Webshops med falske og vildledende tilbud oversvømmer markedet

-
En ny generation af online butikker vinder frem.
-
Gennem luskede salgsmetoder, kunstig intelligens og groft vildledende markedsføring svindler udenlandske bagmænd hver dag danske forbrugere for penge.
-
Butikkerne er på kort tid blevet et stort problem for danskere, der handler på nettet, siger Forbrugerrådet Tænk.
Tøjbutikken Olsen og Olsen ligger i Latinerkvarteret i Århus, og er i over 20 år drevet af søskendeparret Frida og William.
Det hævder Olsen og Olsen i hvert fald på butikkens hjemmeside.
Men Olsen og Olsen eksisterer ikke i virkeligheden. Den har ikke adresse i det århusianske shoppingområde, og de virkelighedstro billeder af Frida og William og deres butik har svindlere skabt med kunstig intelligens.
Olsen og Olsen er bare en af de hundredvis af webshops, der på det seneste er skyllet ind over Danmark. De sælger alt fra smykker og tøj til legetøj og interiør, og de lader forbrugerne tro, at de er danske butikker, der sælger dansk design. Forbrugernes opmærksomhed fanger de på sociale medier med tusindvis af annoncer. Alene Olsen og Olsen har indrykket over 2.000 annoncer på Metas platforme.
Fremgangsmåden, svindlerne bag disse hjemmesider bruger, hedder dropshipping. Det er en forretningsmodel, hvor ordren, som kunden placerer hos en webshop, sendes direkte til en udenlandsk - ofte kinesisk - producent. Forbrugerne tror, at de har bestilt et dansk kvalitetsmærke, men ender med at få et billigt, kinesisk produkt.
Butikkerne er på kort tid blevet et stort problem for danskere, der handler på nettet, siger Forbrugerrådet Tænk, der modtager flere og flere henvendelser fra forbrugere, der er blevet snydt.
Nogle af dem modtager slet ikke, hvad de har bestilt fra disse webshops. Men oftest får de produkter af ringe kvalitet, der slet ikke matcher, hvad de har betalt for.
På Olsen og Olsens hjemmeside og i annoncer på Facebook er flere forskellige billeder, der angiveligt skulle forestille butikkens indehavere. De varierer i alder, ligesom det varierer, hvad de to ejeres relation skulle være til hinanden. Fælles for alle billederne er dog, at de er skabt med kunstig intelligens. Fotos: Skærmbilleder.
Tre kinesiske kjoler
Det er netop, hvad der skete for Christina Øllgaard fra Bornholm.
I april falder hun over en Facebook-annonce for Olsen og Olsen, hvor de skriver, at de desværre må lukke deres butik, og at de derfor har ophørsudsalg og trykket priserne helt i bund. Christina bestiller tre kjoler til i alt 966 kroner.
Men da hun efter tre ugers ventetid modtager dem og pakker dem ud, opdager hun hurtigt, at kvaliteten af kjolerne ikke er, som hun havde troet.
“Kvaliteten er simpelthen dårlig, og stoffet er tyndt kunststof. Jeg er ret sikker på, at når jeg vasker kjolerne for første gang, går de i stykker,” siger hun.
Christina vil gerne returnere produkterne - men det er ikke en nem proces. For selvom Olsen og Olsen på hjemmesiden hævder, at tøjet er sendt direkte fra lageret i Århus, er det i virkeligheden sendt fra Kina.
Christina finder ud af, at det derfor både er dyrt og besværligt at benytte sin returret, og Olsen og Olsen er ikke nemme at kommunikere med.
I videoen herunder kan du høre mere om, hvordan dropshipping fungerer.
Video: Alexander Tobias Nordahl Lund Jensen.
En farlig kombination
Forbrugerrådet Tænk støder på mange tilfælde, hvor danske forbrugere er blevet snydt af virksomheder som Olsen og Olsen. At lyve om at have en fysisk butik i Danmark, og at bruge kunstig intelligens til at snyde forbrugeren med falske billeder og tekster er ulovligt.
