EP-kandidater sender annoncer ud til veganere og teatergængere

Indsigt 23. maj 2024  -  4 min læsetid
Tjekdet
Foto: Nathalie Damgaard Frisch (grafik)
  • EU-valgkampen er i gang, og på Facebook og Instagram betaler kandidaterne dyrt for at få deres budskaber ud.
    I to artikler undersøger TjekDet, hvem EP-kandidaterne målretter annoncer til. I denne artikel ser vi på midterpartiernes kandidater.

Moderaternes spidskandidat til Europa-Parlamentsvalget, Stine Bosse, vil gerne nå ud til vælgere, der interesserer sig for boligindretning og rejser. Tidligere justitsminister Lars Barfoed, der også stiller op for Moderaterne, forsøger i stedet at ramme vælgere, der dyrker klassisk musik og forestillinger på Det Kongelige Teater.

Det viser TjekDets gennemgang af Metas annoncebibliotek, der offentliggør tal for, hvem politiske partier og kandidater målretter deres annoncer til på Instagram og Facebook.    

Med annoncer på Meta har politikere mulighed for at målrette dem efter en række parametre. De kan både styre, hvor i landet annoncerne skal hen, hvilket køn eller hvilken aldersgruppe de foretrække at ramme, og de kan målrette annoncer efter, hvilke interesser brugerne har.

Tidligere på ugen kunne TjekDet fortælle, hvordan borgerlige EP-kandidater styrer annoncer uden om de større byer og i stedet i retning af landmænd. På samme måde ønsker Stine Bosse, at flere af hendes opslag når frem til brugere, der er interesserede i magasinet Bo bedre.

Artiklen fortsætter efter billederne

Null

Null

Grafik: Nathalie Damgaard Frisch

Det overrasker ikke Benjamin Rud Elberth, der er digital direktør i PR-bureauet Operate, at kandidaterne gør brug af denne mulighed, når de fører valgkamp på sociale medier. 

For med de målrettede annoncer kan man ramme lige nøjagtigt dem, der kunne være interesserede i ens mærkesager. Og man kan frasortere de vælgere, der nok alligevel ikke vil stemme på kandidaten.

Det kommer heller ikke bag på Benjamin Rud Elberth, at Stine Bosse og Lars Barfoed fisker efter netop de målgrupper i vælgerhavet, fordi det er troværdigt, når kandidater minder om de vælgere, de gerne vil appellere til. 

“Lars Barfoed går efter typerne, der går i teateret og sidder i sommerhuset og hører klassisk musik. Han er selv bestyrelsesformand for Det Kongelige Teater, så han går efter den målgruppe han selv er del af,” siger Benjamin Rud Elberth, der tidligere har ført digitale valgkampe for danske politiske partier.

Ud til Bossens fans

Det er imidlertid ikke alle kandidater, der overhovedet målretter annoncer. Og af Metas annoncebibliotek fremgår det, at det varierer, hvor meget den enkelte kandidat gør brug af muligheden.

For eksempel har Marianne Vind, der genopstiller til Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet, de seneste tre måneder brugt 13.708 kroner på 21 annoncer. Alle annoncerne er sendt ud til brugere i alderen 50 til 60 år. Men kun enkelte er målrettet vælgernes interesser. En enkelt annonce er for eksempel sendt ud til fans af musikeren Bruce Springsteen.

Partikollegaen Niels Fuglsang, der også genopstiller til EU-valget, er anderledes interesseret i at målrette annoncer efter brugeres interesser. Han har brugt 20.554 kroner på 50 annoncer de seneste tre måneder. Langt de fleste af dem går ud til interesserede i vegansk mad, dyrs rettigheder og til hundeelskere.

Artiklen fortsætter efter billederne

Null

Null

Grafik: Nathalie Damgaard Frisch

Adskillige af Niels Fuglsangs annoncer handler netop også om, at han ønsker et forbud mod lange grisetransporter.

Langtuddannede børnefamilier

På Facebook og Instagram har annoncører også mulighed for at ekskludere brugere i deres finjustering af målgrupper. På den måde spilder man ikke annoncekroner i at nå ud til nogen, man alligevel ikke er interesseret i at ramme.

Socialdemokrat og kandidat til Europa-Parlamentet Magnus Barsøe har for eksempel frabedt, at seks af hans opslag de seneste tre måneder når ud til brugere, der er interesseret i kunstmuseet Louisiana eller i jazzmusik.

Til gengæld er omtrent en tredjedel af hans 15.904 annoncekroner i samme periode brugt på opslag, der skal nå ud til folk, der har gået på universitetet, eller som er interesseret i børnehaver og forældreskab. Og når Magnus Barsøe stiller skarpt på demografi, går annoncerne særligt ud til 18 til 45-årige i Region Hovedstaden.

Magnus Barsøes annoncer sigter dermed ikke umiddelbart efter de typiske socialdemokratiske vælgere, siger Benjamin Rud Elberth.

“Magnus Barsøe går efter den klimabevidste københavnerfamilie med lange videregående uddannelser. Det er også det Politiken Debat-segment, han selv kommer fra” siger han.

Artiklen fortsætter efter billedet

Null

Grafik: Nathalie Damgaard Frisch

Niels Fuglsang har fundet inspiration i tidligere socialdemokratiske EU-valgkampe, mener Benjamin Rud Elberth.

“Niels Fuglsang laver en Dan Jørgensen-classic fra 2009, hvor han med succes gik til EU-valg på dyrevelfærd. De to har været pot og pande i EU tidligere. Men Niels Fuglsang har også bare et særligt hjerte for dyrevelfærd, ligesom han selv har været med på en grisetransport ned gennem Europa,” siger han.

TjekDet har henvendt sig til de fire kandidater og spurgt, hvorfor de målretter Meta-annoncer, som de gør. Adspurgt, hvorfor det lige nøjagtigt er langtuddannede børnefamilier, Magnus Barsøe annoncerer til, svarer han:

“Det er, fordi jeg håber, at de vil stemme på mig.”

Niels Fuglsangs kampagneleder skriver i en mail, at de generelt målretter bredt på sociale medier.

“Men vi prøver naturligvis også at ramme målgrupper, som vi tænker er særligt interesserede i Niels’ budskaber. Hvordan det helt specifikt fungerer, ved jeg desværre simpelthen ikke, da vi har et bureau til at hjælpe os.”

Hvis du vil følge vores dækning af det europæiske parlamentsvalg, så følg os på Facebook ved at klikke her eller skriv dig op til vores nyhedsbrev nedenfor.

Opdateret 29. maj 2024