Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Blev 41 flade elbiler afhentet i snestormen på E45? Hverken politiet eller vejhjælpsfirmaer kan bekræfte tallet

Faktatjek 10. jan 2024  -  4 min læsetid
This describes the image
I sidste uge ramte en snestorm og efterlod flere bilister i deres biler i mange timer på E45 mellem Aarhus og Randers. I et viralt facebookopslag påstås det, at elbilsejere havde store problemer med at holde strøm på bilen og måtte derfor bugseres væk. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
  • 41 elbiler løb tør for strøm og måtte afhentes af ladbiler efter den massive kødannelse på E45 i snestormen i sidste uge

  • Sådan lyder en af påstandene i et meget populært opslag på Facebook, som har fået over 25.000 delinger, og hvor flere brugere har spurgt TjekDet, om det kan passe.

  • Hverken politi eller vejhjælpsfirmaer har over for TjekDet kunnet bekræfte tallet, og det har ikke været muligt at komme i kontakt med personen bag opslaget og spørge ind til dokumentationen.

41 batteribiler skulle hentes af ladvogne efter køen ved Randers, står der i et viralt opslag på facebook med henvisning til bilkøen fra onsdag til torsdag, hvor nogle bilister var fanget i snestormen i op mod et døgn.

En ulykke på E45 onsdag eftermiddag den 3. januar sammenholdt med snestormen skabte nemlig en kø på 30 kilometer på motorvejen mellem Randers og Aarhus.

Og her var mange bilister altså tvunget til at tilbringe natten i tændte biler for at holde varmen i det ekstreme vejr.

Men angiveligt var der særligt en biltype, som oplevede større problemer end andre med at holde bilerne tændt.

Ifølge et opslag med over 25.000 delinger på Facebook måtte 41 elbiler nemlig bugseres væk fra strækningen efterfølgende. Til sammenligning fik fem diesel- og benzinbiler, der var løbet tør for brændstof, fyldt tanken op fra dunke, som politiet og redningsarbejdere medbragte. 

Personen bag opslaget skriver ikke, hvor oplysningerne stammer fra, men påpeger, at det er fortrolige oplysninger, som han selv har verificeret.

Det er trods flere forsøg ikke lykkedes TjekDet at komme i kontakt med personen bag opslaget og få ham til at uddybe, hvorfra han har oplysningerne. Vi har desuden forsøgt at få tallene verificeret hos relevante instanser, men det har ikke været muligt.

This describes the image
I et viralt facebookopslag med flere 25.000 delinger kan man læse, at sidste uges snestorm medførte, at 41 elbiler angiveligt blev kørt væk fra motorvej E45 på en ladbil, mens fem diesel- og benzinbiler, der var løbet tør for brændstof, fik fyldt tanken op fra dunke, som politiet og redningsarbejdere medbragte. TjekDet har dog ikke kunnet verificere oplysningerne i opslaget. Foto: Skærmbillede fra Facebook

I kontakt med autohjælp og politi

Det er svært at finde et præcist tal på, hvor mange elbiler, der løb tør for strøm under snestormen på E45.

TjekDet har været i kontakt med blandt andre Beredskabsstyrelsen og Beredskab og Sikkerhed Randers, som begge henviser til Østjyllands Politi og vejhjælpsfirmaerne.

Østjyllands Politi oplyser til TjekDet, at de på nuværende tidspunkt ikke har et tal på, hvor mange biler - uanset biltype - der blev slæbt væk fra den kilometerlange kø.

Falck skriver, at de ikke kan genkende det billede, der beskrives på Facebook. De oplyser, at de onsdag aften den 3. januar hentede 13 biler på strækningen mellem Randers og Aarhus, hvoraf kun én var en elbil. Her er der altså langt op til de 41, biler, som opslaget omtaler. Falck har dog ikke tal på, hvor mange biler de hentede senere på natten og den følgende morgen, hvor den lange slange af biler efterhånden blev opløst

Hvorvidt de 13 biler blev kørt væk, fordi de var løbet tør for strøm eller brændstof, eller fordi de var kørt galt, har Falck ikke registreret.  Men de oplyser i et mailsvar, at begge muligheder sandsynligvis var i spil, og at flere af bilerne også var forladte.

