Først fik en elbil skylden, så blev den frikendt. Men faktisk kender ingen (endnu) årsagen til brand på stort fragtskib
-
En elbil var skyld i den voldsomme brand på fragtskibet Fremantle Highway ud for Hollands kyst i slutningen af juli
-
Sådan skrev både danske og udenlandske medier i dagene efter branden med henvisning til en udtalelse fra den hollandske kystvagt
-
Nogle uger senere kunne man så pludselig læse, at elbilerne ombord på skibet nu var frikendt af direktøren for det bjærgningsfirma, der stod for at bugsere skibet i havn
-
Men det kan hverken be- eller afkræftes, at en elbil var årsag til branden, viser TjekDets research
-
To danske medier har rettet deres artikler efter henvendelse fra TjekDet
Det skabte internationale overskrifter, da fragtskibet Fremantle Highway med knap 4.000 nyproducerede biler ombord brød i brand ud for Hollands kyst natten til onsdag den 26. juli.
Og der gik ikke længe, fra branden startede, til spekulationerne om dens oprindelse også spredte sig som en steppebrand. I både danske og udenlandske medier kunne man læse, at en elbil var under mistanke for at have startet branden, og danske newsbreak.dk skrev endda, at en elbil var årsag til branden.
Det skulle den hollandske kystvagt angiveligt have oplyst.
Men tre uger senere krakelerede den fortælling tilsyneladende. For da skrev flere udenlandske medier og det danske medie Ingeniøren pludselig, at en elbil ikke var skyld i branden. Den oplysning skulle angiveligt komme fra direktøren for det bjærgningsfirma, der bugserede Fremantle Highway i havn.
Men det kan hverken be- eller afkræftes, at en elbil var årsag til branden, viser TjekDets research.
Undersøgelsen af branden er stadig i gang og vil efter alt at dømme være det måneder eller måske endda år endnu. Og indtil undersøgelsen er færdiggjort, vil ingen af de involverede parter udtale sig om årsagen til branden.
Snakkesalig direktør
Da branden på Fremantle Highway efter en uge var overstået, blev skibet bragt til den hollandske havn Eemshaven. Det stod det hollandske bjærgningsfirma Royal Boskalis Westminster NV for sammen med den hollandske kystvagt.
I havnen skal årsagen til branden på Fremantle Highway undersøges, og det er den japanske ejer af skibet, Shoei Kisen Kaisha Ltd., ansvarlig for. Det oplyser Martijn Schuttevaer, der er talsmand for Boskalis – som bjærgningsfirmaet også blot kaldes – til TjekDet på en telefonforbindelse.
Netop Boskalis - i skikkelse af firmaets direktør, Peter Berdowski - har tilsyneladende ikke været blege for at udtale sig om branden til flere medier. Ifølge det amerikanske finansmedie Bloomberg forklarer Peter Berdowski den 3. august 2023, at branden startede på de øverste dæk på skibet, sandsynligvis på ottende dæk, fordi det var “meget, meget ødelagt”.
Og knap to uger senere skriver det hollandske maritime medie Schuttevaer, at der ifølge Peter Berdowski var knap 1.000 biler på skibets nederste dæk, som var uberørte af branden, og at cirka halvdelen af de biler var elektriske.
Operatøren af Fremantle Highway - altså det rederi, der har lejet skibet hos Shoei Kisen Kaisha Ltd. - hedder K Line, og de har tidligere oplyst, at der var 498 elbiler ombord på skibet. Det tal bekræfter Pat Adamson, der er pressetalsmand hos K Line, over for TjekDet.
Og de forskellige udtalelser har tilsyneladende fået flere medier - heriblandt Ingeniøren - til at konkludere, at ingen af de 498 elbiler, som efter sigende befandt sig på skibets nederste dæk, kunne være årsag til branden, når den angiveligt opstod på de øverste dæk.
Men overfor TjekDet understreger Martijn Schuttevaer, talspersonen for Boskalis, at bjærgningsfirmaet ikke kan sige noget om, hvad der forårsagede branden. Faktisk er Boskalis slet ikke ansvarlige for at opklare, hvad dens ophav var, siger han. Deres opgave var at redde så meget af lasten ombord som muligt ved at få slukket branden og få skibet bugseret i havn, forklarer han.
“Vi har ikke udtalt os om årsagen til branden. Og det ville vi aldrig gøre. Det vil aldrig være vores rolle at gøre det,” siger Martijn Schuttevaer.
