Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

15. jun 2020 -
5 min læsetid
This describes the image

"Du skal være hurtig på tasterne for at være en af de heldige."

Sådan lyder det i et opslag på facebooksiden Disney Danmark, som udlover 200 gratis konti af Disneys kommende streamingtjeneste Disney+.

Streamingtjenesten udkommer ellers først officielt i september, men nu kan heldige og hurtige facebookbrugere altså helt ekstraordinært få fingrene i en konto i en måned, står der i facebookopslaget.

Og det er ret så nemt. Man skal blot skrive ‘Intro’ i kommentarsporet til opslaget, og så vil folkene bag opslaget kontakte de udvalgte vindere privat med et link til præmien.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan ser det falske facebookopslag ud, som udlodder en måneds gratis forbrug af Disney+ til 200 "heldige" vindere. (Foto: Screenshot fra Facebook)

Men du gør klogt i at holde dig fra at deltage i konkurrencen. Den har nemlig intet med Disney at gøre, oplyser Aurora Stark, der er Head of Corporate Communications i Walt Disney Company Nordic.

"Siden er ikke en officiel Disney-side," skriver hun i en mail til TjekDet.

Tyder på kreditkortsvindel

Det er langtfra første gang, at svindlere forsøger at narre facebookbrugere til at deltage i en falsk konkurrence.

Tidligere har fupmagere blandt andet udgivet sig for at være fra kino.dk, Smartbox, Bilka og Elgiganten, og hver gang er det med lovning om, at facebookbrugere nemt og hurtigt kan vinde præmier fra den pågældende virksomhed.

Nogle gange er det ved at tagge en ven eller kæreste i kommentarfeltet, andre gange skal man blot like facebookopslaget, og i visse tilfælde skal man – som i Disney-svindelnummeret – skrive et givent ord i kommentarfeltet for at komme i betragtning til præmien.

Artiklen fortsætter under billedet.

Adskillige facebookbrugere skriver 'Intro' i opslagets kommentarspor i håb om at være blandt de 200 heldige, der angiveligt vinder en måneds forbrug af Disney+. (Foto: Screenshot på Facebook)

Men det kan blive en bekostelig affære.

TjekDet har tidligere beskrevet, hvordan svindlere, der udgav sig for at repræsentere Nordisk Film, var lige ved at snyde en af vores læsere i en falsk konkurrence.

Hun skulle blot skrive ‘tillykke’ i kommentarfeltet for at deltage i konkurrencen, og få dage senere tikkede en besked ind i hendes facebookindbakke.

"I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter – og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo. Der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud."

Ifølge læseren er det her, det går helt galt. Hendes kort virker angiveligt ikke.

"Jeg indtastede mine kortoplysninger, men fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke."

Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som vores læser og hendes kæreste indtastede.

"Jeg skrev så tilbage i beskeden på Messenger, at betalingen ikke fungerede, og om jeg kunne betale på en anden måde. Da der ikke var kommet noget svar dagen efter, opdagede jeg, at både opslaget og facebooksiden var væk, hvorefter jeg så kontaktede min bank og fik spærret mit og min kærestes kort."

Ifølge læseren var der heldigvis ikke hævet nogle penge endnu.

Flere ting afslører Disney-fup

Der er flere ting at være opmærksom på, hvis du vil undgå at falde i fælden hos svindlere, og flere af disse gør sig også gældende i Disney-konkurrencen.

For det første kan man se efter, om Facebook har givet siden et såkaldt verifikationsbadge. Det vil fremgå lige efter sidens navn og betyder, at den virksomhed, siden udgiver sig for at repræsentere, rent faktisk har oprettet siden.

Og det tager ikke mange sekunder at opdage, at Disney Danmark-siden ikke har et verifikationsbadge, mens det til gengæld er tilfældet for Disneys officielle facebookside.

Artiklen fortsætter under billedet.

Disneys rigtige facebookside (til venstre) har et blåt verifikationstegn, men det har den falske side ikke. (Foto: Screenshot fra Facebook)

En anden advarselslampe er, at Disney Danmark-siden blot har 10 følgere. Det er naturligvis alarmerende få følgere for et så stort brand, og Disneys rigtige facebookside har da også mere end 52 millioner følgere.

Den falske side blev desuden oprettet så sent som 4. juni i år, mens den rigtige Disney-side har en del flere år bag sig. Den blev oprettet 6. februar 2012.

Netop den oplysning er altid værd at holde øje med. Falske kopier af andre virksomheders facebookside er som regel oprettet kort tid før – typisk samme dag – som opslaget med en fupkonkurrence er slået op.

Har du meldt dig på banen som deltager i fupkonkurrencen, kan du måske nå at tage flugten, hvis du sletter din kommentar og delingen af opslaget.

Og er du allerede kommet til at udlevere dine kontooplysninger til svindlerne, så bør du omgående kontakte din bank eller spærre dit kort i netbanken.

Vil du også advares mod fup og spam på Facebook? Så følg vores facebookside Viralspiralen.

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler.

Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet
Opdateret 12. aug 2020

Vil du vide mere?