Bemærk Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Manden bag Mr. Bean fraråder køb af elbiler i fejlagtigt og unuanceret debatindlæg

Faktatjek 26. jun 2023  -  5 min læsetid
This describes the image
Den britiske skuespiller Rowan Atkinson, som mange nok vil forbinde med hans ikoniske rolle som Mr. Bean, påstår, at produktionen af elbiler udleder 70 procent mere CO2 end produktionen af konventionelle biler. Men det kan forskere ikke genkende. Foto: Anthony Harvey/Shutterstock/Ritzau Scanpix
  • Elbiler udleder 70 procent mere CO2 under produktionen end konventionelle biler og er derfor ikke den klimagevinst, de bliver gjort til

  • Det er en af konklusionerne i et debatindlæg i The Guardian af Rowan Atkinson, manden bag Mr. Bean

  • Hovedpointerne i debatindlægget kan man også læse om hos det danske bilmedie Boosted

  • Men ifølge forskere er tallet noget lavere end 70 procent, og desuden er det forfejlet at kigge på produktion alene

  • Benzin- og dieselbiler udleder nemlig gennemsnitligt tre-fire gange mere CO2 gennem bilens levetid

Rowan Atkinson - manden bag den kiksede, men elskelige figur Mr. Bean - har et råd til dig: Lad være med at købe en elbil. 

Hvorfor? Fordi de i virkeligheden ikke er så klimavenlige, som de ellers bliver udråbt til at være. 

Udledningen af drivhusgasser fra produktionen af en elbil er nemlig 70 procent højere end for en benzin- eller dieselbil.

Det er et af budskaberne i Rowan Atkinsons debatindlæg i det britiske medie The Guardian, som det danske bilmedie Boosted.dk har gengivet i en artikel, der samlet set er delt flere end 1.400 gange på Facebook.

Men ifølge to forskere, TjekDet har talt med, er tallet noget lavere end 70 procent. Og selvom elbiler rigtignok udleder mere CO2 under produktionen end konventionelle biler, så udligner det sig over tid. Ser man på bilernes levetid, er benzin- og dieselbilers klimaaftryk tre-fire gange højere end elbilers.


Batteriproduktion udleder CO2

Ifølge Jakob Stoustrup, prodekan ved Det Tekniske Fakultet for IT og Design på Aalborg Universitet, er det svært at give et præcist gennemsnitstal for, hvor meget mere CO2 der bliver udledt ved produktionen af elbiler end ved benzin- og dieselbiler.

Det er dog rigtigt, at elbiler udleder mere under produktionen, og det skyldes især batteriet. Men tallet er efter alt at dømme noget lavere end de 70 procent, der altså også bliver gengivet i Boosteds artikel. 

Rowan Atkinson linker i debatindlægget til en artikel fra 2021, der omtaler en undersøgelse, hvor bilproducenten Volvo er kommet frem til, at produktionen af deres elbilmodel C40 har et næsten 70 procent højere klimaaftryk end produktionen af deres benzinbil kaldet XC40 ICE. 

Her er der altså tale om to Volvo-biler. Men tallet ser noget anderledes ud, hvis man i stedet kigger på en stor undersøgelse af et bredt udsnit af forskellige bilmærker på det europæiske, amerikanske, kinesiske og indiske marked i 2021, som NGO’en The International Council on Clean Transportation (ICCT) har lavet.

“Ifølge ICCT udleder selv elbiler med et forholdsvist stort batteri 24-44 procent mere CO2 under produktionen, end tilsvarende benzin- eller dieselbiler gør. Den forskel vil i øvrigt med tiden udlignes i takt med, at elbilers batterier genbruges mere,” siger Jakob Stoustrup.


“Bilindustrien er midt i en meget spændende udvikling, og ingen ved med sikkerhed, hvor det hele ender henne”


Derudover vurderer han, at det slet ikke giver mening alene at fokusere på produktionen, hvis man skal opgøre bilens klimaaftryk. I løbet af en hel livscyklus udleder en benzin- eller dieselbil i Europa nemlig tre-fire gange så meget CO2, som en elbil gør.

“Elbilen koster ganske vist mere CO2 at producere, men fordi de konventionelle biler kører på et brændstof, der udleder meget undervejs, så ender elbilen med at være langt mere klimavenlig i sin livscyklus,” siger Jakob Stoustrup.

Henrik Wenzel, professor ved Institut for Grøn Teknologi ved Syddansk Universitet, er enig med Jakob Stoustrup i, at tallet nærmere er 24-44 procent i stedet for 70 procent. 

Han mener desuden heller ikke, at man skal se isoleret på produktionen, når man sammenligner CO2-aftrykket hos elbiler og konventionelle biler. Og så peger han på en anden vigtig faktor, når man kigger på elbilens CO2-aftryk over tid.

“Det kommer rigtig meget an på, hvordan energisystemet er i de lande, hvor elbilen bliver brugt,” siger Henrik Wenzel.

For eksempel stammer størstedelen af strømmen i Storbritannien, hvor Rowan Atkinson er fra, ifølge de seneste tal fra olie og naturgas, mens energisystemet i Danmark er noget grønnere med en væsentlig større andel strøm fra eksempelvis sol- og vindenergi.

Jakob Stoustrup forklarer, at elbiler, der kører på dansk strøm, hurtigere udligner den ekstra udledning af drivhusgasser under produktion end elbiler, der kører på britisk strøm.