Det har ikke været muligt at få præcise tal fra de øvrige vejhjælpsfirmaer, som TjekDet har kontaktet.

Dem har vi kontaktet

Østjyllands Politi

 

Falck

 

SOS Dansk Autohjælp

 

Autohjælpen.dk

 

Vejdirektoratet

 

Beredskabsstyrelsen

 

Beredskab og Sikkerhed Randers

 

Østjyllands Brandvæsen
 

Folk fra køen har svært ved at genkende antallet

I den nyoprettede facebook-gruppe “Os i sneen på E45 - Mellem Århus og Randers” med over 2000 medlemmer kan man se flere videoer fra strækningen fra køen, før og efter den igen blev farbar.

På videoerne, som selvfølgelig ikke tegner det fulde billede, kan man se enkelte biler holde i vejkanten - flere kørt fast i snedriver. Men om bilerne kører på el- eller brændstof, og hvorvidt de er løbet tør for selvsamme, er ikke til at sige.

TjekDet har også lagt det virale facebookopslag ud i selvsamme facebookgruppe og spurgt, om folk kan genkende oplysningerne i opslaget.

“Jeg kørte fra køen som nok en af de sidste. Der holdt flere biler parkeret på vejen, men jeg mindes ikke at have set en eneste elbil,” svarer et medlem af gruppen.

“Jeg havde en person i min bil, fordi hun ikke havde strøm nok. Den var på 50 (procent), da hun kom i kø ca 15. 30, og kl. 4 om morgen var den nede på ca. 10 (procent), og så kom hun over og fik varme min bil,” skriver en anden.

En tredje bilist i køen beretter, at han så omkring to-tre elbiler og samme antal fossile biler holde efterladt.


 


Kan holde strøm i halvandet døgn

Tilbage står spørgsmålet så, om man helst vil sidde i en benzin- eller dieselbil eller en elbil, hvis man havner i en lang bilkø i en snestorm og skal holde varmen i mange timer. 

Ifølge Erik Schaltz, der er lektor ved AAU Energi på Aalborg Universitet, er der ikke noget, der taler for, at en elbil er dårligere stillet end en benzin- eller dieselbil i en lang bilkø. Dog er det svært at sammenligne elbiler med benzin- og dieselbiler én til én.

Der er nemlig forskel på, om man sammenligner en elbil med en lille batteripakke med en stor benzin- eller dieselbil med en stor benzintank, forklarer han.

“Vi kan lave en overslagsberegning. Hvis man tager en elbil med en af de store batteripakker på 100 kilowatt-timer og antager, at bilens varmeapparat bruger 2,5 kilowatt, så vil batteriet kunne holde cirka 40 timer, hvis det er fuldt opladt.”

Derudover påpeger han, at benzin- og dieselbiler lige så vel som elbiler kan løbe tør for energi. 

“Hvis der er ganske få procent strøm tilbage på elbilens batteri, er det klart, man får et problem, hvis man bliver fanget i en bilkø på op til 24 timer. Men det samme gælder jo for benzin- og dieselbilen, hvis der ikke er meget brændstof tilbage i tanken.”

Erik Schaltz tilføjer, at benzin- og dieselbiler dog er mere fleksible i forhold til at få hjælp, hvis uheldet skulle være ude. For selvom flere autohjælpsudbydere i dag kan køre ud med en mobil ladestander til elbilsejere, kan man som benzin- eller dieselbilsejer selv have en ekstra benzindunk med og er ikke lige så afhængig af at få autohjælp.

Hvis du kan lide vores artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her.

Opdateret 15. jan 2024