Det forklarer Martin Bruun, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, hvor de har fulgt den stigende tendens med webshops, der udgiver sig for at være danske.
“Det er problematisk at konstruere en historie om at være en velkendt, fysisk butik, der er i gang med at lukke ned, men i virkeligheden være en online butik, som har eksisteret i to måneder. Det er også problematisk, at de markedsfører sig med at være danske, når det i mange tilfælde viser sig, at de ingenting har med Danmark at gøre. Det strider imod markedsføringsloven,” siger Martin Bruun.
I sig selv er det ikke ulovligt som virksomhed at bruge dropshipping-metoden, hvis markedsføringen vel at mærke ikke er vildledende, som den er hos Olsen og Olsen og et hav af andre webshops. Men det kan give store problemer for den forbruger, der fortryder sit køb eller vil reklamere mod et dårligt produkt.
Martin Bruun forklarer, at det hurtigt kan blive en gråzone at handle med sider, hvor der er tvivl om oprindelseslandet, da andre regler end de danske kan gælde på en række punkter - eksempelvis returret.
“Der kan for eksempel opstå problemer med at sende retur, når det pludselig viser sig, at webshoppen ligger i et helt andet land. Hvis man overhovedet kan finde en adresse at sende til, kan det blive rigtig dyrt,” siger Martin Bruun.
Christinas dårlige købsoplevelse
At det er besværligt at sende retur er netop det problem, som Christina Øllgaard støder på i maj.
Hun sender en mail Olsen og Olsen for at returnere kjolerne. Efter en lang dialog frem og tilbage med virksomheden, når hun frem til, at kjolerne skal sendes til et lager i Kina - og altså ikke til Århus, hvorfra virksomheden ellers hævder at have sendt pakken.
Først når kjolerne er modtaget på adressen i Kina, kan Christina få sine penge tilbage, skriver Olsen og Olsen i mailkorrespondancen.
Inden da havde Christina fået færten af, at ikke alt var, som det skulle være.
“Jeg satte mig for at grave lidt i det, og så fandt jeg ud af, at det er ren fup og fidus. Det er åbenbart et firma, der hører til i Holland,” siger Christina Øllgaard. Men på det tidspunkt var det for sent at annullere ordren.
Hun opgiver helt at få sine penge retur.
“Jeg har undersøgt, at det vil koste omkring 400 kroner at sende kjolerne til Kina med tracking. Jeg har valgt, at det ikke er det værd, for jeg risikerer, at de snyder mig igen,” siger Christina Øllgaard.
Hun har anmeldt Olsen og Olsens annoncer på Facebook som svindel, men de bliver ved med at dukke op. På Trustpilot har hun givet virksomheden en dårlig anmeldelse og håber, at den kan være med til at advare andre forbrugere. Hun fortryder nemlig, at hun ikke selv tjekkede anmeldelserne, inden hun bestilte kjolerne.
TjekDet har talt med flere personer, der har bestilt fra Olsen og Olsen. Nogle har haft samme oplevelse som Christina. En anden har halvanden måned efter købet stadig ikke modtaget ordren.
TjekDet har henvendt sig til Olsen og Olsen, men har aldrig modtaget svar. Hjemmesiden er nu taget ned, men internettet bugner fortsat af lignende svindelsider.
Denne artikel er den første i en artikelserie om bedrag i forbindelse med online-handel. Du kan finde alle artikler i serien Bedraget i din kurv - når webshoppen snyder her. Vil du læse mere om digital svindel, kan du finde alle TjekDets tidligere artikler om emnet her - herunder vores afdækning af såkaldt kendissvindel på Facebook, hvor brugere lokkes til at investere på falske investeringsplatforme og vores afsløring af et dansk netværk af såkaldte spoofere, der ringer direkte til deres ofre under dække af at være myndigheder eller bankansatte.