Hunde lukket inde i 85 graders varme?! Dyrebeskyttere overdriver høje temperaturer i biler
Først og fremmest: Det kan være fatalt at efterlade hunde i bilen i sommervarmen.
Men dyrebeskyttelsesorganisationen Dyreværnet mener at vide, at der kan blive helt op til 85 grader i en bil på en 22 grader varm dag - altså ikke engang en sommerdag.
Det hævder organisationen i hvert fald i et facebookopslag, der i skrivende stund delt mere end 2.500 gange, hvor de viser, at en udendørs temperaturstigning fra 14 til 22 grader mellem klokken 8.30 og 13.30 udløser en stigning fra 19 til 85 graders varme inde i din bil.
Flere facebookbrugere stiller i kommentarsporet spørgsmål til udregningerne og metoden bag. Og faktatjek viser da også, at Dyreværnet slet ikke kan dokumentere de voldsomme temperaturstigninger, de har med i deres eget opslag.
TjekDet har været i kontakt med presseansvarlig i Dyreværnet Signe Sehested Lund, der som dokumentation henviser til Svensk Kennel Klubs hjemmeside. Men her finder man helt andre temperaturer, der slet ikke kommer i nærheden af 85 grader.
Hun henviser også til en artikel fra TV 2. Men også i den finder man lavere temperaturer i biler på en sommerdag, end i Dyreværnets facebookopslag. Dog kan man i et skema i en nyere TV 2-artikel pudsigt nok se samme udvikling i temperaturer som Dyreværnet. Kilden til de tal er også Svensk Kennel Klub, skriver TV 2.
Tallene fremgår dog ikke af kennelklubbens hjemmeside, og de besvarer ikke TjekDets henvendelser. Men de har til gengæld samlet en række artikler om, hvor varmt der bliver i biler om sommeren. Artiklerne når dog alle frem til lavere temperaturer end Dyreværnet.
Forvirret?
Det er der ikke noget at sige til.
Men der er rent faktisk foretaget en del forskning på området, ligesom både den tyske forening af motorejere, ADAC, og den danske, FDM, har foretaget tests af sammenhængen mellem udetemperatur og temperaturen inde i en bil.
Et amerikansk forskningsstudie viser, at 80 procent af temperaturstigningen sker, i løbet af den første halve time bilen holder parkeret. Den maksimale temperatur, de måler inde i bilen, er 67 grader celsius. Og temperaturen inde i bilen er i gennemsnit 5 grader varmere end udenfor på en normal dag. Et andet stort studie viser, at når udetemperaturen nåede 30 grader, kunne temperaturen ind i bilen nå op på 67 grader.
Det er altså ikke i nærheden af forholdet mellem ude- og indetemperaturer, som Dyreværnet bringer til torvs. TjekDet har konsulteret Christian Bahl, der er seniorforsker, DTU Energi. Han fortæller, at der er flere faktorer i spil, når man skal finde ud af, hvor varm en bil kan blive en sommerdag:
"Eksempelvis er det selvfølgelig afhængigt af, hvor vi er på kloden. En bil i Kuwait skal nok kunne blive ekstremt varm, men 85 grader i Danmark lyder umiddelbart til den høje side," siger Christian Bahl.
Han understreger, at han ikke selv har udført eksperimenter på området, og at han derfor taler i generelle vendinger omkring opvarmning af for eksempel biler.
"Jeg vil antage, at hoveddelen af opvarmningen sker uafhængigt af bilens ydre farve, da den hovedsageligt sker inde i selve kabinen. På en sommerdag er der mange forskellige bølgelængder af varme, der kommer ind i bilen og bliver reflekteret på sæderne eller instrumentbrættet. Den reflekterede varme kan så ikke slippe ud igennem ruderne og vil føre til opvarmning," siger Christian Bahl.
Værst i sorte biler
Tyske ADAC kommer i en stor test, som FDM omtaler i deres medlemsblad Motor, frem til nogenlunde de samme temperaturer, som de amerikanske forskere.
Ligeledes kommer FDM i deres egen undersøgelse op på næsten 70 grader inde i bilen, men det var på en sommerdag, hvor temperaturen udenfor nåede 27,8 grader - altså væsentligt varmere end i eksemplet fra Dyreværnet.
Peter Sahl, teknisk konsulent hos FDM, forklarer til TjekDet, at en bil kan føles som en sauna, hvis den står i solen en varm sommerdag. Men flere forhold har betydning for, hvor varm din bil kan blive.
"Mørke farver suger varme til sig og holder på varmen, lyse farver gør det ikke ligeså meget. Det gælder, uanset om vi snakker farven på lakeringen eller indtrækket. Derudover vil lysindfaldet i bilen også have indflydelse på, hvor varm den bliver, altså hvor meget sol, der bager ind i kabinen. Nogle biler har for eksempel mere glas med et solfilter, der vil fungere som reflektor og dermed mindske opvarmningen af bilen," siger Peter Sahl.
Han understreger, at der naturligvis også kan være forskel på graderne i bilen alt efter, hvor man måler temperaturen.
Dødeligt for hunde
Selv om temperaturerne ikke når helt op på 85 gader, så er det farligt at efterlade hunde i varme biler. Hanne Knude Palshof, der er formand for Dyrlægeforeningens faggruppe Familiedyr fortæller i en mail til TjekDet, at særligt små hunde er udsatte:
"Da mindre dyr har en større kropsoverfalde end større dyr per kg legemsvægt, bliver de hurtigere dehydrerede og får kredsløbsproblemer og kan som følge heraf blive alvorligt syge. Det sker hvert eneste år, at hunde på grund af ophold i varme biler må aflives," skriver hun.
Hanne Knude Palshof er selv praktiserende dyrlæge ved Skibshus Dyreklinik i Odense, og de har faktisk også delt de samme tal som Dyreværnet.
Det er ikke ligetil at finde dokumentation for de tal, I har delt. Vil du fortælle, hvor I har dem fra?
"Jeg må desværre blive dig svar skyldig på, hvor det anvendte skema helt nøjagtigt kommer fra. Men et faktum er, at danske dyrlæger hvert eneste år oplever, at hunde lades tilbage i tillukkede biler, der hurtigt bliver alt for varme," svarer Hanne Knude Palshof.
TjekDet har kunnet finde de overdrevne tal på gamle hjemmesider, der ikke har været opdateret længe, ingen er vendt tilbage med dokumentation for dem.
Også Rigspolitiet har i 2016 lavet et facebookopslag, hvor der står, at en bil kan blive 80 til 90 grader varm på en dag, hvor der er 20 grader udenfor. TjekDet har bedt Rigspolitiet om dokumentation for opslaget, men det har de ikke kunnet finde.
TjekDet havde før skrevet, at Rigspolitiet ikke havde reageret på vores ønske om dokumentation. Det gjorde politiet imidlertid, efter at artiklen var udgivet. Men de kunne ikke finde dokumentation for deres facebookopslag.
Artiklen er produceret af Mandag Morgen for TjekDet