Nej, Novo Nordisk har ikke lavet tryllegummi mod impotens

Fup og spam 3. feb 2025  -  3 min læsetid
Tjekdet
Både den store danske medicinalvirksomhed Novo Nordisk og adskillige danske medier misbruges i annoncer på nettet for at angiveligt potensfremmende middel. Men Novo står ikke bag produktet, og de danske medier har heller ikke blåstemplet det. Foto: Skærmbilleder af annoncer på Facebook
  • På det sociale medie Facebook har man i den seneste måned kunne se annoncer for nogle “gummies” (vingummier), som skulle være effektive mod impotens

  • Angiveligt er det Novo Nordisk, som står bag produktet

     

  • Men i virkeligheden er det svindelannoncer, som misbruger den danske medicinalvirksomhed som blikfang og til at højne produktets troværdighed

I den seneste måned har flere danskere nok set annoncer på Facebook for et produkt, som bliver kaldt “Gummies for mænd” fra mærket “Manhood Plus”. 

“Køb 3 + få 2 gratis” står der i de mange annoncer på det sociale medie, hvor man kan se noget, som ligner lilla vingummier. 

Angiveligt skulle produktet være helt essentielt for en mand, som har problemer indenfor soveværelsets fire vægge.

Klikker man videre på linket i annoncen, kommer man ind på en hjemmeside, hvor man blandt andet ser et billede af Novo Nordisk-direktør Lars Fruergaard Jørgensen.

“Novo Nordisk har udviklet en permanent løsning for potens. Sig farvel til impotens for altid!”, står der øverst på hjemmesiden.

Men Novo Nordisk skriver i en mail til TjekDet, at de intet har at gøre med produktet, som altså misbruger den danske virksomhed som blikfang.

Det er uklart, om der er tale om et decideret svindelnummer uden et reelt produkt, men det kan ikke anbefales, at man prøver at bestille produktet.

Tjekdet
I annoncer om et nyt potensmiddel præsenteres et interview med Novo Nordisks direktør Lars Fruergaard. Men Novo står hverken bag midlet eller har talt varm om det, oplyser medicinalvirksomheden til TjekDet. Foto: Skærmbillede fra hjemmeside

Falske anmeldelser 

TjekDet har fundet 40 annoncer på Facebook, som er målrettet danske mænd i alderen fra 35 år og op til 65 plus for produktet fra Manhood Plus. 

Annoncerne begyndte at brede sig i midten af december, og de indeholder alle links til hjemmesiden, hvor produktet bliver præsenteret som værende fra Novo Nordisk.

Produktet skulle altså være yderst effektivt mod impotens, og skal man tro de mange anmeldelser nederst på siden, så er der noget om snakken.

“Mit indtryk er mere end positivt. Og jeg ser ikke en eneste, der ikke kan lide det, anmeldelserne er fremragende og næsten alle positive. Så jeg er ikke den eneste, der bekymrer mig om min seksuelle sundhed. Godt gået, jeres damer vil værdsætte det!”, lyder det i en af anmeldelserne, som alle er skrevet i dag den 3. februar.

Men anmeldelserne er selvfølgelig falske, som TjekDet har set i flere andre tilfælde ved denne type svindel, og datoerne for anmeldelserne følger bare kalenderen, så det ser ud som om, at produktet har mange forbrugere, som giver nye anmeldelser hver eneste dag.

I en mail til TjekDet oplyser Novo Nordisk, at de ikke har noget med produktet at gøre, og at de vil forsøge at anmelde annoncerne. 

Hjemmesiden bruger samme kneb, som mange andre svindelannoncer på Facebook. 

TjekDet har tidligere beskrevet, hvordan svindelannoncer på Facebook bruger kendte danskere til at skabe troværdighed omkring et produkt eller en investering - og i dette tilfælde er det så Novo Nordisk, der bruges som blikfang. 

Tjekdet
Vingummier, der angiveligt hjælper på sexlysten, er tilsyneladende en rigtigt produkt, der dog beskrives som virkningsløs af folk, der har prøvet det. Selv om loger fra fra Novo, Berlingske og andre medier figurerer på købssiden, så har ingen af dem skrevet om, anbefalet eller produceret produktet. Foto: Skærmbillede fra købsside

Ligner reelt produkt

Til forskel fra flere andre svindelannoncer, så ser det dog ud som om, at “Manhood Plus”  kan være et reelt produkt. Søger man på produktet på Google, så finder man det blandt andet på Amazon, hvor det kan købes for godt og vel 300 danske kroner.

Anmeldelserne på købssiden er dog decideret ringe og på 30 reviews har forbrugerne kun givet de såkaldte gummies to ud af fem stjerner. 

Det kan ikke udelukkes, at hjemmesiden, som bruger Novo Nordisk og produktet, er en svindelhjemmeside, som prøver at “snylte” på produktet.

Det vil sige, at personer påstår, at de sælger produktet, men i virkeligheden er de kun ude på at lokke kortoplysninger ud dig.

Blandt Google-søgningerne finder vi også en amatøragtig hjemmeside, som hedder ManhoodPlus.dk. 

Går man ind på hjemmesiden og forsøger at bestille produktet, så dukker Politiken, B.T. og Berlingskes logoer frem, der bruges, ligesom Novo Nordisk, til at blåstemple produktet.

TjekDet også set denne type af svindel i mange andre afskygninger -  blandt andet er danske tv-værter blevet taget til indtægt for forskellige typer af investeringsplatforme. 

I dette tilfælde står det altså klart, at de danske virksomheder, der tages til indtægt i annoncerne og hjemmesiderne, aldrig har anbefalet eller står bag produktet. Personen eller personerne bag annoncerne forsøger kun at franarre dig dine kortoplysninger.

Hvis du kan lide vores artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her. Du kan også tilmelde dig TjekDet's gratis nyhedsbrev, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek - direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Opdateret 13. feb 2025

Vil du vide mere?