Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Lyssky bureau tilbød influencere penge for at tale dårligt om Pfizer-vaccine

Indsigt 7. jun 2021  -  2 min læsetid
Tjekdet
Franske borger sidder og venter på at blive vaccineret mod den ny coronavirus. Vaccinationscentret her er indrettet på Versailles Slottet uden for Paris. Det franske vaccinationsprogram inkluderer vaccinerne fra Moderna, Pfizer-BioNTech, Johnson & Johnson (der i Frankrig kaldes Janssen) og AstraZeneca. Foto: Stephane De Sakutin/AFP/Ritzau Scanpix
  • Franske influencere er angiveligt blevet tilbudt penge for negativ omtale af Pfizer-BioNTech-vaccinen

  • Marketingbureauet bag tilbuddet har umiddelbart adresse i London, men flere franske medier skriver, at virksomheden opererer fra Moskva

  • Franskmændene bliver hovedsageligt vaccineret med Pfizer-BioNTech, og den franske regering håber på, at op mod 80 procent af borgerne vil lade sig vaccinere.

Blandt andet flere franske influencere er blevet kontaktet af en udenlandsk virksomhed, der har tilbudt dem penge for at poste videoer på sociale medier, hvori de skulle tale dårligt om - og dermed kompromittere - den amerikansk producerede coronavaccine fra Pfizer-BioNTech. Det skriver blandt andet The New York Times.

Det er uklart, hvor den mystiske virksomhed, der i tilbuddet til influencerne kalder sig Fazze, stammer fra. Det fremgik tidligere af virksomhedens hjemmeside, at den havde hjemme i London, men det er ifølge det franske medie Numrama tvivlsomt. Der er nemlig ikke registreret nogen virksomhed med det navn i Storbritannien.

Til gengæld er registreret hele 177 virksomheder på den adresse, virksomheden angav på hjemmesiden. Ifølge anerkendte franske medie Le Monde og faktatjekmediet Libération viste en nu slettet LinkedIn-profil for Fazzes direktør, at virksomheden opererede fra Moskva.

Sagen tog fart, da den populære franske youtuber Léo Grasset delte skærmbilleder af tilbuddet på Twitter.

Et par dage tidligere havde to andre influencere advaret deres følgere om, at de var blevet tilbudt 2000 euro for at sprede dårlig omtale af Pfizer-BioNTech-vaccinen. De opfordrede deres følgere til at være opmærksomme på mulig propaganda og misinformation om vaccinen.

Blandt andet den tyske sundhedskommentator Mirko Drotschmann, der har 1,5 millioner følgere på YouTube, skrev i et tweet, at et PR-bureau havde spurgt ham, om han ville være med i en "informationskampagne" om dødsfald i forbindelse med Pfizer-vaccinen. Han lavede søgninger på nettet og konkluderede: "Bureauets hovedkontor: London. Direktørens bopæl: Moskva".

Frankrigs sundhedsminister, Olivier Véran, har fordømt forsøget på at miskreditere Pfizer-BioNTech-vaccinen, der er den mest anvendte coronavaccine i Frankrig. Selvom der har været meget fokus på vaccineskepsis i landet, viser de seneste opgørelser, at 20 procent ikke agter at få vaccinen, mens 13 procent er usikre.

Den franske regering forventer, at 80 procent af befolkningen vil tage imod vaccination.

Opdateret 7. jun 2021