Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Tusindvis af danskere er udelukket fra at få nyheder på Google

Indsigt 5. dec 2024  -  7 min læsetid
Tjekdet
Foto: Nathalie Damgaard Frisch (grafik)
  • Google har sat gang i et eksperiment, hvor søgemaskinen holder nyhedsmedier skjult for én procent af brugerne i Danmark og otte andre lande

  • Tusindvis af danskere kan derfor ikke søge nyhedsartikler frem via Google

  • Eksperimentet har mødt heftig kritik og bliver kaldt et demokratisk problem

  • Google forsvarer sig med, at eksperimentet skal indhente data, som medierne selv har efterlyst, men det afviser to interesseorganisationer over for TjekDet 

Har nogen af dine bekendte beklaget sig over, at der er noget galt med deres googlesøgninger? Du har måske selv forsøgt igen og igen at søge en nyhedsartikel frem, men uden held. 

Så er enten du eller din bekendte ramt af et eksperiment, som Google søsatte den 13. november 2024, hvor indhold fra europæiske medier holdes skjult for én procent af deres brugere i Danmark og otte andre europæiske lande.

Google offentliggør ikke tal for, hvor mange danskere, der bruger søgemaskinen. Men da Google sidder på 92 procent af markedet for søgemaskiner, er der tale om mange tusinde danskere, som nu er udelukket fra at få nyheder i deres søgning på Google.

Ifølge Google er denne ene procent af brugerne tilfældigt udvalgt, og pointen med forsøget er at indsamle mere konkret og objektiv data om værdien af mediernes nyhedsindhold for Google. Sådan lyder forklaringen i hvert fald fra Dimitra Letsa, Googles chef for nyheder og partnerskaber i Norden, til TjekDet.

Google har ikke sat en slutdato på forsøget, og de oplyser til TjekDet, at det skyldes, at de endnu ikke selv kender til tidshorisonten. Det afhænger nemlig af, hvornår de har indsamlet nok data. Og når forsøget engang slutter, vender alt tilbage til normalen for alle brugere.

Men eksperimentet har mødt heftig kritik. Særligt brancheorganisationen Danske Medier og DPCMO, der er de danske pressepublikationers kollektive forvaltningsorganisation, har givet deres utilfredshed til kende, og den 4. december havde de såkaldt foretræde i Folketingets kulturudvalg, hvor de kunne uddybe deres kritik.

Tydelige forskelle

Hvis du er en af de udvalgte, vil du være udelukket fra at se indhold fra langt de fleste, større nyhedsmedier i Danmark, som for eksempel Politiken, Berlingske eller TV2. 

Måske har du fået enkelte nyhedsartikler frem i din googlesøgning. Men det vil være fra meget få medier, og flere af dem helt ukendte. 

Det er nemlig ikke alle nyhedsmedier, der holdes skjult. Google oplyser til TjekDet, at udvælgelsen omfatter de danske medier, der er defineret som presseudgivere under EU's ophavsretsdirektiv.

Søgeresultaterne hos den ene procent viser tydeligt, at langt de fleste medier, du kender, er defineret sådan. 

På TjekDet har vi selv kunnet teste det af, fordi en medarbejder fra TjekDets redaktion er blandt de udvalgte i Googles eksperiment.

Som det første vil vi forsøge at finde nogle nyheder om klimaaktivisterne, der kastede maling på et maleri på Statens Museum for Kunst. Jeg er ikke selv omfattet af eksperimentet, så jeg prøver at taste søgeordene “Aktivister maling” på google.dk. Her ligger en artikel fra TV2 øverst om hændelsen. Lige under er der nyheder fra blandt andre BT, TV2 Kosmopol, Politiken og FrederiksbergLiv. TjekDets egen historie om aktivisterne kommer også frem.

Da vores medarbejder, som er omfattet af forsøget, taster samme søgeord, ser det anderledes ud. 

TV2 Kosmopols artikler om hændelsen er der stadig, men alle andre medier er væk. I stedet bliver vores medarbejder præsenteret for links til et facebookopslag om aktivisternes handling fra et regionsrådsmedlem i Region Hovedstaden samt en nyhed fra presse-foto.dk.

Vi forsøger os med en anden aktuel historie. Tirsdag kunne Berlingske Media fortælle, at de er blevet opkøbt af det norske medieselskab Amedia.

Da jeg skriver “Berlingske solgt” i søgefeltet, vælter det frem med nyheder om salget. TV2, DR, Avisen.dk, Børsen, Journalisten, Politiken, MediaWatch og Ekstra Bladet er alle på første side. 

