Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Falsk Wupti-firma er igen på spil med fupkonkurrence

31. aug 2020  -  5 min læsetid
This describes the image
Foto: Den falske side Wupti-Danmark lokker facebookbrugere til en fupkonkurrence, hvor man angiveligt kan vinde Sonos One-højtalere. Men det er ikke Wuptis egen konkurrence. (Foto: Uddrag af skærmbillede fra Facebook)
  • En falsk facebookside, der udgiver sig for at være Wupti, udlodder fire Sonos One-højtalere til "heldige" vindere

Vil du forkæle dig selv med god musik? 

Så har facebooksiden Wupti-Danmark en konkurrence til dig. De udlodder nemlig fire Sonos One-højtalere “for at sprede lidt glæde blandt folket”. 

Næsten 200 brugere har deltaget i konkurrencen, hvor det eneste, du skal gøre, er at kommentere opslaget. 

Og det lyder jo alt sammen meget nemt. 

Men konkurrencen har intet med den danske onlinebutik Wupti at gøre. Det er i stedet et fupnummer, der forsøger at lokke facebookbrugere i en fælde.
Det bekræfter Salling Group, som Wupti er en del af. 

"Det er ikke vores konkurrence. Der er tale om et af de tilfælde, hvor svindlere misbruger vores brands – noget, som både vi og vores kollegaer i branchen engang imellem oplever," siger Jacob Krogsgaard Nielsen, der er kommunikationskonsulent hos Salling Group.

Selskabet har nu anmeldt den falske konkurrence til Facebook. 

Artiklen forsætter efter billedet

Den falske facebookside Wupti-Danmark lokker brugere i fælden med fupkonkurrencen, hvor man kan vinde Sonos One-højtalere. (Foto: Uddrag af skærmbillede fra Facebook) 



Det er ikke første gang, at TjekDet skriver om en konkurrence på Facebook, der udgiver sig for at være fra Wupti. Faktisk skal vi kun tilbage til marts, hvor en lignende facebookside afholdte endnu en falsk konkurrence, hvor både en Sonos One-højtaler og tre iPhone 11 Pro var på højkant

Jacob Krogsgaard Nielsen anbefaler, at man klikker videre, hvis man ser en mistænkelig konkurrence fra Wupti.

"Er man som kunde det mindste i tvivl om en konkurrences validitet, kan man altid finde information om vores konkurrencer på vores hjemmeside eller facebookside," siger han. 

Tyder på kreditkortsvindel

Vinder man den såkaldte konkurrence hos Wupti-Danmark, vil man højest sandsynlig blive kontaktet over Facebooks chatfunktion Messenger med henblik på "at modtage præmien".   

Men her skal man være forsigtig med, hvad man svarer. 

I andre fupkonkurrencer fra kino.dk, Smartbox, Elgiganten, Bilka og Nordisk Film er brugerne for eksempel blevet kontaktet af - den falske - udbyder med beskeden om at have vundet. Brugeren skal blot lige opgive deres kortoplysninger for at betale portoen. 

Da TjekDet skrev om fupkonkurrencen fra Nordisk Film, fortalte en anonym vinder, at hun blev kontaktet på Messenger af den falske facebookside. Her blev hun ledt hen på en ny side, hvor hun skulle give sine kortoplysninger for at betale for porto.

Ifølge hende virkede den nye side troværdig, og Nordisk Films logo figurerede også på siden. Derfor blev hun ikke mistænksom, da det var svært at se, at det var en falsk side.

"Jeg indtastede mine kortoplysninger, men fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke,” fortalte hun til TjekDet.

At kreditkortene” ikke virker” er formentlig planen, da der alligevel har været mulighed for at gemme kortoplysningerne. Herefter skrev den anonyme vinder igen til svindlerne, som ikke svarede. 

“Da der ikke var kommet noget svar dagen efter, opdagede jeg, at både opslaget og facebooksiden var væk, hvorefter jeg så kontaktede min bank og fik spærret mit og min kærestes kort.”

Selvom der ikke var trukket penge på kortet, vil hun alligevel være påpasselig i fremtiden, når hun bliver bedt om at indtaste kortoplysninger.

Sådan undgår du at blive snydt

Ligesom i konkurrencen fra Nordisk Film kan det ofte være svært at tyde, hvornår en side er falsk, og hvornår den er god nok. 

TjekDet har ikke set, hvordan Wupti-Danmark får fat i kortoplysninger. Alligevel er der nogle generelle ting, man kan kigge på, hvis man ikke vil falde i fælden hos de mange fupkonkurrencer på sociale medier. 

Wupti-Danmarks facebookside mangler eksempelvis den blå verificeringsbadge - et lille, blåt flueben ud for navnet - som større virksomheder ofte har. Og en hurtig søgning på Facebook afslører da også, at den officielle facebookside for Wupti har fået det gyldne stempel.

Artiklen forsætter under billedet

Wuptis officielle facebookside har den blå verificeringsbadge. Bagden er et tegn på, at Facebook har verificeret enten en side eller profil som værende autentisk. (Foto: Skærmbillede fra Facebook)



Men der er også andre ting, man kan holde øje med. Bliver man på fupsiden Wupti-Danmark, kan man se, at siden kun har 16 likes, hvilket ikke synes af meget, når man tænker på virksomhedens størrelse. 

At siden kun har 16 likes, tyder også på, at den ikke har eksisteret længe. Går man ind under oplysningerne for Wupti-Danmark, kan man se, at siden blev oprettet så sent som den 29. august. 

Det er i øvrigt samme dag, som konkurrencen blev offentliggjort på facebooksiden.

Artiklen forsætter under billedet

Kigger man på falske Wupti-Danmarks facebookside, kan man under sideoplysninger se, at siden er oprettet samme dag som konkurrencen. (Foto: Skærmbillede fra Facebook) 



Kigger man til gengæld på den rigtige facebookside for Wupti, er oplysningerne mere troværdige. Udover at de har den blå verificeringsbadge har de også 21.000 likes og har eksisteret siden 2009.

At den falske Wupti-side ikke har eksisteret længe, kan man også se ved at kigge på sidens andre opslag. Der er nemlig kun ét eneste - konkurrencen om fire Sonos One-højtalere.

Når TjekDet tidligere har skrevet om Wupti-Danmarks fupkonkurrencer, har det været fra en side, der ligner denne på en prik. Derfor tyder det på, at de samme bagmænd sletter siden efter konkurrencens udløb for så at oprette den måneder senere med endnu en konkurrence. 

Man kan også kigge på de små detaljer. 

Officielle facebooksider vil oftest være forsynet med både kontaktoplysninger, anmeldelser og mange billeder. 

Er man alligevel faldet i fælden, kan skynde sig at afmelde sig konkurrencen ved at fjerne sin kommentar eller blokere siden. Har man allerede givet sin kortoplysninger, bør man kontakte sin bank med det samme. 

Opdateret 31. aug 2020

Vil du vide mere?