Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

S-klimaordfører på vildveje i reglerne om afgift på el-biler

Faktatjek 23. maj 2019  -  5 min læsetid
This describes the image
Der er rent faktisk registreringsafgift på elbiler i Danmark, men i praksis gælder det ikke alle typer biler. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

 

 

Der er ikke nogen registreringsafgift på elbiler.

Kilde: Jens Joel, energi-, forsynings- og klimaordfører for Socialdemokratiet, i Deadline søndag den 19. maj (efter ca. 13 minutter og 40 sekunder).


Der er rent faktisk registreringsafgift på elbiler i Danmark, men i praksis gælder det ikke alle typer biler.

I 2019 og 2020 er der kun registreringsafgift på elbiler, der koster over 400.000 kroner. Det skyldes en aftale fra december 2018, der fritager elbiler under 400.000 kroner. Som den nuværende aftale ser ud, vil der dog fra 2021 være registreringsafgift på samtlige elbiler uanset prisklasse, og afgiften vil stige frem til år 2023, hvor den når samme niveau som benzin- og dieselbiler.

Socialdemokratiet har i øvrigt selv været med til at gennemføre aftalen.

 

 

Klimaet er et af valgkampens store emner, og partierne kappes om at have den mest ambitiøse klimapolitik. Socialdemokratiet er ingen undtagelse, og i søndags var partiets klimaordfører, Jens Joel, inviteret i Deadline-studiet på DR2 for at diskutere Socialdemokratiets nye klimaplan.

Her blev han spurgt, hvorfor Socialdemokratiet i deres plan ikke har været mere konkrete og eksempelvis foreslået at fjerne registreringsafgiften på elbiler.

Og til det spørgsmål havde Jens Joel et klart svar.

"Men det har vi jo sådan set også sagt, og vi har faktisk også gjort det. Altså, der er jo ikke nogen registreringsafgift på elbiler," lød det cirka 13 minutter og 40 sekunder inde i programmet.

 

 

Påstanden fik lov at stå tilbage uimodsagt, men det er ikke korrekt, at der ikke er registreringsafgift på elbiler.

I praksis betaler man ikke registreringsafgift på elbiler, der koster under 400.000 kroner, men der er registreringsafgift på elbiler, der er dyrere end det, for eksempel en Tesla. Desuden vil forbrugerne fra år 2021 komme til at betale registreringsafgift på elbiler i alle prisklasser, og afgiften vil stige frem til 2023, hvor den vil være ligeså høj som for benzin- og dieselbiler.

Og det er endda på grund af en aftale, som Socialdemokratiet selv har været med til at gennemføre.

Reelt ingen registreringsafgift for billige elbiler

Reglerne for registreringsafgifter på biler fremgår af Motorstyrelsens hjemmeside, og i et mailsvar til TjekDet bekræfter styrelsen, at de stadig gælder.

"For eldrevne køretøjer beregnes afgiften i 2019 som 20 procent af registreringsafgiften," skriver de.

Og Motorstyrelsen bakkes op af Brian Vad Mathiesen, der er professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet.

"Det er ikke rigtigt. Den (registreringsafgiften på elbiler, red.) findes stadig, men ikke for alle elbiler," siger han til TjekDet.

De elbiler, Brian Vad Mathiesen henviser til, er dem, der koster under 400.000 kroner. Og Motorstyrelsen gør i deres mail opmærksom på samme forbehold.

I december 2018 besluttede et bredt flertal i Folketinget nemlig at indføre et bundfradrag for elbiler på 40.000 kroner i 2019 og 77.500 kroner i 2020. Sammenlagt med batterifradrag og brændstoffradrag betyder det i praksis, at elbiler, der koster mindre end 400.000 kroner, vil være fritaget for registreringsafgift i 2019 og 2020.

Artiklen fortsætter under billedet

 

 

Almindelige personbiler:
I 2018 betaler man 85 procent af afgiftsværdien op til 189.200 kr. og 150 procent af resten af beløbet.
I 2019 er det 85 procent af afgiftsværdien op til 193.400 og 150 procent af resten af beløbet.

Elbiler:
Afgiften beregnes efter de almindelige regler for personbiler. Af den beregnede afgift betales 20 procent for elbiler, som indregistreres fra 2016-2019, og herefter 40 procent i 2020, 65 procent i 2021, 90 procent i 2022 og 100 procent i 2023.
Fra 2016-2018 gives et bundfradrag på 10.000 kr. af den endelige afgift. I 2019 er fradraget 40.000 kr., og i 2020 forhøjes fradraget til 77.500 kr. Fra 2021 bortfalder fradraget.