Igen ser det helt anderledes ud, da vores medarbejder laver præcis samme søgning. Der er en artikel om det på dr.dk, men ellers må hun nøjes med et link til et afsnit af Berlingskes egen podcast ‘Pilestræde’ om salget på hjemmesiden iVoox.com, og et link til MSN.com, som ikke selv producerer nyheder, men er en portal for andre mediers historier. Lige under det er der dog også et link til en nyhed på juicynet.dk.  

Ikke helt afskåret

Skulle man være en del af den ene procent i Googles eksperiment, er man dog ikke helt blokeret fra at følge med i nyhedsbilledet. 

Vi finder som nævnt enkelte undtagelser i googlesøgningerne i form af dr.dk og TV2 Kosmopol. Google kan over for TjekDet ikke sige med sikkerhed, hvorfor nyheder fra TV2 Kosmopol ikke er skjult. Det er nemlig ikke muligt for vores medarbejder at søge TV2’s andre regionskanaler frem, selvom deres navn er eneste ord i søgefeltet. 

Ifølge Google dukker DR op, fordi de ikke er angivet som presseudgivere under EU's ophavsretsdirektiv. Det vækker dog undren hos DR, da TjekDet forsøger at få det bekræftet. 

DR oplyser i en mail til TjekDet, at de er omfattet af beskyttelsen i ophavsretslovens paragraf 69 a som udgiver af pressepublikationer ved publicering af artikler på internettet. 

“DR er også medlem af DPCMO, der forvalter denne rettighed. Derudover er vi ikke klar over, hvad det er for en liste Google henviser til,” skriver de videre i mailen.

Udover undtagelserne DR og TV2 Kosmopol dukker der i flere tilfælde også nyhedsportaler som eksempelvis MSN op, der samler forskellige mediers artikler.

Man kan også tilgå mediernes hjemmesider, hvis man selv indtaster mediets hjemmeside i stedet for at søge efter det på google.dk. For eksempel kan man læse Politikens artikler ved at skrive www.politiken.dk i adressebjælken øverst, men søger man efter Politiken på Google, så kommer mediets hjemmeside ikke frem. 

Der kommer heller ikke specifikke artikler frem fra Politiken, selvom man i søgefeltet tilføjer overskriften fra en artikel. 

Og sådan gælder det for alle medier, der er hører under EU's ophavsretsdirektiv, hvilket er stort set alle, du kender. 

Null

Gælder ikke for evigt

Google mener ikke selv, at de "blokerer” for nyheder, som det er blevet påstået i debatten. Når testen slutter, vises nyhedsresultater som før,” siger Dimitra Letsa til TjekDet. Hun kan dog ikke fortælle, hvornår det sker. Ifølge Dimetra Letsa vil det ske når Google har har tilstrækkelig og stabiliseret data, “efterhånden som brugerne tilpasser sig det nye miljø.”

Dimitra Letsa forklarer, at man også fortsat kan tilgå artikler via links på sociale medier. 

Hun foreslår derudover, at man benytter sig af andre søgemaskiner end Google.

Det er dog naturligt, hvis du ikke har erfaring med - eller ligefrem kendskab til - andre søgemaskiner som eksempelvis Bing, Yahoo og DuckDuckGo. Som nævnt tidligere sidder Google på 92 procent af det danske søgemarked på tværs af alle platforme - og 97 procent via smartphones alene.

Handler ikke om trafiktal

I rapporten Danskernes brug af nyhedsmedier 2024 fremgår det, at 29 procent bruger en søgemaskine som Google til at finde de nyhedshistorier, de har set på nettet den seneste uge. Og eftersom at Google mere eller mindre har monopol på søgemaskinemarkedet, er det altså mere end hver fjerde dansker, der bruger Google til at søge efter nyheder. 

“Jeg anser det som et demokratiske problem, når en virksomhed med så dominerende en position kan blokere borgernes adgang til nyheder – endda uden at borgerne ved at de bliver udsat for et forsøg,” siger Dicle Duran Nielsen, administrerende direktør hos Danske Medier, til TjekDet. 

Hos DPCMO, som står for at forhandle aftaler med Google på vegne af medierne i Danmark, vækker det også kritik. Og forbavselse.

“I mine godt 20 år i mediebranchen har jeg ikke hørt om værdiansættelsesanalyser, hvor det var nødvendigt at fratage brugere af en tjeneste adgang til indhold i en testperiode,” siger Karen Rønde, direktør i DPCMO, til TjekDet.