Mange involverede
Og det er generelt svaret, man møder, når man spørger ind til hændelsen. Den ene instans henviser til den anden, og ingen har tilsyneladende det egentlige ansvar – eller mulighed for at udtale sig om forløbet på nuværende tidspunkt.
Rederiet K Line, der som nævnt var operatør af Fremantle Highway, mener ikke at kunne udtale sig om årsagen til branden.
Hollandsk politi henviser til Sikkerhedsregionen Groningen i Holland, der angiveligt skulle være ansvarlige for brand- og sikkerhedsarbejdet med skibet, men de henviser til Det Hollandske Sikkerhedsråd, der generelt står for undersøgelser af sikkerhedsanliggender i Holland.
Sikkerhedsrådet vil over for TjekDet ikke udtale sig om årsagen til branden, men de bekræfter dog, at de assisterer i efterforskningen, som de panamanske søfartsmyndigheder ifølge sikkerhedsrådet har ansvaret for. Fremantle Highway er nemlig indregistreret i Panama. Det er ikke lykkedes os at komme i kontakt med de panamanske søfartsmyndigheder.
Tilbage er så den hollandske kystvagt og det japanske firma Shoei Kisen Kaisha Ltd., som altså ejer Fremantle Highway.
I en nyhedsartikel fra 26. juli fra den hollandske public service-station NOS citeres en talsperson fra den hollandske kystvagt for at sige, at branden formentlig er startet i en af de 25 elbiler ombord. Antallet af elbiler er som bekendt sidenhen blevet opjusteret gevaldigt til 498, og senere på dagen den 26. juli retter NOS deres artikel, så der nu står, at kystvagten endnu ikke ved noget om årsagen til branden.
Desuden har den hollandske tv- og radiostation RTL offentliggjort en optagelse, hvor en redningsarbejder fra kystvagten siger, at "branden startede i batteriet på en elbil”.
Kystvagten skriver i en mail TjekDet, at den pågældende optagelse er “operationel kommunikation mellem kystvagten og enhederne på stedet”, og at redningsarbejderen blot videregav den information, kystvagten havde fået fra besætningen på Fremantle Highway, til enhederne på stedet.
Kystvagten understreger desuden, at de på intet tidspunkt har udtalt sig officielt om årsagen til branden. Den er fortsat ukendt, fordi undersøgelsen stadig er i gang, skriver de i mailen.
Journalisten bag NOS’ artikel, Lennart Bloemhof, forklarer i et mailsvar til TjekDet, at han talte i telefon med kystvagtens pressetjeneste natten til den 26. juli, da han fik de første meldinger om branden på Fremantle Highway. Og han fastholder, at pressetjenesten fortalte ham, at branden formentlig var startet i en elbil. Det samme skriver i øvrigt det hollandske nyhedsbureau ANP og det britiske nyhedsbureau Reuters.
Også Shoei Kisen, som ejeren af Fremantle Highway blot kaldes, er citeret for at spekulere i årsagen til branden. Ifølge det franske nyhedsbureau AFP udtalte Shoei Kisen den 28. juli - to dage efter brandens begyndelse - at der var en “god chance” for, at branden startede i en elbil, men at det stadig skulle undersøges nærmere.
Shoei Kisen har hyret kommunikationsvirksomheden Navigate Response til at varetage deres krisekommunikation i forbindelse med branden, og deres talsperson, Casey Chua, skriver i en mail til TjekDet, at de afventer undersøgelsens konklusioner, før de udtaler sig om årsagen til branden.
Trods gentagne henvendelser både telefonisk og på mail er det ikke lykkedes at få svar på, hvorfor Shoei Kisen angiveligt udtalte i dagene efter branden, at der var en “god chance” for, at den startede i en elbil.
Danske medier retter
TjekDet har spurgt mediet Ingeniøren, hvorfor de skriver, at elbilerne ombord på Fremantle Highway er “frikendt” som årsag til branden, når det ikke er endegyldigt bekræftet.
På baggrund af vores henvendelse har Ingeniøren ændret artiklens overskrift og en passage i starten af artiklen for at gøre det klart, at årsagen til branden ikke er endeligt afklaret.
