Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Syv anbefalinger til folkeskolen: Sådan kan generativ AI bruges i undervisningen

Undervisning 26. jun 2025  -  6 min læsetid
Tjekdet
Generativ kunstig intelligens er rykket ind i klasselokalerne. Derfor skal eleverne undervises i, hvordan de kan bruge de nye muligheder på en kritisk og reflekteret måde. Foto: Tomasz_Mikolajczyk/Pixabay

Skolerne kan nu finde hjælp i syv anbefalinger til at sætte deres egen retning for, hvordan de bruger generativ AI i undervisningen. Anbefalingerne kommer fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Generativ kunstig intelligens er rykket ind i klasselokalerne. Derfor skal eleverne undervises i, hvordan de kan bruge de nye muligheder på en kritisk og reflekteret måde. Samtidig skal ledere og lærere forholde sig til, hvordan de konkret vil tilrettelægge undervisning, hvor AI indgår.

Anbefalingerne lægger op til, at skolerne lokalt drøfter, hvordan eleverne bliver kompetente og kritiske brugere af de nye digitale redskaber, og hvordan det pædagogiske personales kompetencer på området styrkes, oplyser styrelsen i en pressemeddelelse.

Mange skoler er allerede i gang, men det er vigtigt, at skolerne bliver enige om en fælles retning, så den enkelte lærer ikke står alene med at vurdere, hvornår det giver faglig, didaktisk og pædagogisk mening at bruge generativ AI. Skolerne skal sætte rammerne for, hvordan de vil bruge teknologien bevidst, så det styrker elevernes læring og digitale dannelse.

Ud over de syv anbefalinger kan skolerne se tre eksempler på, hvordan generativ AI kan bruges i konkrete fag. Eksemplerne viser, hvordan lærere kan give eleverne mulighed for at reflektere over, hvad generativ AI kan og ikke kan, og diskutere potentialer og udfordringer ved at bruge den nye teknologi.

I korte træk er anbefalingerne følgende:

  • * Formuler fælles retning og rammer for brug af generativ AI
  • * Brug løsninger, som overholder gældende GDPR-regler
  • * Understøt dialog og erfaringsudveksling blandt det pædagogiske personale om teknologiens muligheder og begrænsninger
  • * Prioriter udvikling af det pædagogiske personales viden, færdigheder og didaktiske kompetencer
  • * Anvend kun AI, når det giver faglig, didaktisk og pædagogisk mening
  • * Tal med eleverne om, hvordan, hvornår, og med hvilket formål de kan bruge generativ AI i de enkelte fag
  • * Fortæl forældrene om skolens tilgang til generativ AI.

Rapporten med anbefalingerne kan downloades her.