Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Undervisningsoplæg: Maskiner, der mener

Undervisning 14. dec 2023  -  1 min læsetid
This describes the image
Foto: Nathalie Damgaard Frisch (grafik)

Forberedelse

Gennemse oplægget og den tilhørende elevside. Forbered dig på at dele elevsiden med eleverne. Hvis du har adgang til en billedgenerator, kan det være nyttigt at afprøve nogle af genereringsopgaverne under Fællesaktivitet for at se, hvilke resultater du får.

Tilgå elevsiden her

Tip

Mange billedgeneratorer har en gratis prøveperiode - for eksempel DALL-E, Craiyon og Canva.

Gennemførelse

Introducer lektionens tema, og hvilke spørgsmål du ønsker, eleverne skal sidde tilbage med efterfølgende.

1. Hvordan kan kunstig intelligens være med til at forstærke fordomme og stereotyper i samfundet?

2. Hvilke konsekvenser kan det have?

Fællesaktivitet

Eleverne skal diskutere spørgsmålene i par. Brug instruktionerne i kasserne herunder eller vis dem samlet i præsentationen nedenfor. Formålet med aktiviteten er, at elevernes egne fordomme skal komme frem. Derfor bør parrene få kort tid til at diskutere hvert enkelt spørgsmål, før de går videre.

Når aktiviteten er ovre, uddeler du elevsiden.

(Klik på de tre prikker i øverste højre hjørne og dernæst på skærmen for at vise præsentationen på fuld skærm)

 

Null

Eleverne laver opgave 1

Eleverne ser videoen og besvarer opgaverne herunder.

Null

Afrunding

Opsummer svarene på opgaven i fællesskab.

Diskuter derefter i fællesskab spørgsmålene fra starten af timen:

1. Hvordan kan kunstig intelligens være med til at forstærke fordomme og stereotyper i samfundet?

2. Hvilke konsekvenser kan det have?

Null