Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Fupkonkurrence tilbyder dig at tømme Elgiganten på fem minutter

Faktatjek 12. apr 2020  -  4 min læsetid
Tjekdet
Foto: Pressefoto/Elgiganten
Skrevet af: Thomas Hedin

"Du kan nu få chancen for at tømme Elgiganten på 5 minutter!"

Sådan lyder indledningen til et facebookopslag. Og det budskab har lokket adskillige danskere til fadet. Opslaget har i skrivende stund op mod 1.000 interaktioner i form af likes, kommentarer og delinger.

Betingelserne for at blive den "heldige" vinder er ret simple. Du skal "synes godt om" facebooksiden, hvor opslaget er slået op, tagge seks venner og dele opslaget. Men lige så let som det lyder, lige så let er det at afsløre, at konkurrencen er rent fup.

Facebooksiden, hvor opslaget er slået op, har nemlig alt for få følgere i betragtning af, at konkurrencen hævdes at være udbudt af Elgiganten. Siden bærer ikke Facebooks verificeringsbadge, og i øvrigt har svindlerne døbt siden "Elgigantens Vareudlevering", hvilket i sig selv er mærkværdigt. Hvorfor hedder den ikke bare Elgiganten?

Vores mistanke bekræftes, da vi henvender os til kæden.

"Der er tale om det rene fup og fidus, hvor it-kriminelle desværre misbruger vores navn og logo til at forsøge at snyde folk. Siden har selvfølgelig intet med Elgiganten at gøre, og vi gør alt hvad vi kan for at få disse svindelsider lukket i en fart, og vi opfordrer også alle, der støder ind i dem, til at anmelde det både til Politiet og Facebook selv, så fup-siderne kan blive lukket ned hurtigst muligt," siger Frederik Danvig, der er Elgigantens kommunikationschef, til TjekDet.

Og han har et ret enkelt tip til, hvordan man kan gennemskue, om man er ved at falde for et svindelnummer.

"Et generelt råd er, at hvis noget synes for godt til at være sandt, så er det ofte også det. Den bedste måde at kende Elgigantens officielle Facebook-side på er det blå flueben ud for navnet, der viser, at siden af officiel og verificeret af Facebook," siger Frederik Danvig.

Artiklen fortsætter under billedet

 

 

 

 

Sådan ser den falske konkurrence ud, som lige florerer på Facebook. (Foto: Skærmbillede).

Fupkonkurrencer efter samme koncept

Det er som nævnt ikke første gang at en elektronikkæde ufrivilligt må lægge navn til en falsk konkurrence. Vi har adskillige gange tidligere advaret mod sådanne svindelnumre. Senest i februar i år, hvor det også var Elgiganten, der blev hævdet at stå bag en konkurrence, der var falsk.

Men denne gang bliver den falske konkurrence også delt på andre facebooksider, der hedder noget helt andet. Her har vi fundet konkurrencen på siden "Konkurrencer hver uge".

Fælles for fupkonkurrencerne er, at bagmændenes fremgangsmåde er stort set den samme hver gang. Der oprettes en falsk facebookside i en kendt virksomheds navn, og på siden laves et opslag, der udlodder præmier.

Dem kan man vinde, hvis man skriver noget i opslagets kommentarfelt, og så vil de heldige vindere normalt blive kontaktet direkte i en privat besked på Facebook. Men derfra kan det gå rigtig galt.

TjekDet har tidligere fortalt, hvordan en vinder af en falsk Nordisk Film-konkurrence blev bedt om at betale et lille beløb for forsendelse af præmien. Da hun forsøgte at indtaste sine kortoplysninger, var der en fejl på siden, og pludselig var facebookopslaget væk, mens der var radiotavshed hos svindlerne. Heldigvis nåede kvinden at spærre sit kort, inden hendes konto blev lænset.

Desværre er der også lignende eksempler, hvor intetanende danskere pludselig står med en tom konto, efter de har betalt et lille beløb i forsendelse til det, der viste sig at være svindel.

Flere tegn på svindel

Ved tidligere svindelnumre er flere håbefulde deltagere også blev opkrævet et ganske lille uskyldigt beløb til porto. Men at man skal betale fragt for en præmie, man har vundet, er ikke det eneste tegn på svindel.

Et hurtigt kig på siden bag konkurrencen viser, at den blot har 311 følgere. Til sammenligning har Elgigantens rigtige facebookside 300.000. Alligevel lykkes det svindlerne at tiltrække adskillige danskere til opslaget på den falske facebookside.

Derudover fremgår det af den falske side, at den er oprettet den 11. april i år – altså samme dag, som konkurrencen blev sat i verden. Det kunne tyde på, at siden er oprettet ene og alene med det formål at være platform for konkurrencen, og det er naturligvis i sig selv alarmerende.

Den falske side er heller ikke udstyret med Facebooks blå verificeringsbadge – et lille blåt flueben ud for virksomhedens navn. Det er til gengæld Elgigantens rigtige side.

Artiklen fortsætter under billedet

 

 

 

 

Mange virksomheders facebooksider har et lille blåt flueben ved siden af deres navn. Det har Elgigantens rigtige facebookside (til højre på billedet herover) også. Men det har den falske Elgiganten-side ikke (til venstre på billedet herover). Tegnet betyder, at Facebook bekræfter, at siden rettelig tilhører den person eller virksomhed, som den giver sig ud for.

Med verificeringsbadgettet bekræfter Facebook, at facebooksiden rent faktisk tilhører den person eller virksomhed, som den giver sig ud for. Det er dog ikke alle facebooksider, der får det blå v-tegn – heller ikke selvom de er ægte og opfylder Facebooks regler.

Har du meldt dig på banen som deltager i fupkonkurrencen, kan du måske nå at tage flugten, hvis du sletter din kommentar og delingen af opslaget.

Og er du allerede kommet til at udlevere dine kontooplysninger til svindlerne, så bør du omgående kontakte din bank eller spærre dit kort i netbanken.

 

 

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler.

 

 

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet

Opdateret 20. dec 2023

Vil du vide mere?