Kilde: Skat.dk

 

 

Men der er altså stadig registreringsafgift på de elbiler, der koster mere end 400.000 kroner. Det er blandt andet luksusmodellerne Tesla, Jaguar I-Pace og Audi e-tron, det drejer sig om, oplyser Foreningen for Danske Motorkørertøjer, FDM.

Og hvis du vil undgå at betale registreringsafgiften, er det med at få købt elbilen i en fart. For fra år 2021 kommer der også til at være registreringsafgift på elbiler, der koster mindre end 400.000 kroner, oplyser foreningen.

"Elbiler op til omkring 400.000 kroner er uden registreringsafgift i år og næste år, men i 2021 vil afgiften på dem stige markant, hvis ikke der kommer en ny politisk aftale," siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk.

Han henviser til aftalen fra december 2018, der i praksis gjorde elbiler til under 400.000 kroner registreringsafgiftsfri i 2019 og 2020. Men aftalen indebærer også, at bundfradraget vil blive afskaffet ved indgangen til 2021, og så skal der betales registreringsafgift på alle elbiler uanset prisklasse.

Og som om det ikke var nok, vil registreringsafgiften for elbiler i 2021 stige til 65 procent. Året efter stiger den igen til 90 procent, og i 2023 vil den nå samme niveau som for benzin- og dieselbiler, altså 100 procent.

Erkender fejl

Jens Joel medgiver, at han glemte en vigtig præcisering søndag aften i Deadline-studiet, da han sagde, at der ikke er registreringsafgift på elbiler.

"Jeg skulle have sagt, at det gælder de elbiler, som de fleste har råd til. Altså dem til under 400.000 kroner," siger Jens Joel og uddyber:

"Det er selvfølgelig en fejl, at jeg ikke får tilføjet, at det kun gælder for biler under 400.000 kroner, men det er på ingen måde en fejl, at det er sådan. Vi har valgt at sige, at små- og mellemklassebiler skal fritages, så det er ikke, fordi jeg har prøvet at skjule, at det ikke gælder de dyre biler, for det står vi (Socialdemokratiet, red.) sådan set fuldstændigt på mål for."

Artiklen fortsætter under billedet

Socialdemokratiets klimaordfører Jens Joel i Deadline på DR2 søndag den 19. maj. Foto: DR.

Men selvom det strider imod Socialdemokratiets principper, stemte partiet alligevel for en aftale, der betyder, at der om ganske få år skal betales registreringsafgift på en elbil selv i den billige ende af skalaen.

Ifølge Jens Joel skyldes det, at regeringen dengang ikke ville indgå en langsigtet aftale for elbiler. En langsigtet løsning er dog Socialdemokratiets mål fremadrettet, men Jens Joel vil ikke give nogen garantier for udformningen, før Transportkommissionen er kommet med deres anbefaling.

"Vi kigger selvfølgelig på, hvad kommissionen kommer med, men vi ser det som en bunden opgave, at vi i de her år er nødt til at understøtte udbredelsen af grønne biler, fordi de på nuværende tidspunkt er dyrere end konventionelle biler, og fordi vi har brug for at komme i gang med omstillingen i transportsektoren, også hurtigere end det går af sig selv," siger han.

 

Socialdemokratiet var sammen med regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre med til at indføre registreringsafgiften på elbiler i 2015.

 

Aftalen betød, at afgiften i 2016 lød på 20 procent af satsen for registreringsafgift på benzin- og dieselbiler, og procentdelen skulle så stige gradvist hvert år frem mod 2020, til den nåede samme niveau som for benzin- og dieselbiler.

Men i 2017 indgik regeringen, Socialdemokratiet og Radikale Venstre en ny aftale om at fastfryse de 20 procent, og det står stadig ved magt i år.

Til gengæld vedtog et bredt flertal i Folketinget i december sidste år, at afgiften på elbiler fra 2020 stiger fra 20 til 40 procent, og den gradvise stigning fortsætter frem til 2023, hvor afgiften vil være på samme niveau som for benzin- og dieselbiler.

Kilde: DR

 

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet

Opdateret 20. dec 2023