Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Hvad er kritisk tænkning – og hvad vi skal bruge det til

Undervisning 2. jun 2022  -  4 min læsetid
This describes the image
Foto: The Digital Artist/Pixabay

Kritisk tænkning er blevet udnævnt til en af de vigtigste kompetencer i det 21. århundrede. Nu udkommer en dansk bog, der introducerer til begrebet og ruster eleverne, så de bliver bliver i stand til at begå sig i et komplekst og evigt foranderligt samfund. Bogens forfatter er Christoffer Boserup Skov.

Både i det amerikanske uddannelsessystem samt i de store, amerikanske virksomheder er de indforståede med kritisk tænkning. Herhjemme er vi ikke lige så familiære med begrebet. Endnu. Christoffer Boserup Skov mener, at den danske forståelse af dannelsesbegrebet er det tætteste, vi kommer på begrebet kritisk tænkning, men problemet med dannelsesbegrebet er, at det hurtigt kan blive uklart.

”For hvad er dannelse egentlig? Det er både noget med at kunne kongerækken og at kunne begå sig socialt,” siger Christoffer Boserup Skov.

”Der er kritisk tænkning meget mere konkret. Det er en øvelse i at tænke på en bestemt måde. Selvfølgelig har vi alle en intuitiv forståelse af at bruge vores sunde fornuft, men kritisk tænkning skal ses som en struktureret tankeform. Bogen er oplagt at læse i din samfundsfagsundervisning eller i forbindelse med en større opgave, men egentlig kan den læses af alle, der er interesserede i at tænke bedre.”

I dagens Danmark er informationsmængden overvældende, og det kan være svært at navigere i, hvilke historier man egentlig skal tage for gode varer. Her er kritisk tænkning en vigtig kompetence at have.

”Bogen giver ikke nogen konkrete svar på, hvad der er rigtigt og forkert at gøre, når eleverne skal tænke kritisk. I stedet bliver de introduceret for fem principper, der gør sig gældende for kritisk tænkning,” siger Christoffer Boserup Skov.

Kritisk tænkning som værktøj i en kompleks samtid

Kritisk tænkning er et stort emne, og det gælder om at formidle det skarpt og koncentreret. Det har Christoffer Boserup Skov gjort meget ud af: at bogen ikke bliver akademisk tung, og at den er til at gå til og kan inspirere eleverne til at udføre kritisk tænkning i praksis. 

Hvordan håber, du bogen bliver modtaget?

”Jeg håber, eleverne kan se fordelen og det håndgribelige i forhold til dannelsesbegrebet, der er utrolig indforstået. Jeg håber, de vil læse bogen og bagefter vove at træde ud af de faste tankemønstre, vi alle sammen er indgroet i. Det er arbejdet for os hver især: at gå kritisk til de logikker, vi førhen har optaget ukritisk,” siger Christoffer Boserup Skov og fortsætter:

”Verden er ikke sort/hvid. Vi tænker unuanceret, fordi det er det nemmeste for os. Det kræver noget af os, hvis vi skal tænke kritisk. Men kritisk tænkning er den vigtigste kompetence at have i en tid, der er rig på informationer, og hvor samfundets problemstillinger stødt bliver mere komplekse at navigere i.”

Læs mere på forlagets hjemmeside her.