Undervisningsoplæg: Maskiner, der mener
Forberedelse
Gennemse oplægget og den tilhørende elevside. Forbered dig på at dele elevsiden med eleverne. Hvis du har adgang til en billedgenerator, kan det være nyttigt at afprøve nogle af genereringsopgaverne under Fællesaktivitet for at se, hvilke resultater du får.
Gennemførelse
Introducer lektionens tema, og hvilke spørgsmål du ønsker, eleverne skal sidde tilbage med efterfølgende.
1. Hvordan kan kunstig intelligens være med til at forstærke fordomme og stereotyper i samfundet?
2. Hvilke konsekvenser kan det have?
Fællesaktivitet
Eleverne skal diskutere spørgsmålene i par. Brug instruktionerne i kasserne herunder eller vis dem samlet i præsentationen nedenfor. Formålet med aktiviteten er, at elevernes egne fordomme skal komme frem. Derfor bør parrene få kort tid til at diskutere hvert enkelt spørgsmål, før de går videre.
Når aktiviteten er ovre, uddeler du elevsiden.
(Klik på de tre prikker i øverste højre hjørne og dernæst på skærmen for at vise præsentationen på fuld skærm)
Eleverne laver opgave 1
Eleverne ser videoen og besvarer opgaverne herunder.
Afrunding
Opsummer svarene på opgaven i fællesskab.
Diskuter derefter i fællesskab spørgsmålene fra starten af timen:
1. Hvordan kan kunstig intelligens være med til at forstærke fordomme og stereotyper i samfundet?
2. Hvilke konsekvenser kan det have?