“Ud fra de tilgængelige oplysninger virkede det på daværende tidspunkt som meget usandsynligt, at branden på Fremantle Highway skulle være forårsaget af en elbil. Det ændrer ikke på, at vores rubrik og indledning ikke har skrevet forbeholdet ind om, at det endnu ikke var - og endnu ikke er - endeligt afklaret. Derfor retter vi selvfølgelig også, når vi bliver gjort opmærksomme på, at sproget var for upræcist,” skriver Frederik Marcher Hansen, der er journalisten bag artiklen, i en mail til TjekDet.
Artiklen fortsætter under billedet
TjekDet har også spurgt newsbreak.dk, hvorfor de skriver, at en elbil var skyld i branden på Fremantle Highway, når det endnu er uafklaret. Netmediets ansvarshavende chefredaktør, Uffe Dahl, vedkender sig, at der ikke er dækning for at skrive, at en elbil var årsag til branden.
"Men da vi bragte artiklen, var det jo det, den hollandske kystvagt oplyste, og så må vi gå ud fra, at det er korrekt. Efterfølgende ser det så ud som om, der er sket en udvikling, og så har jeg rettet artiklen," siger han til TjekDet.
Udover at rette artiklens overskift og en passage i selve teksten har Uffe Dahl også forklaret rettelsen i en længere tekst i artiklens begyndelse.
Artiklen fortsætter under billedet
Elbiler brænder sjældnere
Det er langt fra første gang, at elbilers batterier klandres for at udgøre en ekstraordinær brandfare.
Tidligere har TjekDet gransket påstande om både biler og busser, der angiveligt skulle være gået op i flammer på grund af deres batterier. Men som regel har det vist sig, at der slet ikke var tale om elbiler.
Der har også tidligere været påstande i omløb om, at netop rederier skulle have overvejet at nægte at tage elbiler med ombord. Men det var i hvert fald ikke tilfældet i Danmark, kunne TjekDet dengang fortælle, og både Scandlines og Molslinjen bekræfter i dag igen, at de fortsat tager elbiler med ombord. Danske Rederier kender fortsat heller ikke til rederier, der ikke medtager ebiler. Dog besluttede et norsk rederi i januar 2023 at nægte elbiler ombord på rederiets fire færger.
Der er heller ikke noget i statistikkerne, der taler for, at biler, der kan køre på el, særligt ofte bryder i brand. Ifølge tal, TjekDet har modtaget fra Beredskabsstyrelsen, sker der færre brande per 10.000 el- eller hybridbiler, end der gør per samme antal benzin- eller dieselbiler. Og det billede har gjort sig gældende hvert år de seneste fem år.
I 2022 brændte 1,1 elbiler- og hybridbiler per 10.000 mod 3,8 for diesel- og benzinbiler. Det er et lille fald fra året forinden, når det kommer til el- og hybridbiler, og en minimal stigning for benzin- og dieselbiler.
Styrelsen bemærker dog i en analyse fra 2021, at bilernes alder kan påvirke tallene. Køretøjer, der er ældre end 10 år, har nemlig generelt en øget risiko for at bryde i brand på grund af tekniske problemer. Og da der er temmelig mange konventionelle biler med mere end 10 år på bagen herhjemme og ganske få eldrevne biler med så høj en alder, kan det have betydning for tallene, skriver Beredskabsstyrelsen.
Anderledes brandforløb i elbiler
Ejere af eldrevne biler kan altså glæde sig over færre bilbrande end konventionelle bilejere, men der er tale om et anderledes brandforløb, hvis batteriet bliver ødelagt eller påvirket af varme, skriver Beredskabsstyrelsen til TjekDet.
Hvis man oplever brand i en el- eller hybridbil, skal man være opmærksom på, at “branden kan være en anden, og der kan være en større udledning af varme samt udvikling af skadelige gasser fra batteriet, hvilket ikke ses tilsvarende i en konventionel bil,” skriver Beredskabsstyrelsen i en mail til TjekDet.
De oplyser desuden, at der ikke er særlige forholdsregler eller begrænsninger for ejere af el- og hybridbiler sammenlignet med konventionelle biler ud over den almindelige opmærksomhed, man som borger bør udvise ved en brand.
Hvis du kan lide vores artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her.
Det fremgik tidligere af artiklen, at der er færre brande per 10.000 benzin- og dieselbiler sammenlignet med el- og hybridbiler. Det forholder sig dog omvendt, hvilket også underbygges af de efterfølgende tal fra Beredskabsstyrelsen. Derfor er artiklen rettet til.