Stort varehus advarer mod fupkonkurrence
-
Varehuset A-Z i Hjørring udlover angivelig en røremaskine i en konkurrence på Facebook
-
Men der er tale om et svindelnummer
-
Varehuset advarer på sin facebookside mod fupkonkurrencen
"Vind en KitchenAir Røremaskine! Alt du skal gøre for at vinde er at svare på følgende spørgsmål: Hvilken Nyhed har Lambi lanceret i år?"
Sådan lyder indledningen til et opslag på Facebook, der ledsages af et billede, hvor man skal være ualmindelig uopmærksom, hvis man ikke opdager svaret på konkurrencens spørgsmål.
Det er angiveligt varehuset A-Z i Hjørring, der lokker danskerne til.
Men udsigten til at vinde den eftertragtede køkkenmaskine skal man kigge langt efter. I hvert fald advarer varehuset mod konkurrencen.
"Der er i øjeblikket en falsk “A-Z profil“ som skriver rundt til folk, at de har vundet en konkurrence! Dette er desværre fusk," skriver varehuset i et opslag på sin egen (ægte) facebookside.
Siden har næsten samme navn som butikken. Mens varehuset selv skriver "A-Z" i ét ord, hedder facebooksiden med den falske konkurrence "A - Z". Der er altså mellemrum mellem A og Z på den falske side.
Flere har reageret på konkurrencen i håbet om at vinde røremaskinen. Og det har ikke været helt forgæves, om end fupmagerne bag svindelnummeret mere er interesseret i at stikke snablen ned i deltagernes bankkonto, end bortgive røremaskiner.
"Tryk ikke på linket, og del endelig IKKE UD af jeres personlige oplysninger! Anmeld også gerne siden hvis i modtager samme besked," opfordrer A-Z.
Grafik: Nathalie Damgaard Frisch
Et trick brugt i årevis
Det er langt fra første gang, at svindlere opretter facebooksider, hvor de misbruger kendte virksomheders navn og logo. Og udlodder præmier som for eksempel biografbilletter eller elektriske apparater, der også er svindlernes typiske fup-gevinst.
Hvad er så deres mål? Det er at få snablen ned i din bankkonto.
Som nævnt bliver du opfordret til at dele opslaget og kommentere, hvorefter 'deltagerne' kontaktes og bliver bedt om at betale for en eller anden ydelse, for overhovedet at deltage i konkurrencen. Det er også årsagen til A-Z kan berette at flere er blevet kontaktet, efter at have reageret på konkurrencen.
Beskederne sender svindlerne via Facebooks beskedtjeneste Messenger, hvor de typisk beder om kontooplysninger, så 'vinderen' lige betaler for portoen. I andre tilfælde ender brugerne med at blive tvunget til falske abonnementer på en eller anden vare. Og en sådan abonnementsfælde er svær at komme ud af.
Man bør da også have for øje, at etablerede virksomheder ikke først lover noget væk gratis for så pludselig at bede deltagerne betale.
Er du kommet til at udlevere dine bankoplysninger til svindlerne, bør du omgående kontakte din bank.