselig var facebookopslaget væk, mens der var radiotavshed hos svindlerne. Heldigvis nåede kvinden at spærre sit kort, inden hendes konto blev lænset.

Desværre er der også lignende eksempler, hvor intetanende danskere pludselig står med en tom konto, efter de har betalt et lille beløb i forsendelse til det, der viste sig at være svindel.

Flere tegn på svindel

I det nyeste tilfælde lader svindlerne til at gentage metoden med at opkræve et lille beløb til porto. Det fremgår af et svar til en af de personer, der i god tro har kommenteret det falske Elgiganten-opslag.

"Tak fordi du deltog i vores konkurrence. Vi er glade for at informere dig om, at du er en af de heldige vindere af en splinter-ny iPad Pro! For at modtage din pris, bedes du udfylde din adresse via. det nedenstående link, så sender vi din ordre nærmeste hverdag. BEMÆRK: Forsendelsesgebyret er ikke inkluderet," står der i beskeden, som sluttes af med et link til en anden side.

Artiklen fortsætter under billedet

Det er denne side, svindlerne forsøger at lede de godtroende konkurrencevindere hen til. Siden ligner til forveksling en Elgiganten-side, men URL'en (www-adressen) afslører, at det ingenlunde er tilfældet. Den hedder nemlig storegiftss.com i stedet for elgiganten.dk, som Elgigantens rigtige hjemmeside hedder. (Foto: Skærmbillede)

At man skal betale fragt for en præmie, man har vundet, er ikke det eneste tegn på svindel.

Et hurtigt kig på siden bag konkurrencen viser, at den blot har 80 likes. Til sammenligning har Elgigantens rigtige facebookside knap 300.000 likes. Alligevel lykkes det svindlerne at tiltrække tusindvis af brugere til opslaget på den falske facebookside.

Derudover fremgår det af den falske side, at den er oprettet den 14. februar 2020 – altså samme dag, som konkurrencen blev sat i verden. Det kunne tyde på, at siden er oprettet ene og alene med det formål at være platform for konkurrencen, og det er naturligvis i sig selv alarmerende.

Slutteligt bærer både den falske facebookside og de sider, svindlerne leder konkurrencevinderne hen til, præg af tvivlsom grammatik.

Vil du også advares mod fup og spam på Facebook? Så følg vores facebookside Viralspiralen.

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler.

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet
Opdateret 12. aug 2020

Vil du vide mere?