Russisk propaganda er sluppet gennem Metas systemer på trods af sanktioner

Indsigt 23. jan 2025  -  4 min læsetid
Tjekdet
Mark Zuckerberg er stifter og direktør for Meta, der blandt andet ejer Facebook, Instagram og WhatsApp. Foto: Drew Angerer/AFP
  • Ifølge ny rapport er mere end 8.000 annoncer med russisk propaganda og desinformation blevet delt på Facebook i en periode, hvor firmaet, der står bag propagandaen, har været sanktioneret i EU, USA og Storbritannien

  • Det er samtidig et potentielt brud på EU-lovgivning, siger Christel Schaldemose (S), næstformand i Europa-Parlamentet, til TjekDet

  • Facebooks moderselskab, Meta, mener selv, at de har reduceret russisk propaganda på deres platform

Det er lykkedes en russisk virksomhed med forbindelser til Kreml at sprede desinformation og propaganda i mere end 8.000 politiske annoncer på Facebook, selvom de i perioden har været underlagt sanktioner i USA, EU og Storbritannien. Sanktionerne forbyder virksomheder at handle med gruppen. 

Det er konklusionen i en ny rapport, der er udarbejdet af det finske analysebureau CheckFirst i samarbejde med den London-baserede NGO Reset.tech og AI Forensics i Paris. Alle er firmaer, der arbejder med digital efterforskning.

Bag de 8.000 annoncer, der er blevet identificeret af AI Forensics i perioden august 2023 til oktober 2024, står den russiske virksomhed Social Design Agency (SDA), som har tætte bånd til Putins regering.

Annoncerne på Facebook fungerer på den måde, at de for almindelige brugere ligner opslag fra personer, virksomheder eller medier, men i virkeligheden er der tale om propaganda betalt af SDA.

Siden 2022 har SDA været med til at orkestrere den statsfinansierede russiske påvirkningskampagne Doppelgänger, hvor falske artikler, der efterligner layoutet fra store internationale medier, spredes for at understøtte pro-russiske narrativer.

Udover de 8.000 annoncer er rapporten baseret på et læk af mere end 3.000 dokumenter fra SDA, som i første omgang blev indsamlet af den tyske avis Süddeutsche Zeitung og det estiske medie Delfi og afdækket i september 2024. 

CheckFirst har i deres analyse fokuseret på 480 screenshots fra Facebooks annoncebibliotek, 624 dokumenter med strategiske planlægning, samt 452 satiretegninger, der er skabt af SDA selv til propagandaformål. 

Tjekdet
Christel Schaldemose (S), som er næstformand for Europa-Parlamentet, var chefforhandler, da lovgivningen Digital Services Act (DSA), der i dag regulerer det digitale område i EU, blev aftalt i 2023. Ifølge hende har Meta potentielt forbrudt sig på den. Foto: Henning Bagger/Henningbagger/Ritzau Scanpix

Bryder loven

Det vurderes i rapporten, at Facebook-annoncer med propaganda skabt af DSA på 15 måneder frem til oktober 2024 har genereret mere end 123.000 kliks og en indtægt for Meta på minimum 338.000 dollars - svarende til cirka 2,4 millioner kroner - alene i EU, hvor den russiske virksomhed har været sanktioneret siden juli 2023.  

“Det viser med al tydelighed Metas manglende evne til at håndhæve sikkerhedsforanstaltninger, og at det er muligt at udnytte deres platform til propaganda på bekostning af offentlighedens tillid,” udtaler Guillaume Kuster, administrerende direktør hos CheckFirst. 

“Det er stærkt kritisabelt, at nogle af de største medieplatforme tillader en sanktioneret russisk gruppe at udnytte deres platforme til at sprede desinformation”

Ifølge rapporten er det samtidig et brud med flere punkter i EU’s Digital Services Act (DSA), fordi Meta “konsekvent undlod at håndhæve retningslinjerne for indholdsmoderation” og ikke sikrede, at personerne bag annoncerne let kunne identificeres. 

Christel Schaldemose (S), næstformand for Europa-Parlamentet og chefforhandler, da DSA’en blev indført, er også kritisk efter at have læst rapporten. Ifølge hende viser den, at der potentielt er alvorlige problemer med brugen af digitale platforme til spredning af statsstøttet propaganda. 