“Men også i Storbritannien har en elbil et meget mindre CO2-aftryk over hele dens levetid,” siger han.

This describes the image
Rowan Atkinson er uddannet elektroingeniør, men han besidder også et talent for skuespil, og især hans rolle som den gakkede og til tider noget uheldige figur Mr. Bean gjorde ham verdenskendt op gennem 1990'erne. Foto: Working Title/Allstar/Ritzau Scanpix

Udover, at det spiller en rolle, hvilken kilde bilen får sin strøm fra, når først den er nået ud på vejene, spiller det naturligvis også en rolle, hvordan bilens batteri er fremstillet, påpeger begge forskere.

“Når man fremstiller batterierne, skal der graves lithium og andre råstoffer op af jorden. Og den minedrift udleder CO2, fordi de tunge maskiner, man bruger, kører på fossile brændsler,” forklarer Jakob Stoustrup og fortsætter:

“Men det er selvfølgelig en del af den grønne omstilling, at den type maskiner også skal køre på strøm, på e-fuels eller anden bæredygtig energi. Så der er potentiale for at reducere udledningen.”

Levetid nok

Ifølge Rowan Atkinson er det største problem i “samfundets forhold til biler”, at ejere af nye biler - konventionelle såvel som elbiler - kun beholder dem tre år i gennemsnit. Fast fashion på bilmarkedet, som han kalder det. 

Beholdt de dem bare to år yderligere, ville CO2-aftrykket fra produktionen “blive reduceret betydeligt”, skriver han i sit debatindlæg.

Rowan Atkinson, der selv pointerer i debatindlægget, at han også er uddannet elektroingeniør, henviser ikke til dokumentation for sin påstand. Det lyder naturligvis mere bæredygtigt at beholde et produkt længere, før man køber nyt, men ejerskab siger ifølge Jakob Stoustrup ikke alverden om CO2-aftrykket for en bil. Det afgørende er, hvor længe bilen faktisk kører på vejene - altså bilens samlede levetid uanset antallet af ejere.

“Det er givetvis rigtigt, at folk skifter deres biler hyppigt, men spørgsmålet er, hvad der sker med de biler," siger Jakob Stoustrup og påpeger, at brugte biler - uanset type - jo kan blive solgt videre til en ny ejer og dermed fortsat gøre gavn.

Henrik Wenzel mener også, at det er en “ganske fejlagtig betragtning” at se på, hvor længe forbrugerne ejer deres biler. Det afgørende er bilens levetid.

“Og levetiden for batterier til elbiler er efterhånden temmelig lang. Der er i de fleste tilfælde otte års garanti på dem, og de kan desuden blive opgraderet og vedligeholdt," siger han.

Ifølge Danmarks Statistik er den såkaldte middel-levetid for en ny bil i 2022 15,3 år. Det vil sige, at under markedets nuværende forudsætninger forventes en ny bil sidste år i gennemsnit at have en levetid på 15,3 år. Elbiler udgør 3,6 procent af den samlede bilpark for private og 9,4 procent i erhvervssammenhæng.  

Boosted medgiver ensidig artikel

TjekDet har foreholdt bilmediet Boosted kritikken fra forskerne. Kasper Erling, redaktionschef på Boosted, svarer i en mail:

“Bilindustrien er midt i en meget spændende udvikling, og ingen ved med sikkerhed, hvor det hele ender henne. Derfor er der rigtig mange holdninger til branchen generelt og i særdeleshed til udviklingen inden for drivmidler, som går meget stærkt i øjeblikket.”

Han skriver yderligere, at det især gælder “vores del af verden”, fordi branchen er under stor påvirkning fra især politisk side. 

“Derfor bringer vi mange klummer og citathistorier som denne, hvor forskellige personer siger deres mening. De senere år er der desuden offentliggjort mange divergerende studier og undersøgelser fra forskere, bilproducenter og interesseorganisationer, når vi taler elbiler, miljø, batteriproduktion, e-fuel, brintbiler og så videre. Den slags bringer vi gerne frem i lyset,” skriver Kasper Erling.

Han medgiver dog, at det i denne citathistorie havde været fint også at bringe den anden side af sagen.

“Altså hvor nogle undersøgelser fokuserer på bilens levetid og ikke primært produktionen, som Atkinson gør i sit debatindlæg. Derfor er der nu tilføjet to afsnit med netop de informationer.”

TjekDet har forelagt Rowan Atkinsons agentbureau forskernes kritikpunkter og efterspurgt dokumentation for påstanden om, at CO2-aftrykket “bliver reduceret betydeligt”, hvis ejere af nye biler beholder dem fem år i gennemsnit frem for tre. Agentbureauet oplyser, at Rowan Atkinson ikke ønsker at udtale sig.

Hvis du kan lide vores artikler og vil være sikker på ikke at gå glip af den nyeste, så følg os på Facebook ved at klikke her.
 

OPDATERING | 27-06-2023 | KL. 09:40

I artiklen stod tidligere, at den gennemsnitlige levetid for biler i Danmark var 9,4 år per 1. januar 2023. Der var dog tale om gennemsnitsalder for de biler, der kører rundt i den danske bilpark, og tallet siger således ikke noget om den gennemsnitlige levetid. Formuleringen er derfor fjernet. Den forventede gennemsnitlige levetid for en ny bil i 2022 er ifølge Danmarks Statistik 15,3 år, hvilket nu også fremgår af artiklen.

Opdateret 8. aug 2023