Fupmagerne giver ikke slip: Igen kører falsk konkurrence, som Lidl ikke har noget at gøre med
-
Hvis du kan regne ud, hvilken kop der først fyldes med kaffe, kan du blive den heldige vinder af en konkurrence fra Lidl
-
Sådan lyder budskabet i et opslag, der i øjeblikket cirkulerer på Facebook
-
Men konkurrencen er fup og har intet med dagligvarekæden Lidl at gøre
-
Det er i øvrigt ikke første gang, at fupkonkurrencen er i omløb - med samme udfordring om at gætte, hvor kaffe løber hen først
Kan du gennemskue, hvilken kaffekop, der først bliver fyldt? Så kan du måske blive den heldige vinder af "overraskelse fra Lidl Danmark, vi giver 30.000 - 200.000 kr. til den heldige, der gætter det rigtige tal," lyder indledningen i en konkurrence, der i øjeblikket florerer på Facebook.
Opslaget er ledsaget af et billede af en labyrint, hvor man der hældes kaffe i en tragt, og hvor man skal gennemskue, hvor i hvilken kop kaffen først løber hen.
Ved første øjekast kan det se ud som om, Lidl Danmarks officielle facebookprofil har begået opslaget.
Men konkurrencen, der udlover en anseelig "overraskelse", er fup og har intet andet med Lidl at gøre, end at fupmagerne har efterlignet dagligvarekædens officielle facebookprofil ved at tyvstjæle dens profil- og coverbillede.
Selv navnet på den falske Lidl-facebookside, hvor konkurrencen er slået op, er identisk med Lidl's rigtige side. Den opmærksomme vil se, at navnet på den falske side er skrevet med en anden skrifttype, end den der er sædvanlig på Facebook.
På Lidl Danmarks officielle facebookprofil har man faktisk tidligere kunne finde et tilsvarende opslag, hvor man skal gætte, hvilken kop, der først blive flydt med kaffe. Men her var ingen penge på højkant. Til gengæld var der et link til kædens tilbudsavis med et ”brandvarmt tilbud” på pulverkaffe.
"Selve postet med kaffe er i sin originale form vores, men de har nappet den og lavet et scam ud af den. Vi arbejder på at få dem fjernet," sagde Britt Nygaard-Nielsen ved Lidls Kommunikationsafdeling, da TjekDet i sin tid præsenterede hende for den falske konkurrence.
Artiklen fortsætter under billedet
Om du gætter på den ene, anden, tredje eller fjerde kop bliver du næppe den heldige vinder af en eller anden form for præmie fra Lidl. Konkurrencen stammer fra en fupside. (Foto: Skærmbillede fra Facebook)
Vinderne kontaktes via besked
I opslaget med fupkonkurrencen står der, at man skal give sit bud på den først fyldte kaffekop i kommentarfeltet, og at vinderne vælges tilfældigt og bekræftes via besked.
Den samme fremgangsmåde har svindlere mange gange tidligere anvendt i adskillige tidligere fupkonkurrencer.
TjekDet har tidligere talt med en læser, der gerne vil være anonym, som kom til at kommentere på et falsk opslag i håbet om at vinde en tur i biografen.
"Det var den sædvanlige måde at tilmelde sig, hvor jeg bare skulle skrive ‘tillykke’ i kommentarfeltet, og så var jeg med i konkurrencen. Det lød meget plausibelt, og jeg tænkte slet ikke over, at der kunne være noget snyd involveret," fortæller læseren.
Hun nåede at glemme, at hun overhovedet havde deltaget i konkurrencen – indtil hun et par dage senere blev kontaktet på Messenger.
"I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter - og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo, der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud."
Ifølge læseren er det her, det går helt galt, for når hun fulgte de tilsendte instrukser, fik hun at vide, hendes kort ikke virkede.
"Jeg indtastede mine kortoplysninger, men fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke."
Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som vores læser og hendes kæreste indtastede.
"Jeg skrev så tilbage i beskeden på Messenger, at betalingen ikke fungerede, og om jeg kunne betale på en anden måde. Da der ikke var kommet noget svar dagen efter, opdagede jeg, at både opslaget og facebooksiden var væk, hvorefter jeg så kontaktede min bank og fik spærret mit og min kærestes kort."
Ifølge læseren var der heldigvis ikke hævet nogle penge endnu. Alligevel vil hun dog overveje det en ekstra gang, inden hun deltager i flere konkurrencer i fremtiden.
"Fremover vil jeg lægge mærke til, om jeg bliver bedt om at indtaste kortoplysninger – og så lade være," siger læseren, der er lettet over, at det var billige lærepenge.
Sådan gennemskuer du fuppet
Der er flere tricks, man kan benytte til at afsløre fupprofiler som den falske Lidl Danmark-side.
Fupmagere efterligner typisk kendte og populære butikskæder eller virksomheder. Men det er ikke nogen skudsikker metode. Kendte kæder har nemlig typisk mange følgere og ’synes godt om’-tilkendegivelser på Facebook. Derfor er de mål et godt sted at orientere sig, før man deltager i en konkurrence på platformen.
I eksemplet med Lidl Danmark, kan man se, at Lidls officielle facebookside har knap 320.000 'synes godt om' på Facebook, mens den falske profil kun har 70. Og det er langt færre følgere, end de mere end 1.000 danskere, der har kommenteret og delt opslaget med fupkonkurrencen.
På alle facebooksider er det desuden angivet, hvornår de er oprettet. Du kan finde oplysningen under overskriftet ’Gennemsigtighed på sider’ i venstre side af profilens startside. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at scrolle lidt ned for at finde det.
Mange af de kendte virksomheder og butikskæder, der ofte misbruges til fupkonkurrencer, har facebookprofiler med flere år på bagen, hvorimod de falske sider som regel bliver oprettet kort tid inden, de begynder at udbrede fupkonkurrencerne.
Den falske Lidl Danmark-side er for eksempel oprettet 1. september i år. Der er dog gået nogle dage, før konkurrencen med kaffen er lagt op på siden. Den officielle Lidl Danmark-profil er oprettet 3. januar 2012.
Sammenligner man Lidls rigtige facebookside med den, der deler den falske konkurrence, kan man desuden se, at kun den officielle side er udstyret med Facebooks blå verificeringsbadge – et lille blåt flueben ud for virksomhedens navn.
Med verificeringsbadget bekræfter Facebook, at facebooksiden rent faktisk tilhører den person eller virksomhed, som den giver sig ud for. Det er dog ikke alle facebooksider, der får det blå v-tegn – heller ikke selvom de er ægte og opfylder Facebooks regler.