Derfor sætter vi fokus på webshops

Indsigt 19. jun 2025  -  2 min læsetid
Tjekdet
I en ny artikelserie sætter TjekDet fokus på webshops. Flere og flere danskere handler nemlig på nettet - ifølge en undersøgelse 8 ud af 10 - og samtidig oplever flere at blive i tvivl om, hvorvidt de kan stole på de oplysninger, de får, når de bestiller varer online. Og med god grund, viser TjekDets research. Foto: Nathalie Damgaard Frisch (grafik)
Skrevet af: Steen Jensen
Tilmeld dig TjekDets nyhedsbrev

 

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden. Vi bruger digitale løsninger som MitID, E-boks og Mobilepay som noget helt naturligt. Og vi handler på internettet som aldrig før - tænk bare på køerne ved pakkeudleveringsstederne omkring juletid.

 

En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at 8 ud af 10 danskere handler på nettet - for beløb, der har været støt stigende gennem de seneste år. I 2024 handlede vi for mere end 190 milliarder kroner på internettet. Nogle af os vil ligefrem hellere handle på nettet end gå i fysiske butikker.

 

Hvis det skal foregå trygt, kræver det, at vi kan stole på den information, vi finder på web-butikkernes hjemmesider. At uldtrøjen, som foregiver at være af høj kvalitet, ikke er lavet af billigt kunststof. At “dansk design” betyder, at varen rent faktisk er dansk og ikke kinesisk. At vi har rettigheder, hvis varen udebliver. Eller at vi kan få vores penge igen, hvis vi vil returnere varen. 

 

Flere og flere oplever imidlertid, at de ikke kan stole på web-butikkernes markedsføring. Nogle webshops er deciderede falske, hvor AI-genererede billeder og tekster fører forbrugerne til varer, som de aldrig modtager. Andre webshops foregiver at sælge et kvalitetsprodukt, men forbrugeren modtager i stedet et billigt kopiprodukt fra Kina.

Mange forbrugere læser derfor anmeldelser for at finde ud af, om de kan stole på en webshop. Men også anmeldelser er blevet et område for forfalskninger.

 

Udviklingen har ført til, at 42 procent af forbrugerne i en undersøgelse svarer, at de er bange for at blive svindlet, når de handler online. I sidste ende kan det føre til, at vi som forbrugere ikke tør handle på nettet - en udvikling, som frygtes af de webbutikker, der er ærlige, og som ønsker at levere et godt produkt.

 

I sidste ende handler det om, hvad der er sandt eller falsk. Derfor sætter TjekDet i en ny artikelserie fokus på webshops. Vi ser kritisk på deres markedsføring og undersøger, om tingene er, hvad de udgiver sig for. Vi undersøger, om der er belæg for de flotte anmeldelser, som webbutikkerne bryster sig af, og vi ser på brugen af sundhedseksperter og smilende influencere.

 

Til sidst giver vi dig en guide til, hvordan du kan spotte en webshop, som forsøger at snyde dig.

 

God fornøjelse. Vi håber, du vil læse med i artikelserien.

 

Steen Jensen, redaktionschef

Opdateret 19. jun 2025