Tusindvis af danskere deler facebookopslag: Kan en elbil ikke nå at blive en god klima-forretning?
-
Et batteri i en elbil skal køre i 20 år, før det er CO2-neutralt, men batteriet har kun en levetid på ti år, påstår populært opslag på Facebook
-
Men påstandene dumper et faktatjek
-
Elbiler opvejer for den ekstra mængde CO2, det koster at producere en elbil på grund af batteriet, langt hurtigere, og batterierne kan oftest holde længere end 10 år, siger forskere
Elbiler har endnu engang indtaget en plads på dagsordenen, efter den såkaldte elbilkommission den 7. september udgav rapporten Veje til grøn bilbeskatning. Rapporten lister en lang række forslag, der skal gøre det billigere at vælge en elbil frem for en benzin- eller dieseldrevet bil.
Samme dag, rapporten udkom, slog en bruger et opslag op på Facebook.
I opslaget kan man læse, at en elbil skal køre i 20 år, før besparelsen af CO2 er stor nok til at opveje den mængde af CO2, det koster at producere batteriet. Samtidig hævder opslaget, at samme batteri kun har en levetid på 10 år.
Opslaget er delt sammenlagt næsten 9.000 gange og er vist mere end en kvart million gange.
Men påstandene i opslaget klarer ikke et faktatjek.
Ifølge de tilgængelige tal vil det kun tage mellem fire og seks et halvt år, før en elbil har overhalet sit benzin- eller dieseldrevne sidestykke i klimakapløbet, forklarer forskere. Tallene kan dog variere en smule.
Elbiler klima-overhaler hurtigt benzin- og dieselbiler
Når en elbil ruller ud fra fabrikken, har den generelt kostet mere CO2 at producere end en konventionel bil. Det skyldes især, at det udleder store mængder CO2 at lave batterier til elbilerne.
Men at elbil skal køre i 20 år, før den har gjort op for den ekstra udledning under produktionen, er stærkt overdrevet.
Jakop Stoustrup, der er prodekan ved Det Tekniske Fakultet for IT og Design ved Aalborg Universitet, kalder påstanden “direkte i modstrid med alle estimater fra anerkendte forskningsrapporter."
Han siger derimod, at en elbil kun skal køre et sted mellem 30-50.000 kilometer, før den bliver grønnere end dens fossildrevne pendant.
Omtrent det samme siger Poul Norby, professor ved Institut for Energikonvertering og -lagring på DTU, og henviser til en rapport fra Klimarådet fra 2018, der netop undersøger, hvor klimavenlige elbiler er sammenlignet med benzin- og dieselbiler.
Langt fra 20 år
I gennemsnit kørte en dansk personbil 20,7 kilometer om dagen i 2019.
Tager man udgangspunkt i det tal og sammenholder med de 30.000 kilometer, der er forskernes mest optimistiske bud, tager det knap fire år, før en elbil bliver mere klimavenlig end en tilsvarende diesel- eller benzinbil. Samme udregning på forskernes mest forsigtige bud på 50.000 kilometer giver lige over 6,5 år.
Forskerne understreger dog, at der er mange faktorer, der har indflydelse på, hvor hurtigt en elbil tjener sig selv ind klimamæssigt sammenlignet med konventionelle biler.
Tallene kan variere alt efter, hvilke biler man sammenligner, hvor i verden batteriet er produceret, og hvor meget af strømmen til bilernes batterier, der er grøn.
Ifølge fremskrivninger af den danske elproduktion bliver strømmen i stikkontakterne hele tiden grønnere, og det samme gælder produktionen af de CO2-tunge elbilsbatterier.
“Så om fem til ti år vil det være endnu kortere end 30.000-50.000 kilometer, før elbilen krydser grænsen og bliver mere CO2-venlig end andre biler,” siger Poul Norby.
Batterier bliver oftest ældre end 10 år
Man skal heller ikke nødvendigvis udskifte batteriet i sin elbil efter 10 års brug, som det påstås i facebookopslaget.
I dag er der eksempler på, at batterier til elbiler kan blive op mod dobbelt så gamle, som opslaget påstår, fortæller Jakob Stoustrup.
“Nu hvor man har flere års kørselserfaring med elbiler, ved man, at de kan holde noget længere end de ti år, som man tidligere estimerede. Der er offentliggjort brugerdata, især for et stort antal Tesla-biler, der tyder på, at batterierne kan holde op mod 10 år,” siger han.
Det er Poul Norby enig i.
“De fleste fabrikanter af elbiler giver 8 års garanti på batteriet eller på cirka 200.000 kilometers kørsel. Men batteriet holder længere end det. Der er elbiler, som har kørt op mod 500.000 kilometer på samme batteri,” forklarer han.
Batteriets levetid afhænger blandt andet af, hvor ofte batteriet op- og aflades - altså antallet af såkaldte ladecyklusser. Flere opladninger er lig med kortere levetid, forklarer Jakob Stoustrup.
“Hvis der er tale om køretøjer, der kører flere kilometer end gennemsnitligt, når man det pågældende antal ladecyklusser hurtigere, end man ellers ville gøre. Og så kan batteriet godt holde kortere end 10 år,” forklarer han.
Han fremhæver, at det eksempelvis kan være tilfældet for taxaer eller bilister, der dagligt pendler over store afstande.
Og skulle det være nødvendigt at udskifte batteriet efter ti år, betyder det samtidig, at batteriet allerede har kørt længere end de 50.000 kilometer, der i værste fald skal til, før elbilen har overhalet benzin- og dieselbiler i klimaregnskabet.
TjekDet har forsøgt at få en kommentar fra brugeren bag opslaget, men han er ikke vendt tilbage.