Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Nordisk Film Biografer igen-igen inddraget i fupkonkurrence

Faktatjek 18. maj 2020  -  4 min læsetid
This describes the image

Ligesom store dele af samfundet har også danske biografer været lukket siden starten af marts.

Og hvis du ser frem til igen at kunne tilbringe en aften foran lærredet, når biograferne efter planen kan slå dørene op 8. juni, så har du måske ladet dig friste af et gedigent tilbud, der florerer på Facebook.

Lige nu kan du nemlig vinde et tilbud, hvor du "sparer hele 90 procent" på et gavekort på 2 biografbilletter med popcorn og sodavand, som kan anvendes i alle landets biografer. Det påstår i hvert fald et opslag, som angiveligt er udsendt af Nordisk Film Biografer.

Artiklen fortsætter under billedet

Er du blandt de 300 første til at takke ja til opslaget, får du 90 procent rabat på to biografbilletter med popcorn og sodavand, påstår fupside på Facebook.

Det eneste, du skal gøre for at få fingrene i tilbuddet, er at skrive "Ja tak" i kommentarfeltet, fremgår det af opslaget. Så vil Nordisk Film Biografer kontakte de 300 hurtigste for at sende dem tilbuddet.

I kommentarfeltet kan man se, at mange brugere allerede har tilkendegivet, at de godt kunne tænke sig at få fingrene i rabatten. Enkelte andre forsøger at gøre opmærksom på, at opslaget er fup.

Og fup er lige, hvad det er. Det bekræfter Michael Sørensen, der er Head of Marketing & Film ved Nordisk Film.

Overfor TjekDet har han tidligere kaldt de mange falske konkurrencer, der bruger Nordisk Film Biografers navn og logo for "vildt frustrerende" og "utrolig svært at dæmme op for".

"Vi gør alt, hvad vi kan for at sætte en stopper for disse svindelnumre, og vi opfordrer vores gæster til at slette falske beskeder og undgå at klikke på nogen links," skrev Michael Sørensen i en mail til TjekDet tidligere på året.

Bagmændene har endda ikke til sinds at give op så let. Så snart deres opslag bliver fjernet af Facebook, dukker de op i nye forklædninger næste dage. Teksterne varierer en smule, men det billede, der følger opslagene, ændres.

Artiklen fortsætter under billedet

 

 

 

 

I kommentarfeltet forsøger enkelte brugere at gøre opmærksom på, at konkurrencen er fup.

Svindel efter samme fremgangsmåde

Nordisk Film Biografer er gang gang blevet misbrugt i falske konkurrencer på Facebook. Det samme gør sig gældende for flere danske butikskæder.

Fælles for fupkonkurrencerne er, at bagmændenes fremgangsmåde er stort set den samme hver gang. Der oprettes en falsk facebookside i en kendt virksomheds navn, og på siden laves et opslag, der udlodder præmier.

Dem kan man vinde, hvis man skriver noget i opslagets kommentarfelt, og så vil de heldige vindere normalt blive kontaktet direkte i en privat besked på Facebook. Det samme lader til at være fremgangsmåden denne gang.

Artiklen fortsætter under billedet

 

 

 

 

Bagmændene gør, hvad de kan for at komme i kontakt med de facebookbrugere, der har kommenteret konkurrencen.

Men derfra kan det gå rigtig galt.

TjekDet har tidligere fortalt, hvordan en vinder af en falsk Nordisk Film-konkurrence blev bedt om at betale et lille beløb for forsendelse af præmien. Da hun forsøgte at indtaste sine kortoplysninger, var der en fejl på siden, og pludselig var facebookopslaget væk, mens der var radiotavshed hos svindlerne. Heldigvis nåede kvinden at spærre sit kort, inden hendes konto blev lænset.

Og der er lignende eksempler, hvor intetanende danskere pludselig står med en tom konto, efter de har betalt et lille beløb i forsendelse til det, der viste sig at være svindel.

Artiklen fortsætter under billedet

 

 

 

 

Den samme konkurrence med en lidt anden tekst og billede, men den har samme budskab. Bagmændene giver ikke så let op. Så snart Facebook sletter et af deres opslag med den falske konkurrence, dukker der nye opslag op. (Foto: Skærmbillede fra Facebook)

Flere tegn på fup

Der er flere ting, der afslører, at fupkonkurrencen ikke er lavet af Nordisk Film Biografer.

Blandt andet er facebooksiden, hvor konkurrencen er slået op, ikke udstyret med Facebooks blå verificeringsbadge – et lille blåt flueben ud for virksomhedens navn. Det er til gengæld Nordisk Film Biografers rigtige side.

Med verificeringsbadget bekræfter Facebook, at facebooksiden rent faktisk tilhører den person eller virksomhed, som den giver sig ud for. Det er dog ikke alle facebooksider, der får det blå v-tegn – heller ikke selvom de er ægte og opfylder Facebooks regler.

Nordisk Film Biografer benytter desuden et rødt logo på Facebook. Det sorte logo, som den falske side bruger, er derimod taget fra Nordisk Film.

Artiklen fortsætter under billedet.

Nordisk Film Biografers rigtige facebookside (til højre) bruger et rødt logo og er desuden udstyret med Facebooks blå verificeringsbadge. Den falske side (til venstre) bruger Nordisk Films sorte logo og har ikke fået det blå flueben af Facebook.

Ser man på facebooksiden, hvor opslaget med konkurrencen er lavet, kan man i højre side af skærmen se, at siden er oprettet den 15. maj i år, og dermed blot et par dage inden opslaget med konkurrencen. Man kan også se, at kun 39 personer synes godt om siden.

Til sammenligning er Nordisk Film Biografers rigtige facebookside oprettet i 2011 og har mere en 220.000 følgere.

Hvis du allerede har kommenteret fupkonkurrencen med et "ja tak", kan du måske slippe for at høre fra bagmændene, hvis du sletter din kommentar.

Er du allerede kommet til at udlevere dine kontooplysninger til svindlerne, så bør du omgående kontakte din bank eller spærre dit kort i netbanken.

 

 

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler.

 

 

 

 

ARTIKLEN ER OPDATERET DEN 20. MAJ 2020: Efter udgivelsen af denne artiklen forsvandt opslaget med den falske artikel. Men efterfølgende dukkede der nye op. Artiklen her er opdateret med eksempel på et af de nye opslag.

 

 

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet

Opdateret 20. dec 2023

Vil du vide mere?