Rigsarkivet styrker elevernes kildekritiske sans med historiske materialer
Hvordan lærer elever at gennemskue kilder i en tid, hvor misinformation og historisk forvrængning fylder stadig mere?
Rigsarkivet har udviklet et stærkt og gratis undervisningsmateriale, der sætter fokus på kildekritik i praksis for både grundskolen og ungdomsuddannelserne.
Materialet er målrettet undervisere i grundskolens ældste klasser (fra cirka 6. klasse) og på ungdomsuddannelserne. Formålet er at give eleverne konkrete redskaber til at arbejde kritisk med originale historiske kilder – en evne, der er stadig vigtigere i nutidens informationssamfund.
Undervisningsforløbene bygger på Rigsarkivets righoldige samling af historiske kilder. Eleverne får adgang til både digitaliserede originalkilder og lettilgængelige transskriptioner.
I øvelserne øver eleverne centrale kildekritiske færdigheder, blandt andet:
- At stille kritiske spørgsmål til kilders ophav, formål og troværdighed
- At analysere kildernes indhold og vurdere deres historiske værdi
- At anvende metodiske kildekritiske redskaber på autentiske problemstillinger
Materialet dækker en bred vifte af historiske temaer – herunder:
- Jødeforfølgelsen
- Indførelsen af demokrati
- Faldne i 1. Verdenskrig
- Epidemier og sygdomshistorie
- Reglementeret prostitution i historisk perspektiv
- Hverveplakater fra 2. verdenskrig (historiebrug)
Samt særlige materialer som Minibøger og Maxibøger for yngre og ældre elever.
Alle forløb er udarbejdet med afsæt i faglige mål og læreplaner for både grundskolen og ungdomsuddannelserne og ledsages ofte af udførlige lærervejledninger, der støtter underviserens planlægning og gennemførelse.
Undervisere kan anvende materialet både til korte øvelser i kildekritik og til længere temaforløb, hvor eleverne arbejder mere systematisk med historiske kilder og metoder.
Materialet egner sig både som en introduktion til kildekritik og som træning i analytisk og kritisk tænkning i forbindelse med konkrete historiske hændelser.
Materialet er udviklet af Rigsarkivet og redigeret af Jens Aage Poulsen, lektor emeritus ved HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. HistorieLab, det nationale videncenter for historie- og kulturarvsformidling, har efterfølgende overtaget hosting og formidling af materialet, men det er fortsat Rigsarkivet, der er den oprindelige ophavsholder.
Du finder materialerne her.