Tjekdet
Danske Mediers administrerende direktør, Dicle Duran Nielsen, har været meget kritisk over for Googles eksperiment, hvor én procent af brugerne i en periode ikke vil få nyhedsindhold vist i deres googlesøgninger. Foto: Jette Schrum

Hos Google ser man dog ikke forsøget som et demokratisk problem. Og Dimitra Letsa er ikke bekymret for, at de udvalgte forsøgspersoner bliver afskåret fra nyhedsbilledet. I kritikken af Googles forsøg savner hun desuden perspektiv i forhold til konsekvenserne for dansker medier.

Ifølge Reuters Institute kommer kun 15 procent af de danske mediers trafik fra Google og andre søgemaskiner samt portaler, der samler nyhedsindhold. Det betyder, at vi taler om en potentiel påvirkning på omkring 0,15 % af trafikken i en begrænset periode,” siger Dimitra Letsa til TjekDet.

Men det er uvæsentligt, mener Dicle Duran Nielsen.

“Vores opråb handler ikke om trafiktab,” siger hun til TjekDet. 

Hvor kommer ønsket fra?

Ifølge Google er det medierne selv, der har efterspurgt de data, som vil komme ud af eksperimentet.

“Medierne har gentagne gange bedt os om mere konkret data om værdien af nyhedsindhold for Google. Derfor kører vi en tidsbegrænset test, der påvirker 1% af vores brugere, med det formål at opnå objektive data,” oplyser Dimitra Letsa til TjekDet og uddyber:

“Målet med testen er at indsamle pålidelige og håndgribelige data til at kvalificere diskussionerne for alle parter. Af samme grund kører testen, indtil vi har tilstrækkelige data.

Dicle Duran Nielsen afviser imidlertid, at Danske Medier har efterspurgt testen.

“Jeg går ud fra, at de har massive datamængder og ved præcis, hvad du og jeg søger og klikker på. Så det undrer mig, at de har behov for at blokere nogle brugere for at værdiansætte nyhedsindholdet,” siger hun til TjekDet. 

Google oplyser til TjekDet, at det blandt andet er DPCMO, der gentagne gange har efterlyst data om, hvilken værdi de danske nyhedsmediers indhold har for Google. Men Karen Rønde afviser over for TjekDet at have fremsat det ønske. 

“Det er en udokumenteret påstand. Jeg mener, Googles test er udtryk for en magtdemonstration, som bekræfter Googles dominans,” siger hun til TjekDet.

Karen Rønde kalder Googles metode til beregning af værdien af medieindhold en black box, fordi de ifølge hende insisterer på at bruge deres egen beregningsmetode og ikke deler deres data.

“Google skulle sammen med DPCMO lave en uafhængig analyse med et eksternt konsulenthus. Det ville være sædvanlig praksis i et ligeværdigt samarbejde, men det afviser Google,” siger Karen Rønde til TjekDet. 

Hun fortæller desuden, at Google ikke ønsker at dele dette forsøgs data med DPCMO. TjekDet har spurgt Google, om det er tilfældet, og de oplyser, at “man vil dele erfaringerne fra testen med relevante interessenter, herunder for eksempel DPCMO.”

Adspurgt hvad "erfaringer " betyder i dette tilfælde, svarer Google, at de ikke vil uddybe det endnu. 

Taler ind i større konflikt

Som sagen fremstår, er der altså nogle uenigheder mellem parterne. 

Ifølge Andrej Savin, professor MSO ved Institut for Business, Humaniora og Jura på CBS, taler det ind i en større konflikt mellem Google og medierne, der ikke kun handler om det aktuelle eksperiment. 

“Det handler helt overordnet om, at mediernes interesseorganisationer mener, at Google lukrerer på deres nyhedsindhold, og det ønsker de, at Google til at betale mere for. Derfor vil de selvfølgelig gerne have, at det ikke er Google selv, som undersøger mediernes værdi, men i stedet en uvildig part,” siger han til TjekDet. 

I Frankrig, som er et de udvalgte lande til eksperimentet, blev det allerede den 15. november sat på pause af Google, fordi handelsretten i Paris afgjorde, at der ikke må skjules nyhedsindhold. Eksperimentet foretages derfor nu i otte lande i stedet for ni.

DPCMO og Danske Medier forsøger i fælles front at få sat forsøget på pause i Danmark. 

Hvis du kan lide TjekDets artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her. Du kan også tilmelde dig TjekDet's gratis nyhedsbrev, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek - direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevet her.

ARTIKLEN ER OPDATERET | 05-12-2024 | KL. 16:32

Artiklen er opdateret med en kommentar fra DR. 

Opdateret 10. dec 2024