Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Fup-sms fra 'PostNord' lover gratis præmie uden hold i virkeligheden

Faktatjek 11. jan 2019  -  4 min læsetid
This describes the image
Foto:
Skrevet af: Thomas Hedin

Adskillige danskere modtager i øjeblikket en sms, der tilsyneladende er afsendt af PostNord. Men der er tale om et fupnummer, advarer både PostNord og Forbrugerrådet.

"Kære Kunde, Tak for at sende med Postnord sidste år. Vi vil gerne sende dig en belønning. Få fat i den her..," står der i beskeden.

Og der er sikkert også mange, der for eksempel i juledagene har sendt breve og julegaver med PostNord til venner og familier. Derfor er det måske i første omgang ikke så mistænkeligt – og derfor let at gå i fælden - hvis PostNord rent faktisk er i gang med at dele forsinkede julegaver ud til udvalgte kunder. Men det er altså snyd og bedrag.

"I disse dage får vi mange eksempler på falske beskeder, der udlodder belønning og præmier, hvis man klikker på et link. De lægger sig i samme tråd som beskederne om pakker fra PostNord, men de er altså falske," oplyser selskabet, som opfordrer modtagerne af sms’en til ikke at klikke på det medfølgende link i beskeden og slette sms’en med det samme.

Du belønnes med billig adgang til en datingside

Her på redaktionen har vi alligevel prøvet at klikke på linket for at finde ud af, hvem der mon står bag svindelnummeret, og hvad det går ud på.

I første omgang bliver vi bedt om at svare på en lang række spørgsmål om, hvor ofte vi bruger PostNord, og hvor glade vi er for selskabet. Vi svarer lidt tilfældigt på spørgsmålene. Og til sidst åbenbares det endelig, hvilken gave der er tale om.

Vi bliver belønnet med en ny mobiltelefon til nul kroner, fremgår det nu. Dog skal vi lige betale fem kroner for fragten ved at opgive blandt andet vores navn og kreditkortoplysninger.

Men så tager hele sagen en uventet drejning. Nu får vi alligevel ikke tilbudt en telefon, men i stedet skal vi tegne et abonnement på en datingportal ved navn "DateMig". Det koster fem kroner for tre måneders adgang, fremgår det. Gør vi det, er vi til gengæld med i en lodtrækning om en mobiltelefon – i hvert fald hvis vi er person nummer 100, der tegner et abonnement!

Læser man det med småt, er vi i virkeligheden ved at tegne et abonnement på portalen, der ikke kun koster fem kroner, men derimod 279 kroner om måneden. Og med mindre det lykkes dig at vriste dig ud af svindlernes klør - eller du rent faktisk ikke er faldet i fælden og har holdt dine kortoplysninger for dig selv - så kan du se frem til at aflevere denne nette sum penge måned efter måned.

Hvem der står bag svindelnummeret, er det ikke lykkedes os at slå endegyldigt fast.

Svindelnummer 117

Det er langt, langt, langt fra første gang, at PostNord ufrivilligt må lægge navn til fupnumre.

Sidste år tikkede lignende sms’er og emails ind i mange danskeres indbakker. Dengang var budskabet dog noget anderledes. Modtageren skulle følge et link og betale fem kroner for at få pakken udleveret. Men også den besked afviste PostNord at stå bag.

I efteråret dukkede i øvrigt pludselig en anden variant af samme svindelnummer op, men her var afsenderen ændret til ’fragtfirmaet' Express.

Er du ved en fejl kommet til at oplyse dine kreditkortoplysninger, skal du omgående kontakte din bank.

Vi skriver løbende om svindleres forsøg på at lænse din bankkonto. Før sommerferien sidste år var PostNord også ufrivilligt inddraget i et pakkefupnummer. Ikea har tidligere advaret mod en falsk konkurrence. På Facebook blev det hævdet, at Norwegian uddelte gratis flybilletter. Og Legoland blev i juli også offer for en falsk konkurrence. Du kan tippe os om falske konkurrencer på tip@tjekdet.dk.

 

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet

Opdateret 12. apr 2021