Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Nej, elbiler skal ikke holde 15 meters brandafstand til bygninger og andre biler

Faktatjek 26. okt 2021  -  4 min læsetid
This describes the image
Foto: Bilproducenter opfordrer ikke ejere af elbiler til at parkere 15 meter væk fra bygninger og andre biler, som det lyder i et populært opslag på sociale medier. Billedet stammer fra en bilbrand i Sverige. Andreas Hillergren/TT/Ritzau Scanpix
  • På grund af risiko for selvantændelse skal elbiler holde en sikkerhedsafstand på 15 meter til bygninger og biler, og flere rederier overvejer endda at nægte at fragte elbiler

  • Sådan lyder det i et opslag på sociale medier, der er blevet delt vidt og bredt

  • Men påstandene er skudt helt ved siden af

  • Hverken bilproducenter, rederier eller brancheorganisationer kan nikke genkendende til påstandene i opslaget

Elbiler er så brandfarlige, at producenterne er begyndt at opfordre til at parkere de elektriske biler minimum 15 meter væk fra både andre biler og bygninger. Flere rederier overvejer endda at nægte at tage de farlige elbiler med ombord.  

Sådan lyder det i hvert fald i et dansk opslag på blandt andet Facebook, der også indeholder billeder af en elbil af mærket BMW i3 i flammer. Opslaget har 111.000 visninger og er i skrivende stund delt 1.800 gange.

Men påstandene i opslaget har ikke rod i virkeligheden, viser TjekDets research.

Hverken Beredskabsstyrelsen, der står for at forebygge ulykker i Danmark, eller AutoBranchen Danmark, der er brancheorganisation for danske bilforhandlere, kender til advarsler om, at elbiler skal parkeres langt væk fra bygninger og biler på grund af brandfare.

Dog kan vi konstatere, at billedet er taget i den engelske by Chester. Her oplyser det lokale brandvæsen, at branden blev udløst af en “elektrisk fejl”. Men bilen var så udbrændt, at det ikke kunne slås fast, hvordan branden nøjagtigt opstod.

This describes the image
Foto: Et viralt opslag på Facebook hævder, at elbiler er så brandfarlige, at producenterne er begyndt at opfordre til at parkere de elektriske biler minimum 15 meter væk fra både andre biler og bygninger. Flere rederier overvejer endda at nægte at tage de farlige elbiler med ombord. Men brugeren bag opslaget har fået fakta galt i halsen. Skærmbillede fra Facebook

Advarsel stammer fra USA

Opfordringen om at parkere med sikkerhedsafstand lader til at stamme fra den amerikanske bilproducent General Motors, der blandt andet står bag bilmærker som Buick, Cadillac og Chevrolet.

Bilgiganten med hovedsæde i den amerikanske by Detroit har nemlig i august tilbagekaldt omkring 141.000 Chevrolet-elbiler af modellen Bolt, netop fordi der har været flere eksempler på, at biltypen er selvantændt på grund af fabrikationsfejl.

Og det har fået talsmanden for General Motors til at komme med en anbefaling til ejerne af en Chevrolet Bolt.

“Som en indsats for at reducere potentiel skade på bygninger og andre biler i nærheden i et sjældent tilfælde af en potentiel brand, anbefaler vi, at man parkerer på øverste etage eller på en etage uden tag og parkerer 50 fod (omtrent 15 meter, red.) eller mere væk fra andre biler.”

Men på billederne i facebookopslaget er der som bekendt ikke tale om en Chevrolet Bolt, men derimod en BMW i3.

Og ifølge BMW er det ikke nødvendigt at parkere sin BMW i3 med 15 meters afstand til biler og bygninger. De har nemlig ikke oplevet problemer med, at bilen bryder i brand af sig selv.

Brande i elbiler er vanskelige

Alt peger i retning af, at elbiler bryder sjældnere i brand end benzin- og dieselbiler, men selve branden i elbiler er vanskeligere at håndtere. Brande i biler med litium-ion-batterier kan opstå af sig selv, hvis batteriet påføres skade ved slag, stød, overophedning eller penetrering af batteriets membraner.

 

Brande i litium-ion-batterier er kendetegnet ved at udvikle sig hurtigt. Brandene kan vare i op til et døgn, hvis ikke batteriet køles effektivt ned. Kvælende slukningsmidler har vist sig ikke at være effektivt, da litium-ion-batterier brænder ved en selviltende proces. Desuden kan der opstå meget giftig røg.

 

Man håndterer brande i elbiler ved at holde varmen nede med direkte slukning og køling af batteriet. Alternativt kan man lade bilen brænde ud eller placere den i en elbilscontainer, hvor man kan køle den ned.

 

Kilde: Beredskabsstyrelsen

Elbiler tilladt på færger

I facebookopslaget stod der oprindeligt, at flere rederier nægter at have elbiler ombord på grund af brandfare. Det er sidenhen blevet rettet til, at rederierne “overvejer” at formene elbilerne adgang til færgerne.

Men Molslinjen og Scandlines, der er blandt de største rederier i Danmark, oplyser til TjekDet, at alle typer biler er velkomne ombord på deres færger. Ingen af rederierne har desuden særlige regler for, at elbiler skal holde med sikkerhedsafstand til andre biler.

Og branche- og arbejdsgiverorganisationen Danske Rederier kender heller ikke noget til, at flere rederier skulle overveje at nægte at fragte elbiler på diverse passagerskibe. 

De har på vegne af TjekDet spurgt flere danske rederiselskaber, om nogen af selskaberne ikke vil sejle med elbiler, men det er ikke tilfældet. I stedet er rederiernes fokus på at skabe den bedste sikkerhed på færgerne, hvis uheldet skulle være ude, oplyser Danske Rederier. 

Sjældent brand i elbiler

Tilbage står spørgsmålet om, hvorvidt elbiler oftere bryder i brand sammenlignet med andre biler. Og det korte svar er, at det er der ikke noget, der tyder på.

Ifølge tal fra Beredskabsstyrelsen var der i alt 1.358 bilbrande i Danmark i 2020. Det svarer til, at 0,05 procent af bilerne i Danmark brød i brand, skriver mediet MobilityWatch, der dækker den danske transportsektor.

Ud af de 1.358 bilbrande stod el- og hybridbiler for 10 af brandene, som blev udløst af forskellige årsager. I alt er der 15.514 elbiler på de danske veje, og det svarer til, at 0,06 procent af elbilerne brød i brand i 2020. Men der er et forbehold.

Hybridbiler, der kan køre på både strøm og fossile brændstoffer, er nemlig ikke inkluderet i det samlede antal elbiler, men de er derimod medregnet i antallet af brande i elbiler. Derfor er andelen af brande i el- og hybridbiler formodentlig lavere end 0,06 procent.

 

Vores nordiske naboer i Norge, der har en relativt stor andel elbiler i forhold til Danmark, har lavet en lignende opgørelse. Den viser, at elbiler brænder sjældnere end biler, der kører på fossile brændstoffer. Opgørelsen er lavet af Direktoratet for samfundssikkerhed og beredskab (DSB) og viser, at elbiler brænder fem gange sjældnere end benzin- og dieselbiler.

TjekDet ville gerne have spurgt brugeren bag opslaget, hvorfra han ved, at flere rederier overvejer at nægte elbiler adgang på færger, og at elbiler angiveligt skal parkeres med en sikkerhedsafstand på 15 meter til andre biler og bygninger. Brugeren er efter flere henvendelser fra redaktionen ikke vendt tilbage.

Opdateret 26. okt 2021