Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Borgerlige politikere vil ses af landmænd, ikke byboere

Indsigt 21. maj 2024  -  3 min læsetid
Tjekdet
Foto: Nathalie Damgaard Frisch (grafik)
  • EU-valgkampen er i gang, og på Facebook og Instagram betaler kandidaterne dyrt for at få deres budskaber ud. I to artikler undersøger TjekDet, hvem EP-kandidaterne målretter annoncer til. I denne første artikel ser vi på borgerlige kandidater.

Null

Når Dansk Folkepartis spidskandidat til EU-valget, Anders Vistisen, målretter sine politiske budskaber på Facebook, fravælger han i flere tilfælde vælgere i København, Århus og Odense. Han fravælger også, at vegetarer skal se hans annoncer.

Det viser TjekDets gennemgang af Metas annoncebibliotek, der offentliggør tal for, hvem politiske partier og kandidater målretter deres annoncer til på Instagram og Facebook.    

Med annoncer på Meta har politikere nemlig mulighed for at målrette dem efter en række parametre. De kan både styre, hvor i landet annoncerne skal hen, hvilket køn eller hvilken aldersgruppe de foretrække at ramme, og de kan målrette annoncer efter, hvilke interesser brugerne har.

På den måde kan kandidater styre deres annoncer i retning af vælgere, der for eksempel er interesserede i pick-up-køretøjer og elværktøj, netop som Kristoffer Storm, Danmarksdemokraternes spidskandidat til EU-valget, har gjort med flere af sine sponsorerede opslag.

Det er helt forventeligt, at kandidaterne gør brug af denne mulighed, siger Benjamin Rud Elberth, der er digital direktør i PR-bureauet Operate og tidligere har ført digitale valgkampe for danske politiske partier.

“Det har en større effekt at ramme de vælgere, der har interesse i ens mærkesager. Og det kan sociale mediers algoritmer, som er designet til, at indholdet skal være nært for brugerne, hjælpe kandidaterne med,” siger han.

 

Null

Grafik: Nathalie Damgaard Frisch

 

I Støjbergs skygge

Af de 29 facebookopslag, som Kristoffer Storm har givet et boost med annoncekroner de seneste tre måneder, er 12 af dem målrettet brugere med en række forskellige interesser. Særligt kredser interesserne sig om landbrug, fødevareindustri og håndværk.

"Det giver jo god mening, for det ser ud, som om at han rækker ud efter det landlige Støjberg-segment,” siger Benjamin Rud Elberth. 

Med blot 5632 kroner er Kristoffer Storm blandt de danske spidskandidater, der har brugt færrest penge på annoncer på Metas platforme de seneste tre måneder. Til gengæld har hans partiformand Inger Støjberg den seneste måned brugt knap 40.000 kroner på annoncer, der i de fleste tilfælde handler om EU-valget og promovering af Kristoffer Storm. Inger Støjberg målretter flere annoncer til brugere med de helt samme interesser, som Kristoffer Storm gør.

 

Null

Grafik: Nathalie Damgaard Frisch

 

Tidligere er det beskrevet, hvordan Inger Støjberg i flere tilfælde er ansigtet på Danmarksdemokraternes EU-valgkamp, selvom hun ikke selv stiller op. For eksempel kommer hendes navn til at optræde på stemmesedlen ud for partiets navn. Og i sidste uge lagde Danmarksdemokraterne en EU-valgvideo op med Inger Støjberg og Kristoffer Storm. Men kun formanden fik taletid i den video.

Endnu en landmandsbejler

Asger Christensen, der genopstiller til Europa-Parlamentet for Venstre, har de seneste tre måneder målrettet enkelte opslag til brugere, der er interesserede i landbrug og fiskeri. Men særligt har han for de 24.242 kroner, han i perioden har brugt på Meta-annoncer, forsøgt at nå vælgere, der bor bestemte steder i landet.

Han har for eksempel valgt brugere i Aalborg fra som modtagere af flere end halvdelen af hans annoncer. Til gengæld bruger han penge på at nå brugere i regionerne Midt, Nord, Syd og Sjælland, mens flere af hans opslag ikke skal vises i Region Hovedstaden.

“Asger Christensen er godt stillet med denne målretning, der ikke er så overraskende, når han selv er landmand. Der skal nok være en god sjat landmænd og fiskere, der møder hans annoncer,” siger Benjamin Rud Elberth: 

 

Null

Grafik: Nathalie Damgaard Frisch

 

“Der er ingen tilfældigheder hos Asger Christensen eller Anders Vistisen,” siger Benjamin Rud Elberth og vurderer, at de to kandidater på hver sin måde laver en skræddersyet og gennemtænkt kampagne på sociale medier. 

For også Anders Vistisen frasorterer brugere i de større byer, som hans opslag ikke behøver ramme, mens et enkelt opslag er målrettet sønderjyder. De seneste tre måneder har spidskandidaten fra Dansk Folkeparti brugt næsten 400.000 kroner på annoncer på Metas platforme, hvilket er langt mere end nogen anden dansk EP-kandidat

Anders Vistisen sender sine annoncer ud til både mænd og kvinder i alle aldre og gerne til brugere, der er interesserede i biler. 

"Vistisen går uden om de store byer, fordi han ved, at han høster stemmer andre steder, og han må være overbevist om, at Dansk Folkeparti i højere grad er et småbyparti,” siger Benjamin Rud Elberth.

TjekDet har henvendt sig til de tre kandidater og spurgt, hvorfor de målretter Meta-annoncer, som de gør. Men ingen af dem er vendt tilbage.

Hvis du vil følge vores dækning af det europæiske parlamentsvalg, så følg os på Facebook ved at klikke her eller skriv dig op til vores nyhedsbrev nedenfor.

Opdateret 31. maj 2024