“Det er stærkt kritisabelt, at nogle af de største medieplatforme tillader en sanktioneret russisk gruppe at udnytte deres platforme til at sprede desinformation. Det udgør en potentiel overtrædelse af EU’s DSA,” lyder det fra Christel Schaldemose i en mail til TjekDet.

Det er afgørende, mener hun, at DSA’en bliver håndhævet effektivt, og at EU indfører hårde sanktioner i tilfælde af overtrædelser.

“DSA'en giver os værktøjer, der gør det muligt for EU-Kommissionen at kræve, at sociale medier justerer deres algoritmer, hvis disse udgør risici for den offentlige diskurs, brugernes grundlæggende rettigheder eller mentale sundhed,” siger hun til TjekDet. 

Tidligere problemer med annoncer

Det er ikke nyt, at Meta har svært ved at holde styr på, hvad der bliver bragt af annoncer på Facebook, og hvem der står bag. TjekDet afdækkede i en længere artikelserie i 2024, hvordan tusindvis af åbenlyse svindelannoncer, der med kendte som blikfang er designet til at franarre danskere deres penge, ikke bliver fjernet fra Facebook.

I et skriftligt svar udtalte Martin Ruby, politisk chef for Meta i Norden, dengang til TjekDet, at Meta fjerner tusindvis af svindelannoncer fra deres platforme døgnet rundt, og selvom annoncerne kan se simple ud, er det en svær kamp, fordi “svindlerne er velorganiserede, bruger nye teknologier og er stærkt motiverede til konstant at prøve at snyde vores systemer.”

Han oplyste i samme omgang, at Meta benytter kunstig intelligens og machine learning til at detektere disse svindelannoncer, og det gør de ifølge ham med større succes end for bare et par år siden.

Tjekdet
I januar 2025 meddelte Metas direktør og stifter Mark Zuckerberg, at virksomheden vil forenkle deres indholdspolitikker og fjerne visse restriktioner på emner som immigration og køn, som ikke længere afspejler den brede offentlige diskurs. Desuden sagde han, at han stopper samarbejdet med eksterne faktatjekmedier i USA. Foto: Andrew Caballero-Reynolds/AFP

Meta: Vi tager misinformation alvorligt

Denne gang henviser Martin Ruby til Metas internationale presseafdeling for en kommentar til rapportens konklusioner.

TjekDet har spurgt Meta, hvad deres kommentar er til rapportens konklusioner, om de selv mener, at det er et brud på EU’s Digital Services Act, og om de kan be- eller afkræfte, at Meta har tjent omkring 338.000 dollars på den russiske gruppes annoncer. 

I en skriftligt udtalelse til TjekDet svarer Meta ikke på de konkrete spørgsmål. Meta skriver i stedet, at de “tager udfordringen med at bekæmpe misinformation alvorligt.” 

“Vi var den første techvirksomhed til at afsløre den russiske påvirkningsoperation Doppelgänger i 2022, og siden da har vi undersøgt og blokeret titusinder af aktiviteter fra dette netværk,” skriver de i deres svar til TjekDet. 

Med henvisning til deres Adversarial Threat Report fra august 2024 skriver Meta, at deres “vedvarende indsats har tvunget disse aktører til at ændre taktik”, og at det har reduceret aktiviteter relateret til Doppelgänger på Metas platforme markant.

I rapporten står der dog ikke andet om SDA end, at Meta har fjernet nogle brugere, der viste sig at have tilknytning til personer involveret i påvirkningskampagner fra blandt andre SDA. 

TjekDet har forsøgt at få en kommentar fra SDA, men de er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.   

CheckFirst har udgivet flere rapporter om russiske påvirkningskampagner. Blandt andet i foråret 2024, hvor TjekDet bidrog til en rapport om kampagnen Operation Overload, hvor det blev kortlagt, at russiske grupper bombardere medier verden over - heriblandt TjekDet - med falske historier om særligt migranter og krigen i Ukraine, der lignede artikler i velrenommerede medier. 

Du kan læse meget mere om vores afdækning af Operation Overload lige her

Hvis du kan lide vores artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her. Du kan også tilmelde dig TjekDet's gratis nyhedsbrev, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek - direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Bemærk: TjekDet er tredjepartsfaktatjekker på platformene Facebook og Instagram. Læs mere om, hvordan det fungerer her.

Opdateret 30. jan 2025