Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

12. nov 2019  -  5 min læsetid
This describes the image
Foto:

"Vi går den kolde tid i møde og vi vil derfor gerne give lidt extra hygge til danskerne."

Sådan indledes et facebookopslag under overskriften ‘KONKURRENCE’. Opslaget fortsætter med at udlodde to gratis biografture hver dag i perioden 10.-19. november.

Det eneste, man skal gøre, er at angive i kommentarfeltet, hvem man gerne vil have med i biografen, og så kan det være, at man er "en af de 10 heldige bananer", der bliver udtrukket som vinder. Ifølge opslaget vil man blive kontaktet af Smartbox, hvis man er blandt de heldige.

Men har du deltaget i konkurrencen og er blevet kontaktet af Smartbox, skal du være varsom. Opslaget er nemlig det rene fup, fastslår Smartbox’ direktør, Thomas Holm, over for TjekDet.

"Vi har intet med konkurrencen at gøre," siger han om opslaget, som mere end 450 håbefulde facebookbrugere har kommenteret på.

Thomas Holm tilføjer, at Smartbox godt kan finde på at udlodde biografbilletter i en konkurrence, men det er ikke tilfældet lige nu. Desuden foregår disse konkurrencer typisk gennem platforme hos virksomhedens samarbejdspartnere og ikke fra Smartbox' egne platforme.

Han påpeger også, at siden, som konkurrencen kører på, hedder Smart Boks i stedet for Smartbox, og at den blot har 21 likes. Smartbox’ rigtige facebookside har til sammenligning mere end 222.000 likes.

Artiklen fortsætter under billedet

Sådan ser det falske opslag ud, hvor "10 heldige bananer" kan vinde en biograftur. Foto: Screenshot/Facebook

Ikke første gang

Det er kun lidt over en måned siden, at TjekDet senest skrev om et stort set identisk svindelnummer, hvor Smartbox ligeledes fik deres brand misbrugt. Og oplevelsesvirksomheden er ikke alene om at tiltrække sig svindlernes gunst.

De seneste måneder har TjekDet afkræftet lignende konkurrencer fra flere supermarkedskæder og sågar Nordisk Film selv.

I kommentarfeltet til det nyeste opslag tyder det på, at langt størstedelen af de hundredevis af danskere, der har kommenteret, ikke har lugtet lunten. Nogle få advarer dog om, at de er blevet kontaktet og bedt om at indtaste deres kreditkortoplysninger for at indløse præmien.

Den fremgangsmåde har TjekDet beskrevet i en tidligere artikel, hvor Nordisk Film var udsat for flere svindelkonkurrencer. Her fortalte en af de danskere, der dengang var tæt på at hoppe i fælden, hvordan svindlen foregik. I den pågældende konkurrence skulle hun blot skrive ‘tillykke’ i kommentarfeltet for at deltage i konkurrencen, og få dage senere tikkede en besked ind i hendes facebookindbakke.

"I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter – og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo, der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud."

Ifølge læseren er det her, det går helt galt. Hendes kort virker angiveligt ikke.

"Jeg indtastede mine kortoplysninger, men fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke."

Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som vores læser og hendes kæreste indtastede.

"Jeg skrev så tilbage i beskeden på Messenger, at betalingen ikke fungerede, og om jeg kunne betale på en anden måde. Da der ikke var kommet noget svar dagen efter, opdagede jeg, at både opslaget og facebooksiden var væk, hvorefter jeg så kontaktede min bank og fik spærret mit og min kærestes kort."

Ifølge læseren var der heldigvis ikke hævet nogle penge endnu.

Artiklen fortsætter under billedet

Langt de fleste af kommentarerne i det falske facebookopslag er godtroende folk, der tagger familie og venner i håb om at vinde en biograftur for to. Men nogle få har allerede lugtet lunten, efter de er blevet kontaktet af svindlerne. Foto: Screenshot/Facebook

Nogle ‘gratis’ konkurrencer er faktisk ikke fup

Men selvom det ikke skorter på svindelkonkurrencer på Facebook, der er ude på at lænse din bankkonto, så findes der også masser af rigtige konkurrencer, hvor der faktisk er en præmie på højkant. Og her behøver man ikke frygte at få fravristet sine kortoplysninger – selvom det dog ikke altid er helt 'gratis'.

Du er sikkert stødt på den type af konkurrencer på Facebook, hvor en virksomhed – for eksempel Føtex, Elgiganten eller den lokale bilforhandler – udlodder et fjernsyn, en bil eller et års forbrug af kakaomælk. Det eneste, du skal gøre for at være med i lodtrækningen, er at like virksomhedens side, dele opslaget om konkurrencen på din tidslinje og/eller tagge dine venner i opslagets kommentarfelt.

Og medmindre konkurrencen altså er rendyrket fup – ligesom i tilfældet med Nordisk Film – risikerer du ikke noget ved at medvirke i den type konkurrencer. Her handler det nemlig om eksponering for virksomhederne.

Det fortalte Anette Høyrup, der er seniorjurist ved Forbrugerrådet Tænk, da vi i starten af året skrev om, hvorfor man bliver bedt om at dele, like og kommentere.

"Det er ren markedsføring for de her virksomheder. Det handler om at gøre opmærksom på sit brand på Facebook. Og virksomhederne kommer ud til flest brugere ved at få så mange likes, delinger og kommentarer som muligt på deres konkurrencer," sagde hun.

Vil du også advares mod fup og spam på Facebook? Så følg vores facebookside Viralspiralen.

 

 

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper én med at være sikker online og holder én opdateret om digitale trusler.

 

 

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet

Opdateret 23. feb 2021