Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Opslag om europæisk forbud mod benzin- og dieselbiler misinformerer om udviklingen i resten af verden

Faktatjek 7. nov 2024  -  6 min læsetid
Tjekdet
I virale opslag på sociale medier påstås det, at kun Europa og Californien i USA har forbudt nye benzin- og dieselbiler fra 2035. Men den påstand er misvisende. Foto: Arun Sankar/AFP
  • I et viralt dansk facebookopslag med over 7.000 delinger påstås det, at Europa og Californien er alene om at forbyde forbrændingsmotorer fra 2035

  • Opslaget taler ind i debatten om, at det ikke nytter noget, at man kun gør noget for miljøet i Europa, når størstedelen af verdens befolkning ikke skal leve efter samme regler

  • Men opslaget misinformerer, da flere lande end vist i opslaget, vil forbyde forbrændingsmotorer i fremtiden

“De blå lande er dem, der fra 2035 forbyder forbrændingsmotoren for at redde verden. Det er rigtig svært at lade være med at grine”, står der i et dansk opslag med flere end 7.000 delinger på facebook

Opslaget blev også delt i dansk kontekst sidste år.

I det ser man et verdenskort, hvor store dele af Europa er markeret med blåt samt Californien på den amerikanske vestkyst. Resten af verdens lande er markeret med hvidt.

Billedet har været delt på flere forskellige sprog, og nu går opslaget altså viralt blandt danske facebook-brugere.

Billedet taler ind i debatten om, at det ikke nytter noget for Europa at forbyde salg af benzin- og dieselbiler fra 2035, når resten af verdens befolkning ikke følger trop.

Men opslaget misinformerer, for rent faktisk har flere lande indført lignende forbud mod forbrændingsmotorer startende i de kommende årtier.

Opslaget overser også den vigtige nuance, at selvom der bor langt flere mennesker i Kina, Indien og Afrika end i Europa, så har Europa rent faktisk en femtedel af hele verdens bilpark.

TjekDet giver her et billede af udviklingen i udvalgte lande, da det vil føre for vidt at give et fuldt overblik over alle landes politik på området. Man kan dog danne sig et stort overblik via Det Internationale Energiagenturs hjemmeside.

Null

Foto: Skærmbillede af Facebook

Langt flere lande følger trop

EU's medlemslande besluttede i 2023 at forbyde nye biler, som kører på fossile brændsler fra 2035. 

I august 2022 vedtog man i den amerikanske stat Californien, at nye biler, som sælges i Californien, skal have “nul forurenende emissioner” fra senest 2035. Dog med undtagelse af plug-in hybrider.

I de konkrete tilfælde vil det hverken i EU eller Californien betyde et forbud mod benzin- og dieselbiler, som allerede er på vejene i 2035.

Og det er altså i kontekst af disse politiske beslutninger, at verdenskortet omkring forbud af forbrændingsmotoren begyndte at cirkulere på internettet.

Men verdenskortet er vildledende.

Ved COP 26 tilbage i 2021 i den skotske storby Glasgow skrev over 100 regeringer, byer, stater og større virksomheder under på et dekret om at stoppe salget af forbrændingsmotorer i 2035 - og senest i 2040 - på de største markeder i verden. 

Det Internationale Energiagentur har lavet et overblik over, hvilke lande der har lavet tiltag mod forbrændingsmotorer, eller som har ambitioner om det.

Når man løber de mange tiltag fra lande over hele verden igennem, danner der sig et mere nuanceret billede, end det indtryk, man får af facebook-opslaget.

Kigger vi mod nord, har Norge allerede fra 2025 besluttet, at man kun må sælge el- og brintbiler. Og en opgørelse fra 16. september 2024 viser, at elbiler i forvejen udgør størstedelen af bilerne på de norske veje. 

Island vil fra 2030 også forbyde salg af benzin- og dieselbiler. 

Null

I Storbritannien meldte regeringen tilbage i 2020 ud, at man ville stoppe for salget af biler med forbrændingsmotorer i 2030, men senere blev det udskudt til 2035.

Efter Keir Starmer og Labour vandt det engelske valg i sommer, har man dog igen forpligtet sig fra 2030.

I Skotland vil man gøre det i 2032, mens man i Irland gør det fra 2035.

I Israel vil man udfase salget af biler, som kører på fossile brændstoffer fra 2030, mens man vil gøre det samme i Singapore.

I Nordamerika har Canada besluttet, at man ligesom Europa fra 2035 kun må sælge nul emissions køretøjer, mens 11 stater i USA - udover Californien - har besluttet at adoptere de samme reguleringer - heriblandt New York og Massachusetts. 

I 2021 underskrev USA’s præsident Joe Biden desuden et dekret om, at halvdelen af ​​de solgte biler i USA skulle være "nul-emission" i 2030.

Billedkvaliteten i facebookopslagene er ikke særligt god, men det kunne se ud, som om at også Chile er markeret med blåt, og Chile har også besluttet, at man fra 2035 også kun vil sælge køretøjer med nul emission. 

Som det første land i verden har Etiopien fra i år stoppet importen af biler, der kører på fossile brændstoffer. Det sker, fordi landet ikke har råd til at importere hverken diesel eller benzin.

I Pakistan har man et mål om, at 90 procent af alle biler, der sælges i 2040, skal være elbiler, mens man i Vietnam sigter efter, at alle køretøjer i landet skal køre på grøn energi fra 2050.

Men hvad med Kina?

Kigger man mod Asien, så har Japan et mål om at forbyde diesel- og benzinbiler i midten af 2030’erne. Det skal ske som et led i, at landet har et mål om at være CO2-neutralt i 2050.

Når man tænker på lande, der udleder meget CO2, falder manges første tanker sikkert på Kina.

I Kina er der ikke et konkret årstal endnu, men Torben Arent, der er nyhedsredaktør ved FDM, fortæller, at de har meget ambitiøse mål.

“Kina har meget store ambitioner, som stort set kan matche dem, vi har i Europa. De har også givet meget statstilskud til køb af elbiler,” forklarer han.

I Kina skelner man dog ikke mellem elbiler og opladningshybrider/plug-in-hybrider, forklarer Torben Arent.

“De er alle i kategorien New Energy Vehicles, og de har en ret høj vækstkurve i øjeblikket,” siger han og fortsætter:

“Så selvom Kina ikke har sat en slutdato endnu, så er de godt på vej.”

Faktisk solgte kineserne i juli måned flere elbiler end traditionelle biler for første gang nogensinde.

Ser man på andelen af elbiler, der i 2023 blev registreret på verdensplan, så er Kina også langt foran. Lige under 60 procent af de registrerede elbiler på verdensplan sidste år var i Kina, mens 25 procent var i Europa og blot 10 procent var i USA.

Kigger man længere ned i tallene, var mere end en ud af tre solgte biler i Kina sidste år elbiler. I Europa er det mere end en ud fem, mens det i USA blot er en ud af 10.

En kinesisk provins, nemlig Hainan, har officielt sat årstal på, at man fra 2030 vil forbyde salget af alle biler, der udelukkende kører på fossilt brændstof.

Tjekdet
Lige under 60 procent af de registrerede elbiler på verdensplan sidste år var i Kina, og det kinesiske elbilmarked stormer fremad. Det skyldes blandt andet omfattende støtte til markedet fra staten. Her ses elbiler under produktion på en fabrik i det østlige Kina. Foto: Adek Berry/AFP

Større del af verdens køretøjer er i Europa

På billedet, der fremgår i facebook-opslagene, er indbyggertallene i forskellige dele af verden oplistet. Det fremgår, at der bor 1,4 milliarder mennesker i både Kina og Indien, mens der i Afrika bor 1,2 milliarder.

De tal sammenlignes med de 744 millioner mennesker i Europa, hvilket skal underbygge, at det ikke giver mening, at Europa går enegang med valget om at stoppe salget af køretøjer med forbrændingsmotorer, taget vores lille relativt lille andel af verdens samlede befolkning i betragtning.

Men her overser opslaget en vigtig nuance. På trods af det lavere befolkningstal i Europa, har EU nemlig flere køretøjer per indbygger og dermed har en anseelig del af verdens køretøjer.

Biler pr. indbygger

Nordamerika: 0,71 biler pr. indbygger

 

Europa: 0,52 biler pr. indbygger

 

Sydamerika: 0,21 biler pr. indbygger

 

Mellemøsten: 0,19 biler pr. indbygger

 

Asien/Oceanien: 0,14 biler pr. indbygger

 

Kilde: Hedges Company 

Tæller man Storbritannien med samt “EFTA-landene” - Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz - har vi på disse breddegrader lige under 300 millioner biler. Smider man kassevogne, lastbiler og busser oveni, så har vi 337 millioner køretøjer.

På verdensplan er der omkring 1,475 milliarder køretøjer, hvorfor mere end en femtedel af verdens køretøjer er at finde i Europa.

“Man kan jo ikke opstille regnestykket på den måde, som opslaget gør, når køretøjerne i Europa udgør en langt større del af det samlede antal i hele verden, end selve befolkningen i Europa gør,” siger Torben Arent.

“Man kan godt tale om, at EU går forrest på området, og det har vi også infrastrukturen og økonomien til, men vi går altså ikke enegang,” siger han. 

At EU er en af de større CO2-syndere på verdensplan, når det gælder transport, underbygges af tal fra Climate Watch. 

Deres seneste tal fra 2021 viser, at Europa er den tredjestørste synder efter USA og Kina, når det gælder CO2-udslip fra transport. Ifølge tallene udleder vi mere end dobbelt så meget som eksempelvis Indien.

Der florerer ofte falsk information om elbiler og grøn omstilling på transportområdet, og TjekDet har flere gange tidligere faktatjekket påstande om netop det. Vi har for eksempel undersøgt, om elbiler risikerer at gå i stykker af at køre i regnvejr, og ad flere omgange, om det er rigtigt, at elbiler i rask væk går i brand. Og så kiggede vi for nylig nærmere på, om det er rigtigt, at det kan redde liv at forbyde benzin- og dieselbiler i København. Du kan læse alle vores artikler om elbiler her og alle vores artikler om klima her.

Hvis du kan lide TjekDets artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her. Du kan også tilmelde dig TjekDet's gratis nyhedsbrev, hvor vi tipper dig om vores seneste faktatjek - direkte i din mailindbakke. Tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Opdateret 7. nov 2024